انتخابات ترکیه به دور دوم کشید

کد خبر: 1221187

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد با توجه به این که هیچ یک از نامزدها نتوانست بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات این کشور در روز ۲۸ مه برگزار خواهد شد.

انتخابات ترکیه به دور دوم کشید

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد با توجه به این که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانست در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از آن که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی «کمال قلیچداراوغلو» اصلی‌ترین رقیب خود را شکست داد اما نتوانست از آستانه ۵۰ درصد آرا عبور کند، به دور دوم می‌رود.

به گزارش گاردین، اردوغان رهبر حزب «عدالت و توسعه» و نامزد ائتلاف «جمهور» پیش‌بینی قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف شش حزب مخالف را که گفته بود در دور اول او را شکست می‌دهد، با کسب ۴۹.۵۱ درصد آرا در مقابل ۴۴.۸۸ درصد شکست داد، در حالی که تنها تعداد کمی از آرای خارج از کشور برای شمارش باقی مانده است.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد حتی زمانی که ۳۵.۸۷۴ رای شمارش نشده در خارج از کشور شمرده شود، هیچ یک از دو نامزد مذکور نمی‌تواند اکثریت لازم برای پیروزی در انتخابات را به دست آورد. دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ مه (هفتم خرداد) بین اردوغان و قلیچداراوغلو برگزار خواهد شد.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی از آن بود که اردوغان برای اولین بار در انتخابات ملی در خطر شکست در برابر رقیب اصلی خود قرار دارد.

«سنان اوغان» سومین نامزد پس از کسب پنج درصد آرا به عنوان تعیین‌کننده بالقوه نتیجه انتخابات ظاهر شد. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با مجله آلمانی «اشپیگل» با سوالی درباره احتمال حمایت از کمال قلیچدار اوغلو مواجه شد اما او برای انجام این کار، شرط و شروط گذاشت.

وی به این رسانه غربی اعلام کرد تنها در صورتی از نامزد ائتلاف اپوزیسیون «ملت» (به ریاست کمال قلیچدار اوغلو) حمایت می‌کند که «حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها از نظام سیاسی حذف شده باشد».

به نوشته گاردین، نتیجه فعلی ناامیدی تلخی را برای قلیچداراوغلو ۷۴ ساله و حامیان حزب «جمهوری‌خواه خلق» که ریاست آن را برعهده دارد، همراه داشته و برخی در اردوگاه مخالف این سوال را مطرح می‌کنند که آیا نامزدی که بعد از یک سال بحث و جدل انتخاب کردند، گزینه مناسبی بوده است.

مخالفتان اردوغان انتظار داشتند از عصبانیت رای‌دهندگان از بحران اقتصادی ترکیه و هچنین پاسخ کُند دولت به زمین‌لرزه‌های فوریه که ۵۰ هزار کشته برجای گذاشت، منتفع شوند؛ اما پیش‌بینی می‌شود اردوغان بعد از پشت سر گذاشتن دور اول، بتواند حضور خود را در قدرت به دهه سوم بکشاند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها