تلاش واشنگتن برای اثرگذاری بر مذاکرات باکو و ایروان

کد خبر: 1225931

در حالی که اختلافات باکو و ایروان ادامه دارد، یک مقام آمریکایی مدعی تلاش برای برقراری صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.

 تلاش واشنگتن برای اثرگذاری بر مذاکرات باکو و ایروان

در حالی که اختلافات باکو و ایروان ادامه دارد، یک مقام آمریکایی مدعی تلاش برای برقراری صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.

 یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه حین بازدید از منطقه «شوشا» در جمهوری آذربایجان مدعی تلاش در برقراری صلح پایدار بین باکو و ایروان شد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به نقل از رسانه‌های باکو،«رابرت الیوت» نماینده آمریکا در امور قفقاز روز چهارشنبه از منطقه شوشا بازدید کرد. این منطقه قبلا در تصرف ارمنستان بود.

الیوت که برای شرکت در رویداد بین‌المللی تحت عنوان «بازسازی، آشتی و یکپارچگی و انرژی، اقتصاد، محیط زیست و برابری» در شوشا حضور داشت گفت که گفت‌گوهای بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حفظ صلح و ثبات در منطقه بسیار مهم است.

الیوت گفت که  توافق و یکپارچگی بین این دو کشور دو نکته مهم در دستور کار روز است.

وزیر خارجه روسیه که به تاجیکستان سفر کرده روز سه شنبه درباره تلاش غرب برای نفوذ نظامی در آسیای مرکزی هشدار داد. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در سخنرانی در دانشگاه «اسلاوونی» در  تاجیکستان گفت، کشورهای غربی برای نفوذ نظامی به منطقه آسیای مرکزی تلاش می‌کنند(جزئیات بیشتر).

دور جدیدی از تنش‌ها (جنگ دوم) بین باکو و ایروان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد. در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین»رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند. سپس رهبران سه‌ کشور چندین بیانیه مشترک در خصوص وضعیت در این منطقه به تصویب درآوردند. در نهایت در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱، سه طرف موافقت کردند که کارگروهی را در سطح معاونین وزیر خارجه ایجاد کنند تا بر برقراری روابط حمل و نقلی و اقتصادی در منطقه تمرکز کنند.

در رویدادی دیگر، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان روز چهارشنبه با «درک هوگان» معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفت‌وگوی تلفنی داشت.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیان» در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف درباره امنیت و ثبات منطقه به بحث پرداختند. موضوعات کلیدی روند عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از جمله تعیین حدود و امنیت مرزها، رسیدگی صحیح به حقوق و مسائل امنیتی در این گفت‌وگو  مورد بررسی قرار گرفت. میرزویان بار دیگر توجه طرف آمریکایی را به لفاظی‌های رئیس جمهور جمهوری آذربایجان قرار داد.

 

در عرصه نظامی نیز بعد از چند روز درگیری مختصر، وزارت خارجه ارمنستان از آرامش نسبی در مناطق مرزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس»، آرمن سرکسیان معاون وزارت دفاع ارمنستان گفت که جو نسبتا پایدار در مناطق مرزی حاکم است. وی به خبرنگاران گفت: «هم اکنون اوضاع نسبتا آرام است. روز گذشته تیراندازی‌هایی گزارش شد و ما به سرعت به آن پاسخ دادیم.»

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان  روز سه شنبه مدعی شد که نیروهای ارمنستانی از اواخر دوشنبه تا بامداد سه شنبه با سلاح‌های مختلف به سوی مواضع این کشور در نقاط مرزی شلیک کردند.

این وزارتخانه از پاسخ مناسب به اقدام طرف مقابل خبر داد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی اقدامات مهندسی ارمنستان در مناطقی چون «آغ‌دام»، «خوجاوند» و «فضولی» شد که به دنبال اقدامات فوری نیروهای این کشور تحرک نیروهای ارمنستان متوقف شد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها