نگاه تحلیلگر مصری به چرایی خروج امارات از ائتلاف دریایی با آمریکا

کد خبر: 1224943

تحلیلگر مصری با اشاره به خروج امارات از ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن گفت: امارات فهمید که از این ائتلاف چیزی دستگیرش نمی‌شود و به نشانه اعتراض به مواضع آمریکا تصمیم به خروج از این ائتلاف گرفت.

نگاه تحلیلگر مصری  به چرایی خروج امارات از ائتلاف دریایی با آمریکا

تحلیلگر مصری با اشاره به خروج امارات از ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن گفت: امارات فهمید که از این ائتلاف چیزی دستگیرش نمی‌شود و به نشانه اعتراض به مواضع آمریکا تصمیم به خروج از این ائتلاف گرفت.

«حامد فارس» تحلیلگر امور بین الملل به خروج امارات از ائتلاف امنیتی دریایی تحت رهبری آمریکا واکنش نشان داد.

وی اعلام کرد: خروج امارات از ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در خاورمیانه گواهی آشکار و قوی و نمایانگر میزان اختلافات میان آمریکا و امارات به شکل خاص و آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شکل عام است.

وی افزود: امارات فهمید که از این ائتلاف چیزی دستگیرش نمی‌شود و تصمیم به خروج به نشانه اعتراض به مواضع آمریکا گرفت.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه این سرآغازی برای اقدامات مشابه از سوی کشورهای عضو این ائتلاف است به رویکرد جدید امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

این کارشناس مصری در ادامه گفت: تحولات خاورمیانه نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکاست و اینکه حضورش بر ثبات منطقه تاثیر منفی دارد.

وی با اشاره به توافق ایران و عربستان هم بیان کرد: این توافق بر پرونده‌های مهم تاثیرگذار است و خاورمیانه جدیدی را به دور از درگیری ایجاد خواهد کرد.

این تحلیلگر با اشاره به نقش این توافق در کاهش حضور آمریکا در منطقه اعلام کرد که آمریکاییها همواره در راستای دامن زدن به مشکلات منطقه حرکت می کنند.

 امارات متحده عربی اعلام کرده که حدود دو ماه پیش، از ائتلاف امنیتی دریایی در خاورمیانه که آمریکا رهبری آن را بر عهده دارد، خارج شده است.

گفته شده این اقدام پس از ارزیابی روابط امنیتی این کشور صورت گرفته است.

این ائتلاف که در سال 2001 میلادی راه‌اندازی شد در ابتدا 12 عضو داشت اما امروز شامل نیروهای 34 کشور است که مقر آن پایگاه دریایی آمریکا در بحرین است و اقداماتی نظیر برقراری امنیت، مبارزه با «تروریسم» و همچنین مقابله با دزدی دریایی در دریای سرخ و مناطق حاشیه خلیج فارس را در دستور کار خود دارد.

رسانه‌های دولتی در امارات به نقل از بیانیه وزارت خارجه این کشور گفته‌اند: در نتیجه ارزیابی مستمر در زمینه همکار‌ی‌های موثر امنیتی با تمامی شرکا، امارات متحده عربی دو ماه پیش از مشارکت با نیروهای دریایی ترکیبی خارج شد. در این بیانیه همچنین آمده که این کشور به گفتگو و تعامل دیپلماتیک برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه متعهد است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها