وضعیت نامساعد محمود عباس

کد خبر: 1226429

گزارش‌ها نشان می‌دهند که محمود عباس ۸۸ ساله، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از چند بار انجام معاینات پزشکی در ماه میلادی گذشته، سلامت کافی برای انجام وظیفه ریاست خود در دراز مدت را ندارد و از این رو رژیم صهیونیستی و احزاب تشکیلات خود را برای مرحله پس از او آماده می‌کنند و آمریکا و رژیم از نبود شخصیتی در جنبش فتح که بتواند پس از او احزاب این جنبش را کنار هم گرد آورد، به شدت نگران هستند.

وضعیت نامساعد محمود عباس

گزارش‌ها نشان می‌دهند که محمود عباس ۸۸ ساله، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از چند بار انجام معاینات پزشکی در ماه میلادی گذشته، سلامت کافی برای انجام وظیفه ریاست خود در دراز مدت را ندارد و از این رو رژیم صهیونیستی و احزاب تشکیلات خود را برای مرحله پس از او آماده می‌کنند و آمریکا و رژیم از نبود شخصیتی در جنبش فتح که بتواند پس از او احزاب این جنبش را کنار هم گرد آورد، به شدت نگران هستند.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت، منابعی در جنبش فتح گفتند، عباس نیاز داشت برای انجام معاینات پزشکی در هفته‌های گذشته به بیمارستان الاستشاری در رام الله مراجعه کند؛ اما ترجیح داد به جای رفتن به بیمارستان، پزشکان به داخل مقر تشکیلات در رام الله بیایند و او را معاینه کنند. پزشکان چند مرتبه برای معاینه او احضار شدند و او حتی پیش از عزیمت به سازمان ملل در اردن به صورت محرمانه تحت معاینه اورژانسی قرار گرفت.

این در حالی است که حرف و حدیث‌ها درباره جانشینی عباس داخل جنبش فتح بالا گرفته است و احزاب درباره این مساله توافق دارند که باید در آینده نزدیک بر سر یک جانشین اجماع کنند و اختلاف و رقابتی هم پیش نیاید به گونه‌ای که به آرایش مجدد این جنبش در سطح سیاسی و تشکیلاتی کمک کند.

در این راستا، منابعی در جنبش فتح گفتند، رویکردی در رهبری ردیف دوم و جایگاه مردمی این جنبش در کرانه باختری وجود دارد اینکه مروان البرغوثی جانشین عباس شود؛ اما رهبری کمیته مرکزی با این رویکرد مخالف است؛ کمیته‌ای که اکثر اعضای آن بر این تصور هستند که آنها برای جانشینی سزاوارترند.

این منابع گفتند، در دوره اخیر، رهبران کمیته مرکزی در حال بررسی گزارش‌های پزشکی درباره وضعیت سلامتی عباس بودند و در واقع برای مرحله بعد از او خود را آماده کردند. حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی ساف و کمیته مرکزی جنبش فتح هم تلاش کرد با ارائه امتیازات مالی جدید به رهبران کمیته مرکزی و خرید وفاداری آنها، بر وضعیت طرد خود در کمیته غلبه کند؛ اما با رد مجدد جبرئیل الرجوب و محمود العالول مواجه شد.

با وجود مخالفت الشیخ با جانشینی البرغوثی، اما او در جریان صحبت درباره البرغوثی راهی برای مهارت هرگونه اقدام الرجوب و العالول علیه خود در آینده یافت؛ الشیخ بر این باور است که پس از رفتن عباس، رژیم صهیونیستی البرغوثی را فردی نامطلوب خواهد دید که مانند عباس رویکرد ضد مقاومتی ندارد و به همین دلیل او را به هیچ وجه از زندان آزاد نخواهد کرد و به این ترتیب عرصه برای الشیخ خالی خواهد شد و الرجوب و العالول گزینه در دسترس دیگری برای رهبری تشکیلات خودگردان نخواهند داشت. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی دوست دارد الشیخ یا ماجد فرج، رئیس سرویس اطلاعات عمومی فلسطین جانشین عباس شوند زیرا هر دو مانند عباس با مقاومت مسلحانه کاملا و به طور قاطع مخالفند. در این رابطه یسرائیل زئیو، رئیس سابق بخش عملیات در ارتش اشغالگر، قبلا به دولت خود درباره فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین و عواقب فاجعه‌باری که در پی خواهد داشت، هشدار داده بود اینکه این فروپاشی «هرگز به نفع اسرائیل نخواهد بود، مناطق کرانه باختری را به وضعیتی از هرج و مرج با عواقب غیرقابل تصور می‌کشاند و منجر به ظهور یک قدرت دوم و جایگزین می‌شود که اسرائیل آن را نمی‌خواهد». همچنین، گزارش‌های صهیونیستی نشان می‌دهند که رونن بار، رئیس شاباک که هفته گذشته به ایالات متحده سفر کرد، نگرانی‌های دولت خود را در مورد وضعیت امنیتی در کرانه باختری و وخامت شدید وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد.

این گزارش‌ها نشان می‌دهند که مقامات ارشد جنبش فتح و حماس از هم اکنون منتظر هستند تا محمود عباس به طور طبیعی یا با وارد شدن به وضعیت ناتوانی پزشکی از صحنه سیاسی خارج شود. آنها برای درگیری بر سر جانشینی از جمله درگیری‌های میدانی توسط گروه‌های مسلحی که توسط مسؤولان فتح تشکیل شده و گروه‌های مسلح جدیدی که پس از عملیات «نگهبان دیوارها» در ماه مه ۲۰۲۱ در کرانه باختری به وجود آمدند، خود را آماده می‌کنند. رسانه‌های عبری هم اعلام کردند، علی رغم اینکه ممکن است درگیری پس از خروج عباس از صحنه سیاسی به هرج و مرج امنیتی در منطقه و جنگ بین گروه‌های مسلح منجر شود باز هم او اصرار دارد موضوع جانشینی‌اش مبهم باقی بماند. عباس هیچ سازوکار قانونی مورد توافق برای انتقال منظم قدرت در صورت ناتوانی خود وضع نکرده و از ترس شکست از برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی اجتناب می‌کند. عباس همچنین از تعیین جانشینی از نخبگان فتح یا تعیین نماینده‌ای که بتواند به تدریج اختیارات دولتی را به او منتقل کند، خودداری می‌کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها