ترس تل‌آویو از پایگاه موشکی مصر

کد خبر: 1228794

مجله نظامی «اسرائیل دیفنس» با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه موشکی اسکاد در مصر، از آمادگی نظامی قاهره در سایه تحولات سیاسی آن ابراز نگرانی کرد.

 ترس تل‌آویو از پایگاه موشکی مصر

مجله نظامی «اسرائیل دیفنس» با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه موشکی اسکاد در مصر، از آمادگی نظامی قاهره در سایه تحولات سیاسی آن ابراز نگرانی کرد.

براساس گزارش منتشر شده توسط مجله نظامی «اسرائیل دیفنس»، رژیم صهیونیستی ادعا کرده که یک پایگاه موشکی اسکاد دوربرد مصری را در نزدیکی قاهره، پایتخت مصر کشف کرده و تصاویری ماهواره‌ای از آن را منتشر کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، این مجله نظامی عبری نوشت: مصر از ابتدای دهه هشتاد قرن گذشته با اسرائیل به توافق سیاسی رسیده است؛ اما با این وجود، به جدیدترین سلاح‌ها مسلح شده و موشک و تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته‌ای در اختیار دارد. مصر علاوه بر تجهیز ارتش خود به ناوگان کشتی‌ها، زیردریایی‌ها، وسایل نقلیه جنگی بسیار پیشرفته و قابلیت‌های آتش گسترده، حالا پایگاه موشکی احداث کرده است.

 یک نیروی مصری به نام «محمد صلاح ابراهیم» صبح روز سیزدهم خرداد (سوم ژوئن)، در درگیری با نظامیان صهیونیست، سه تن از آن‌ها را به هلاکت رساند. این درگیری در ساعت چهار و نیم بامداد در گذرگاه «نیتسانا» که در سال ۱۹۸۲ پس از امضای معاهده سازش بین رژیم صهیونیستی و مصر بنا شده، رخ داد.

رسانه‌های عبری روزها بعد از این عملیات اعلام کردند: در اسرائیل تلاش می‌شود تا حمله به سربازان ارتش اسرائیل در مرز با مصر جمع شود اما این روند ابعادی از موضوع عادی سازی روابط با مصر را نشان می‌دهد. در همین خصوص، «حایم لوینسون»، روزنامه‌نگار  روزنامه «هاآرتص» ضمن بیان اینکه توافق عادی‌سازی بین رژیم صهیونیستی و مصر «توافق جعلی» است، تاکید کرده بود که «هیچ صلحی بین ملت مصر و اسرائیلی‌ها وجود ندارد».

بعد از عملیات محمد صلاح سرباز مصری در مرزهای فلسطین اشغالی، تعدادی از محققین و پژوهشگران اصطلاح «صلح سرد» را به «پتروس غالی»، سیاستمدار مشهور مصری نسبت داده و توافق عادی‌سازی مصر با اشغالگران را به چیزی بیش از یک آتش بس و کمتر از یک «صلح مثبت» تشبیه کردند.

اشغالگران در ادامه گزارش خود از پایگاه موشکب مصر مدعی شده‌اند: مصر قبلاً موشک‌های اسکاد را به کره شمالی فروخته؛ اقدامی که صنعت موشکی پر رونق کره شمالی را تا به امروز تثبیت کرده است. سپس کره شمالی موشک‌های پیشرفته مصری را به ایران فروخت و تهران برنامه موشکی پیشرفته خود را بر اساس آن پی‌ریزی کرد.

نویسندگان گزارش «اسرائیل دیفنس» در ادامه خاطرنشان می‌کنند که مصر موشک‌های دوربرد پیشرفته‌ای دارد که قبلاً در جریان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ علیه اسرائیل شلیک کرده بود. آن‌ها در ادامه ترس‌ها درباره ازسرگیری روابط ایران و مصر اذعان کرده‌اند که می‌توان گفت «قاهره به‌طور غیرمستقیم مسئول تهدید موشکی تهران است که در حال حاضر علیه شهرهای اسرائیل وجود دارد».

طی هفته اخیر رسانه‌های عبری به موضوع نزدیکی روابط ایرانی-عربی و به ویژه زمزمه‌ها درباره ازسرگیری روابط بین تهران و قاهره واکنش نشان داده و نوشته بودند: مصر، اولین کشوری بود که توافقنامه صلح با اسرائیل امضا کرد، اما حالا مذاکراتی را با تهران برای بهبود روابط با این کشور آغاز کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه (۲۹ می) در گفت‌وگو با سلطان عمان در پاسخ به اظهارات «هیثم بن طارق» در خصوص تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده بودند: «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم»./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها