اردوغان ایران را مانع بازگشایی کریدور زنگزور خواند

کد خبر: 1227384

رئیس جمهوری ترکیه ، ایران را مانع بازگشایی کریدور زنگزور خواند و گفت: مساله ما درباره موضوع بازگشایی این کریدور و ارتباط نخجوان با جمهوری آذربایجان از این مسیر، ارمنستان نیست، بلکه مشکل ما در این خصوص با ایران است.

اردوغان ایران را مانع بازگشایی کریدور زنگزور خواند

رئیس جمهوری ترکیه ، ایران را مانع بازگشایی کریدور زنگزور خواند و گفت: مساله ما درباره موضوع بازگشایی این کریدور و ارتباط نخجوان با جمهوری آذربایجان از این مسیر، ارمنستان نیست، بلکه مشکل ما در این خصوص با ایران است.

به نقل از تارنمای خبری استار، «رجب طیب اردوغان» در جریان بازگشت از سفر باکو در مصاحبه با خبرنگاران همراه افزود: رویکرد ایران در این خصوص، آذربایجان و ترکیه را ناراحت کرده است.

وی بیان کرد: ایران و آذربایجان به رغم اینکه دو کشور با جمعیت اغلب مسلمان هستند، ولی ایران در اینجا چنین رفتاری دارد که در واقع باید آنها هم از این وضعیت ناراحت باشند.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به بالا رفتن هزینه ترانزیت از مسیری دیگر برای هر واگن بار اظهار کرد: امیدوارم به زودی بر این مشکل غلبه کنیم.

وی تاکید کرد: اگر ایران با این موضوع برخورد مثبت می‌کرد، امروز ترکیه – آذربایجان - ایران هم از طریق جاده‌ای و هم از طریق ریلی با یکدیگر ادغام می‌شدند و شاید «خط پکن - لندن» هم باز می‌شد.

اردوغان در ادامه با اشاره به رایزنی خود با همتای آذربایجانی درباره پیشرفت در روند عادی سازی روابط باکو - ایروان گفت: پیشرفت روند صلح بین آذربایجان و ارمنستان کمک قابل توجهی به عادی سازی روابط ترکیه با ارمنستان خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بعد از تمام رنج‌ها، امروزه درهای صلح در منطقه باز شده و از همه طرف‌های ذیربط انتظار داریم مسئولانه عمل کنند تا این فرصت از دست نرود.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین افزود: برای توسعه مناسبات خود با کشورهای منطقه، سازوکارهای عملیاتی مانند شورای همکاری راهبردی و کمیسیون مشترک اقتصادی با آذربایجان و نیز همکاری خود با سازمان کشورهای ترک را بیشتر تقویت خواهیم کرد و به همکاری خود با آذربایجان ادامه خواهیم داد.

وی انجام سفر خود به باکو را موج تقویت روابط دو طرف ارزیابی کرد و ادامه داد: آخرین اظهارات «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان مبنی بر به رسمیت شناختن تمامیت ارضی آذربایجان از جمله قره باغ بسیار مهم است و تشخیص این امر هم تحول مهمی محسوب می‌شود.

اردوغان در ادامه مصاحبه خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتوی ماه آینده و تاکید مقامات ناتو و برخی کشورها مبنی بر موافقت ترکیه با عضویت کشور سوئد در این پیمان نظامی گفت: سوئد انتظاراتی برای رویکرد مثبت ترکیه به عضویت در ناتو دارد ولی اقدامات مشخص مورد انتظار ترکیه از سوی سوئد هم انجام نشده است.

وی تاکید کرد: انتظارات سوئد به این معنی نیست که ترکیه مطابق با این انتظارات عمل خواهد کرد چرا که اول از همه، سوئد باید به وظیفه خود عمل کند.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر ضرورت مبارزه جدی سوئد با گروه تروریستی پ.ک. ک در کشور خود بیان کرد: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو چندی پیش به استانبول سفر کرده بود ولی همزمان با سفر او و درخواست وی برای پذیرش عضویت سوئد در ناتو، تروریست‌ها در خیابان‌های سوئد علیه ترکیه تظاهرات کردند.

وی تاکید کرد: ترکیه در چنین فضایی نمی‌تواند نظر مثبت خود را اعلام کند چرا که پذیرفتن کشوری که با تروریسم مبارزه جدی نمی‌کند، کار درستی نیست و بعید است که با ادامه روند کنونی، ترکیه تا اجلاس بعدی سران ناتو، موافقت خود را با عضویت سوئد اعلام کند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها