ناراحتی متحدان تل‌آویو، پوچی تهدیدات علیه تهران

کد خبر: 1223125

سردبیر روزنامه «رای الیوم»، رزمایش موفق و قدرتمند حزب‌الله لبنان را موجب ترس و اضطراب رژیم صهیونیستی دانسته و تاکید کرد که سیاست تل‌آویو در تهدید ایران، ۲۰سال است که تکرار می‌شود و همواره شکست خورده است.

ناراحتی متحدان تل‌آویو، پوچی تهدیدات علیه تهران

سردبیر روزنامه «رای الیوم»، رزمایش موفق و قدرتمند حزب‌الله لبنان را موجب ترس و اضطراب رژیم صهیونیستی دانسته و تاکید کرد که سیاست تل‌آویو در تهدید ایران، ۲۰سال است که تکرار می‌شود و همواره شکست خورده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» با انتشار یادداشتی به تحلیل واکنش رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکایی آن در لبنان به رزمایش نظامی جنبش حزب‌الله لبنان در جنوب این کشور پرداخته و نوشت که این نمایش قدرت، ترس‌ نهادهای نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر را دوباره زنده کرد.

سردبیر روزنامه رای‌الیوم در بخش دیگری از تحلیل خود، دلایل افزایش تهدیدات لفظی کابینه تل آویو علیه ایران را همین ترس‌ها و ناکامی‌های میدانی توصیف کرده و تاکید داشت که تهدیدها همچون ۲۰سال گذشته، هیچ تاثیری بر تهران و متحدانش در محور مقاومت نخواهند داشت. در ادامه مشروح این تحلیل را خواهیم خواند:

مقاومت در آمادگی، اشغالگران در اضطراب

مانورهای نظامی نیروی زمینی جنبش حزب‌الله در جنوب لبنان در نزدیکی مرزهای شمالی فلسطین اشغالی، حالتی از اضطراب بی‌سابقه در صفوف رژیم اشغالگر و به ویژه نهادهای نظامی آن به وجود آورد؛ نه به این دلیل که این رزمایش بزرگترین یا سازمان یافته‌ترین مانور در نوع خود است، به این دلیل که توانایی‌های نظامی بسیار پیشرفته‌ای را به ویژه در زمینه جنگ‌های زمینی نشان داد.

ژنرال «اهارون حلیفا»، فرمانده اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، در اظهاراتی که در کنفرانس امنیتی سالانه هرتزلیا داشت و توسط رسانه‌های عبری از جمله «یدیعوت آحارونوت» گزارش شد، گفت: «همانطور که از این مانورها مشخص شد، حزب‌الله قصد دارد نیروهای ویژه‌ای را به شهرک‌های الجلیل اعزام کرده و عملیاتی را برای دستگیری سربازان شرکت‌کننده در مانور اخیر، که از پهپاد و موتور استفاده کردند، انجام دهند. حزب‌الله در نظر دارد تا از مدافع لبنان به فاتح الجلیل تغییر جایگاه دهد و «سیدحسن نصرالله»، رهبر آن، نزدیک است تا منطقه به یک جنگ بزرگ ببرد».

در این مانور نظامی، عدم استفاده  از سلاح‌هایی مانند موشک‌های دقیق و تمرکز فقط در نبرد زمینی و هجوم به مرزها، تاکتیک قابل توجهی بود؛ یعنی تلاش برای ضربه زدن به رژیم اشغالگر در بخش ضعیف آن، یعنی تسلیحات زمینی که ضعیف‌ترین سلاح آن به شمار می‌رود. این تاکتیک نشان‌دهنده طرح‌های قدرتمند نظامی و راهبردی در مقاومت لبنان است؛ حالا همگان می‌دانند که حزب‌الله اتاق عملیاتی را اداره می‌کند که فرماندهان آن تصویر دقیقی از نقاط ضعف و قدرت ارتش اشغالگران دارند.

ترس صهیونیست‌ها از تغییر تاکتیک حزب‌الله

ادعاهای اسرائیلی مبنی بر اینکه «حزب‌الله» در حال برنامه‌ریزی برای حرکت از تاکتیک دفاع به حمله است، براساس مشارکت  برجسته گردان «رضوان» شکل گرفت؛ نیروهایی که نشان دادند، توانایی‌های عملیاتی عظیم و بسیار پیشرفته زمینی را در جنگ سوریه و در نبردهای بسیار شدید با گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا و کشورهای عربی به دست آورده‌اند.

گردان «رضوان» ممکن است این بار نه به برای ربودن سربازان و اسارت آن‌ها، بلکه سر نیزه حمله زمینی برای هجوم به مرزهای شمالی الجلیل باشد. همانطور که یک منبع موثق لبنانی نزدیک به رهبران مقاومت به ما گفت، این موضوع همچنین در مورد آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و استقرار در آن‌ها است. همین منبع ما را به یاد «تیپ‌های احرار الجلیل» نخبگان نظامی فلسطینی نیز انداخت که کادرهای رزمی آن‌ها توسط حزب‌الله از میان همه جناح‌های محور مقاومت انتخاب شدند. آن‌ها را در اردوگاه‌های جنوب لبنان آموزش داد تا در هر حمله‌ای برای آزادسازی الجلیل در کنار گردان‌های رضوان قرار گیرند.

کنفرانس هرتزلیا: جایی برای تکرار ترس مقامات تل‌آویو

نکته قابل توجه این بود که سه تن از ژنرال‌های ارشد اسرائیلی که روز گذشته، سه‌شنبه در کنفرانس امنیتی هرتزلیا سخنرانی کردند، در سخنان خود به این خطر ناشی از مانورهای نظامی حزب‌الله پرداختند. آن‌ها پس از موفقیت‌های سیاسی ایران در منطقه، به ویژه توافق ایران و عربستان سعودی، احیای روابط با اکثر کشورهای عربی خلیج فارس و شاید مصر در آینده نزدیک، مدعی اقدام نظامی علیه تهران هم شدند.

ژنرال «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، در سخنرانی خود پیش از کنفرانس مذکور، مدعی شده بود «ما توانایی ضربه زدن به ایران را داریم». او با اشاره‌ای صریح به حزب‌الله اذعان کرد: «ما نسبت به آنچه ایران می‌خواهد در اطراف ما ایجاد کند، بی‌تفاوت نیستیم؛ تحولات منفی بالقوه‌ای در منطقه وجود دارد که می‌تواند به اقدام منجر شود».

در مورد «یوآو گالانت»، وزیر جنگ کابینه «بنیامین نتانیاهو»، باید بگوییم که او در سخنرانی خود در عصر روز دوشنبه واضح‌تر گفت: «همه گزینه‌ها باید روی میز باشد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود». در ادامه او ایران را به جنگ فرسایشی علیه اسرائیل از طریق نیروهای نیابتی‌اش در جنوب لبنان متهم کرد. ژنرال حلیفا، فرمانده اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، به نوبه خود و  با تمرکز بر روی مانور زمینی حزب‌الله گفت: «ایران تهدید واقعی برای اسرائیل است و رویارویی با آن مستقیم شده است».

ناراحتی متحدان تل‌آویو، پوچی تهدیدات علیه تهران

از قضا، این وحشت اسرائیلی که این سه ژنرال بیان کردند، بازتاب شدیدی در میان دوستان آمریکا در لبنان داشت که به سرعت از مانورهای مقاومت در جنوب لبنان انتقاد کردند. آن‌ها این مانور را تشدید تنش‌هایی می‌دانستند که محیط جدید عربی را دگرگون می‌کند و تهدیدی برای امنیت لبنان و خروج از سیاست ایجاد دولت مستقل است. سیاستی شعاری که آن‌ها ابداع کردند و به عنوان پوششی برای سیاست های آمریکا و اسرائیل استفاده کردند تا لبنان را به وضعیت کنونی فروپاشی در همه سطوح رساند.

بازگشت رژیم صهیونیستی به تهدیدها برای حمله به ایران پس از مدت‌ها سکوت، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت؛ زیرا در بیست سال گذشته بیش از ده‌ها بار آن‌ها را شنیده‌ایم. ما شکی نداریم که تهدیدهای جدید نه ایران را مرعوب خواهد کرد و نه حزب الله و سایر تسلیحات نظامی متحدانش، به ویژه فلسطینی‌ها را بازدارد. یکی از مقامات ایرانی، دلیل این تهدیدها را به یک خبرگزاری محلی توضیح داده و به درستی گفت: «اسرائیل در مقابل مقاومت فلسطین شکست خورد و می‌خواهد این ناکامی را با بیان اینکه آماده جنگ با ایران است، توجیه کند».

به نظر می رسد که رژیم اشغالگر به خوبی محتوای دو پیام اخیر حزب الله را درک کرده است. اولی عملیات «مجیدو» بود که بیش از یک ماه پیش توسط یکی از شهدای این حزب با عبور از مرز انجام شد و تا رسیدنش به یکی از آبادی‌های الجلیل به نام با یک کمربند انفجاری و یک کیسه مواد منفجره ادامه یافت، و پیام دوم، آخرین مانور زمینی در سالگرد پیروزی جنگ آزادی جنوب لبنان سال ۲۰۰۰ بود.

ما در پایان می‌گوییم که اگر تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله صحت داشته باشند، منطقه در انتظار اولین حمله و پاسخ قاطع به آن از چندین جبهه متحد و به ویژه از سوی محور ایران خواهد بود. در اینجا باید به ضرب‌المثلی اشاره کنیم که می‌گوید: «کسی که می‌خواهد، ضربه بزند نباید سنگش را بزرگ‌تر کند»./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها