مخالفت پکن با ائتلاف نظامی شبه ناتو در آسیا

کد خبر: 1225252

وزیر دفاع چین نسبت به ایجاد ائتلاف نظامی مشابه ناتو در آسیا-اقیانوسیه هشدار داد و گفت که این اتحاد منطقه را در یک "گرداب" درگیری فرو خواهد برد.

مخالفت پکن با  ائتلاف نظامی شبه ناتو در آسیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات لی شانگفو، وزیر دفاع چین یک روز پس از آن بیان شد که کشتی‌های نظامی آمریکا و چین در نزدیکی یکدیگر در تنگه تایوان حرکت کردند، حادثه‌ای که خشم هر دو طرف را برانگیخت.

لی در کنفرانس امنیتی در سنگاپور با حضور لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: «تلاش برای فشار برای (ائتلاف‌های) مشابه ناتو در آسیا و اقیانوسیه راهی برای ربودن کشورهای منطقه و بزرگنمایی درگیری‌ها و رویارویی‌ها است.

لی هشدار داد که این اتحادها «آسیا-اقیانوسیه را در گردابی از مناقشات و درگیری‌ها فرو خواهد برد.

اظهارات لی بازتاب انتقاد طولانی مدت چین از تلاش‌های واشنگتن برای تقویت اتحادها در منطقه و مقابله با ظهور چین است.

واشنگتن یکی از اعضای آکوس است که آن را با استرالیا و بریتانیا در یک گروه قرار می‌دهد و  همچنین یکی از اعضای گروه کواد است که شامل استرالیا، هند و ژاپن است.

لی در نشست امنیتی شانگری-لا گفت: آسیا-اقیانوسیه امروز نیاز به همکاری باز و فراگیر دارد، نه اینکه با گروه‌های کوچک همراه شود.

وی گفت: نمی‌توان انکار کرد که اگر درگیری یا رویارویی شدید بین چین و ایالات متحده رخ دهد، درد غیرقابل تحملی برای جهان به همراه خواهد داشت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این نشست خواستار مذاکرات دفاعی در سطح عالی با پکن برای جلوگیری از محاسبات اشتباه شد. آستین گفت: هرچه بیشتر صحبت کنیم، بیشتر می توانیم از سوء تفاهم ها و محاسبات اشتباهی که می‌تواند منجر به بحران یا درگیری شود، جلوگیری کنیم.

روز شنبه، آمریکا یک ناوشکن از ناوگان هفتم خود را به همراه یک کشتی نیروی دریایی کانادا در تنگه تایوان مستقر کرد. به گفته پنتاگون، چین با فرستادن یکی از ناوهای دریایی خود به ناوشکن آمریکایی، یو اس اس چانگ هون، پاسخ داد. این تنگه یکی از پرتنش‌ترین نقاط اشتعال نظامی بالقوه جهان است.

 لی همچنین گفت که این وظیفه بر عهده ایالات متحده است که حضور نظامی خود را از مناطق نزدیک به چین دور کند.

وی تاکید کرد: هواپیمای نظامی و کشتی‌های جنگی ما هرگز به حریم هوایی و آب‌های سرزمینی دیگر کشورها نزدیک نخواهند شد تا در به اصطلاح هژمونی ناوبری شرکت کنند.» بهترین کار این است که همه کشورها، به ویژه هواپیماهای جنگی و کشتی‌های جنگی آنها، از سرگردانی در حریم هوایی و آب‌های سرزمینی دیگران خودداری کنند.

آستین و لی در روز جمعه در مراسم افتتاحیه مراسم سنگاپور دست دادند و به طور خلاصه صحبت کردند واشنگتن از لی برای دیدار با آستین در حاشیه کنفرانس دعوت کرده بود، اما چین نپذیرفت.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده نیز جلسات سطح پایین تری را پیشنهاد کرده است اما چین پاسخی نداده است. یکی از اعضای هیئت چینی به خبرگزاری فرانسه گفت که لغو تحریم‌های آمریکا علیه لی پیش شرط مذاکرات است.

با این حال، نشانه هایی از بهبود شرایط بین دو کشور وجود دارد. یک مقام آمریکایی روز جمعه اعلام کرد ویلیام برنز، رئیس سیا، ماه گذشته سفری محرمانه به چین داشته است. دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه نیز روز یکشنبه برای دیداری نادر به چین سفر خواهد کرد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها