ترامپ با سند محرمانه پنتاگون علیه ایران چه کرد؟

کد خبر: 1225022

شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد که وکلای دونالد ترامپ نتوانسته‌اند سند محرمانه پنتاگون علیه ایران را پیدا کنند.

ترامپ با سند محرمانه پنتاگون علیه ایران چه کرد؟

شبکه سی ان ان آمریکا در پی اعلام اینکه دونالد ترامپ یک سند محرمانه پنتاگون درباره حمله احتمالی به ایران را پس از خروج از کاخ سفید نزد خود نگه داشته است، در گزارشی به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد وکلای ترامپ اواسط ماه مارس پس از صدور احضاریه فدرال در خصوص اسناد نظامی محرمانه، برخی اسناد را به دادگاه تحویل داده‌اند اما سندی را که ترامپ به آن اشاره می‌کند، پیدا نکرده‌اند.

این رسانه آمریکایی به نقل از منابع خود نوشت که وکلای ترامپ پس از دریافت احضاریه با دستیاران ترامپ صحبت و مدارک و اسناد لازم در احضاریه را از جمله این مدارک و اسناد، متن‌های پیاده‌ شده یا هر سندی دیگری که در آنها نامی از مارک میلی یا ایران به میان آمده بود، جمع آوری کرده‌اند اما نتوانسته‌اند سندی را که ترامپ در آن فایل صوتی به آن اشاره می‌کند، پیدا کنند و هنوز مشخص نیست که آیا چنین سندی تحویل دولت فعلی شده است یا خیر؟ و اگر تحویل داده نشده است، اکنون کجاست؟

بر اساس گزارش سی ان ان، این احضاریه در پی شهادت یکی از دستیاران ترامپ در مقابل هیات منصفه یک دادگاه فدرال مبنی بر شهادت درباره صدای ضبط شده ترامپ صادر شد. صدای ضبط شده ترامپ مربوط به جلسه‌ای در جولای ۲۰۲۱ در باشگاه گلف ترامپ در شهر "بردمینستر" در ایالت نیوجرسی است که ترامپ اذعان می‌کند سند محرمانه پنتاگون درباره حمله احتمالی به ایران را در اختیار دارد.

این رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت که دادستان‌ها خواستار دستیابی به تمامی اسناد و مطالب مربوط به ژنرال مارک میلی رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا و ایران اعم از نقشه‌های نظامی و برنامه‌های حمله هستند.

سی ان ان به نقل از یک منبع دیگر نوشت که احضاریه‌ مشابهی برای یکی دیگر از حاضران در آن جلسه در باشگاه گلف ترامپ ارسال شده است.

این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها و دولت بایدن ادامه داد: منابع می‌گویند دادستان‌ها پس از صدور احضاریه به وکلای ترامپ اعلام کرده‌اند که خواستار دستیابی به سند مورد اشاره ترامپ در آن صدای ضبط‌ شده و نیز هر سند دیگری هستند که دارای اطلاعات محرمانه بوده و ممکن است هنوز در اختیار ترامپ باشد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: اینکه تیم ترامپ قادر به پیدا کردن سند محرمانه یاد شده نیست، نشان‌دهنده چالش‌هایی است که مسئولان آمریکا برای بازیابی اطلاعات محرمانه‌ای با آن مواجه هستند که ترامپ پس از ریاست‌ جمهوری‌ خود از کاخ سفید خارج کرده است.

سی ان ان افزود، وزارت دادگستری که در حال تحقیق درباره اسنادی است که ترامپ از کاخ سفید خارج کرده در خصوص بازگرداندن تمام اسناد از سوی او، ابراز تردید کرده‌اند.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی در ادامه این گزارش گفت: سند محرمانه مربوط به ایران که ترامپ به آن اشاره می‌کند مربوط به قبل از انتصاب مارک میلی به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا است اما دادستان‌ها با میلی هم مصاحبه کرده‌اند. منابع آگاه می‌گویند هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ در جلسه جولای ۲۰۲۱ سند یاد شده درباره ایران را در اختیار داشته یا فقط به آن اشاره کرده است.

سی ان ان ادامه داد: صدای ضبط شده‌ای که گزارش داده است، در دست "جک اسمیت" دادستان ویژه این پرونده است که رهبری تحقیقات در این پرونده را بر عهده دارد. او در ماه‌های اخیر بر جلسه یاد شده به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی یک ساله در مورد نحوه برخورد رئیس جمهور سابق با اسرار امنیت ملی تمرکز کرده است.

این شبکه تلویزیونی افزود که این فایل صوتی ادعاهای مکرر ترامپ مبنی بر اینکه در پایان ریاست جمهوری اش تمامی اسنادی را که با خود برده از حالت محرمانه خارج کرده بود، زیر سوال می‌برد.

ترامپ روز پنجشنبه مدعی شد که درباره جلسه تابستان ۲۰۲۱ اطلاعی ندارد و بار دیگر تحقیقات وزارت دادگستری را زیر سوال برد و آن را "ساحره گیری" خواند و مدعی شد هدف آن دخالت در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است.

ترامپ در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نزدیک به جمهوریخواهان و از مخالفان جو بایدن گفت: در این باره اطلاعی ندارم اما در سمت ریاست جمهوری، حق خارج کردن اسناد از حالت محرمانه را دارم.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها