اسپانیا به اوکراین جنگنده نداد

کد خبر: 1222864

وزارت دفاع اسپانیا می‌گوید که هیچ جنگنده اف-۱۶ در این کشور موجود نیست که به اوکراین ارسال شود تا در جنگ با روسیه به‌کار گرفته شود.

اسپانیا به اوکراین جنگنده نداد

وزارت دفاع اسپانیا می‌گوید که هیچ جنگنده اف-۱۶ در این کشور موجود نیست که به اوکراین ارسال شود تا در جنگ با روسیه به‌کار گرفته شود.

بعد از صدور مجوز آمریکا به کشورهایی که جنگنده‌های «اف-۱۶» این کشور را خریداری کرده‌اند تا تعدادی از آنها را به اوکراین ارسال کنند، اسپانیا خود را از این موضوع کنار کشید.

«مارگاریتا روبلس» وزیر دفاع اسپانیا امروز (سه‌شنبه) گفت که دولت اسپانیا در برنامه ارسال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین مشارکت نمی‌کند زیرا این کشور در حال حاضر این هواپیماهای جنگی را در اختیار ندارد.

در ماه ژانویه بود که «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا افشا کرد که از آغاز جنگ اوکراین با روسیه، مادرید بیش از ۳۰۰ میلیون یورو کمک نظامی به کی‌یف اختصاص داده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، روبلس در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران در بروکسل، توضیح داد: «ما از اوکراین حمایت کرده و به حمایت از آن ادامه خواهیم داد، زیرا معتقدیم که باید یک موجودیت واحد باقی بمانیم. اما اسپانیا هم‌اکنون اف-۱۶ ندارد».

وی همچنین اظهار داشت که اگرچه اسپانیا بیش از هزار نظامی و تعدادی پزشک اوکراینی را آموزش داده، اما مادرید منابع لازم برای آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ را نیز در اختیار ندارد.

پیش از این نخست‌وزیر اسپانیا در سفر به اوکراین تعهد داده بود که ۱۰ دستگاه تانک لئوپارد را به کی‌یف ارسال کند که تاکنون ۶ دستگاه از آن تانک‌ها به این کشور رسیده و ۴ دستگاه دیگر نیز در مراحل پایانی آماده‌سازی قبل از اعزام قرار دارند.

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز با بیان اینکه ارائه جنگنده اف-۱۶ به اوکراین نمی‌تواند عملیات روسیه را تضعیف کند، گفت که غرب با افزایش کمک نظامی به کی‌یف، هر روز بیشتر در این جنگ دخیل می‌شود.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه برنامه‌های آموزش به خلبانان اوکراینی برای پرواز با این جنگنده‌ها را تایید و ادعا کرد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین تضمین داده که از این هواپیماهای جنگی برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد شد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها