جیک سالیوان: اوکراین اجازه حمله به خاک روسیه را ندارد

کد خبر: 1222366

مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز اعلام کرد: به اوکراین اجازه نمی‌دهیم از کمک‌های نظامی غرب برای حمله به‌روسیه در داخل مرزهایش استفاده کند.

جیک سالیوان: اوکراین اجازه حمله به خاک روسیه را ندارد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز اعلام کرد: به اوکراین اجازه نمی‌دهیم از کمک‌های نظامی غرب برای حمله به‌روسیه در داخل مرزهایش استفاده کند.

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز یکشنبه در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد: هیچ محدودیتی برای توانایی اوکراین در حمله به ارتش روسیه داخل مرزهایش از جمله کریمه قائل نشده ایم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص ادامه داد: به اوکراین اجازه نمی‌ دهیم از کمک‌ های نظامی غرب برای حمله به روسیه در داخل مرزهایش استفاده کند.

«جیک سالیوان» در این باره اضافه کرد: نمی توانم زمان مشخصی را برای آنچه رییس جمهور (درباره ارسال هواپیمای نظامی به اوکراین) گفت مشخص کنم. رییس جمهور گفت که وی باید با متحدان اروپایی خود و اوکراینی ها طرح موضوع کرده تا مشخص شود که چه کشوری، چه زمانی و چه تعدادی جت باید برای کی یف ارسال شود. اکنون در فرایند انجام این کار هستیم.

وی پیشتر هم در یک نشست خبری اعلام کرده بود که با وجود ارائه کمک‌ها از سوی واشنگتن به کی یف، کمک‌های ارائه شده آمریکا به اوکراین بر این فرض استوار است که آمریکا حملات به خاک روسیه را پشتیبانی نمی‌کند و به دنبال تحریک اوکراین برای حمله به خاک روسیه نیز نیست.

سالیوان گفته بود: همه قابلیت‌هایی که ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار می‌دهد با این وضعیت اساسی در نظر گرفته می‌شود که آمریکا امکان حملات به خاک روسیه را ایجاد نمی‌کند و از این حملات حمایت نمی‌کند.

این در حالی است که به تازگی نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی و اوکراینی آگاه گزارش داد که «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده یک بسته کمک امنیتی جدید ۳۷۵ میلیون دلاری را برای اوکراین به زودی اعلام خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که بایدن پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در نشست سران گروه ۷ در هیروشیمای ژاپن، این خبر را اعلام خواهد کرد.

کمتر از ۱۰ روز پیش نیز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که آمریکا، بسته جدید کمک نظامی ۱.۲ میلیارد دلاری را به اوکراین اختصاص داده است.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا بیش از یک میلیون توپ ۱۵۵ میلیمتری به اوکراین ارسال یا مجوز ارسال آن را صادر کرده است.

یک مقام ارشد آمریکا پیشتر به تایمز گفته بود که «بخش قابل توجهی» از این توپ‌های ارسالی، از موجودی زرادخانه‌های تسلیحاتی آمریکا در کره جنوبی و تل آویو تأمین شده است. این در حالی است که پیش‌تر بلومبرگ در گزارشی نوشته بود که روسیه هشدار داده است در صورتی که تل آویو نسبت به ارسال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به اوکراین اقدام کند، با پاسخ مسکو مواجه خواهد شد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها