گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با زلنسکی و پوتین درباره حادثه سد «کاخوفکا»

کد خبر: 1225923

رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد ایجاد کمیسیون بین‌المللی برای بررسی تخریب سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین را مطرح کرد.

 گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با زلنسکی و پوتین درباره حادثه سد «کاخوفکا»

رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد ایجاد کمیسیون بین‌المللی برای بررسی تخریب سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین را مطرح کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی امروز چهارشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی به او پیشنهاد ایجاد کمیسیون بین‌المللی برای بررسی تخریب سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین را داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از گفت‌وگوی اردوغان با زلنسکی اعلام کرد: رئیس‌جمهور اردوغان گفت می‌توان کمیسیونی با مشارکت کارشناسان طرف‌های متخاصم، سازمان ملل و جامعه بین‌المللی از جمله ترکیه برای بررسی دقیق انفجار در سد کاخوفکا تشکیل داد.

همچنین دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود درباره حادثه رخ داده در این سد خبر داد و اعلام کرد در این تماس اردوغان بر لزوم انجام تحقیقات جامع درباره فرو ریختن سد کاخوفکا تاکید کرد.

طبق این بیانیه، اردوغان همچنین برای ارائه حمایت‌های لازم به منظور پایان دادن به درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرد.

وزارت خارجه اوکراین، روسیه را عامل حادثه سه‌شنبه خوانده و خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آن و هم‌چنین اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه مسکو شده است. روسیه اتهام‌زنی اوکراین را رد و اعلام کرده کی‌یف در این اقدام تروریستی دست داشته است.

این سد مهم بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی که از جنوب شرقی اوکراین می‌گذرد، قرار دارد و چند منطقه مسکونی و شهر در پایین آن قرار دارد. به گفته تحلیلگران، سیلاب ناشی از این تخریب، پتانسیل ایجاد ویرانی بزرگ حوالی شهر خرسون و سایر مناطق پرجمعیت در امتداد رودخانه دنیپرو را دارد.

به نوشته رویترز، این سد یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا تقریباً برابر دریاچه نمک بزرگ در ایالت یوتا آمریکا را در خود جای داده است. این سد آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند.

این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها