ورود تیم فنی عربستان به سوریه برای بازگشایی سفارت در دمشق

کد خبر: 1223647

وزارت امور خارجه عربستان سعودی خبر داد که یک تیم فنی از این کشور، به منظور فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت ریاض در دمشق، وارد سوریه شده است.

 ورود تیم فنی عربستان به سوریه برای بازگشایی سفارت در دمشق

وزارت امور خارجه عربستان سعودی خبر داد که یک تیم فنی از این کشور، به منظور فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت ریاض در دمشق، وارد سوریه شده است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی بعد از ظهر امروز شنبه (ششم خرداد) خبر داد که یک تیم فنی از این کشور وارد سوریه شده است.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد، مأموریت این تیم، فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت ریاض در دمشق است. ریاض همچنین گفت که ورود این تیم، در راستای اجرای تصمیم از سرگیری فعالیتهای دیپلماتیک در سوریه است.

روزنامه سوری «الوطن» هم سیزدهم اردیبهشت ماه گذشته خبر داد که یک هیأت فنی از اعضای وزارت خارجه سوریه برای بازدید از مقر سفارت دمشق در ریاض به عربستان سعودی سفر کرده است.

به گفته الوطن، این بازدید به منظور زمینه‌سازی برای بازگشایی سفارت سوریه در دمشق انجام شد، اما این گروه پس از بازدید به این نتیجه رسید که بعد از ده سال تعطیلی، سفارت در وضعیت مطلوبی نبوده و نیاز به بازسازی دارد که این فرایند چند ماه طول خواهد کشید.

براساس این گزارش، هیأت فنی سوریه پس از ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیده که بازگشایی سفارت در حال حاضر امکان پذیر نیست، اما باتوجه به فوریت این مسئله، ممکن است سوریه مجبور شود یک سازه دیگر را تا زمان پایان ترمیم مقر اصلی سفارت، در عربستان اجاره کند.

 یک هیأت سعودی هم پیشتر برای بازدید از کنسولگری عربستان در منطقه المزه سوریه، وارد این کشور شده بود و بازسازی مقر سفارتخانه عربستان را آغاز کرده بود.

در راستای از سرگیری روابط دمشق-ریاض، فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه (۲۷ اریبهشت) با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد. المقداد برای شرکت نشست سران اتحادیه عرب به عربستان سفر کرده بود؛ نشستی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در آن حاضر شد و سخنرانی کرد.

در این دیدار، دو طرف آخرین تحولات سوریه و منطقه را مورد بررسی قرار داده‌اند و درباره مسائل مورد اهتمام مشترک تبادل نظر کرده‌اند. وزیر خارجه سوریه پس از این دیدار گفت: «ما تمام مسائل از جمله مقدمه‌چینی برای نشست سران عربی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و از تمام آنچه تا این لحظه انجام شده رضایت داریم.»

فیصل المقداد اضافه کرد: «سران دو کشور دستور داده‌اند که روابط دوجانبه در سطح و شأن مردم سوریه و عربستان باشد. ما از عالی‌ترین مقامات دو کشور دستور داریم بدون بازگشت به عقب، به سمت پیشرفت گام برداریم.»

 وزیر امور خارجه عربستان هم پس از نشست جده که حضور سوریه در آن، بازتاب زیادی در محافل خبری جهانی داشت، بر حل و فصل بحرانهای کشورهای عربی مانند سوریه، فلسطین و یمن تأکید کرد و گفت که برای حل بحران سوریه، گفت‌وگو با دولت این کشور، ضروری بود/فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها