نشست اضطراری دولت بایدن درباره تحولات روسیه

کد خبر: 1229301

منابع نزدیک به دولت آمریکا به شبکه سی ان ان آمریکا اعلام کردند که دولت جو بایدن در پی شورش گروه شبه‌نظامی «واگنر» و تنش با ارتش روسیه، جمعه شب نشستی اضطراری برای ارزیابی وقایع مسکو تشکیل داده است.

نشست اضطراری دولت بایدن درباره تحولات روسیه

منابع نزدیک به دولت آمریکا به شبکه سی ان ان آمریکا اعلام کردند که دولت جو بایدن در پی شورش گروه شبه‌نظامی «واگنر» و تنش با ارتش روسیه، جمعه شب نشستی اضطراری برای ارزیابی وقایع مسکو تشکیل داده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از منابع نزدیک به دولت بایدن روز شنبه به وقت محلی گزارش گزارش داد: مقامات سراسر دولت آمریکا جمعه شب جلسات اضطراری را برای ارزیابی وقایع در روسیه تشکیل دادند.

سی ان ان تصریح کرد: این تحولات به قدری سریع رخ داد که مقامات آمریکایی و اروپایی را غافلگیر کرد.

همچنین یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که مقامات آمریکایی روز شنبه به جو بایدن رییس جمهور این کشور در مورد تحولات در روسیه توضیح داده اند.

پیش از اعلام این خبر،  آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن روز شنبه به وقت محلی گفت: امروز با وزرای خارجه گروه ۷ و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی در مورد وضعیت کنونی در روسیه گفت و گو کردم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد ایالات متحده همزمان با  تغییر  و تحول اوضاع، همکاری نزدیک با متحدان خود را حفظ خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز با وزرای خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و  انگلیس و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی گفتگو کرد تا در مورد وضعیت جاری در روسیه گفتگو کند.بلینکن بار دیگر تاکید کرد که حمایت ایالات متحده از اوکراین تغییر نخواهد کرد و همزمان با تغییر و تحول اوضاع، هماهنگی نزدیک با متحدان خود را حفظ خواهد کرد.

پیش از بلینکن، آدام هاج سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن جمعه شب به وقت محلی در پی اظهارات جنجالی یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر و تدابیر امنیتی در مسکو پایتخت روسیه اعلام کرد: وضعیت را رصد می‌کنیم و با متحدان و شرکای خود در ارتباط با این تحولات مشورت خواهیم کرد.

 شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده آمریکا وضعیت روسیه را پس از اختلاف فرمانده واگنر و ارتش این کشور  از نزدیک زیر نظر دارد.

شبکه خبری سی‌ ان ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد ایالات متحده آمریکا حال رضد وضعیت روسیه در پی اظهارات فرمانده واگنر است.

یک مقام آمریکایی گفت: مقامات آمریکا اظهارات یوگنی پریگوژین فرمانده واگنر را فراتر از لفاظی های معمول او می‌دانند.  این (آنچه در حال رخ دادن است) واقعی است.

یوگنی پریگوژین بنیان‌گذار و رییس گروه خصوصی نظامی واگنر روز جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه ۲ هزار نفر از نیروهای واگنر را به قتل رسانده است.

وی گفت: یک حمله راکتی به اردوگاه‌های گروه واگنر انجام شد. افراد زیادی قربانی شده‌اند. به گفته کسانی که شاهد حمله بودند این راکت از پشت جبهه یعنی توسط نیروهای وزارت دفاع فدراسیون روسیه شلیک شده بود.

پریگوژین که در ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی علیه سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه داشته است، گفت: وزارت دفاع تلاش می‌کند جامعه و رئیس جمهوری را فریب داده و قصه‌ای درباره تهاجم اوکراین و برنامه‌ریزی آن‌ها برای حمله به ما با همکاری ناتو بسازد.

وی همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه را تهدید کرد و گفت که وی در میدان سرخ مسکو به دار آویخته خواهد شد در مقبره لنین دفن می‌شود. رئیس واگنر گفت که نیروهای این گروه شبه‌نظامی از اوکراین وارد خاک روسیه شده و آماده هستند «تمام راه» را علیه ارتش روسیه طی کنند.

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه از مردم کشورش خواست تا با اتحاد حول محور ولادیمیر پوتین، دشمنان داخلی و خارجی را شکست دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز  در نطقی تلویزیونی شورش شبه نظامیان گروه واگنر و به دست گرفتن کنترل برخی از شهرها و خطوط مواصلاتی را خنجری از پشت بر پیکر روسیه، عنوان کرد و خواهان کنار گذاشتن اختلافات که موجب سوء استفاده دشمنان می شود، شد.

به گزارش ایرنا، پوتین روز شنبه در این سخنرانی "شورش" گروه واگنر را خیانت به آرمان نیروهایی معرفی کرد که در نبرد اوکراین جان خود را از دست داده اند. وی افزود: مسئولان اجازه نمی دهند که شکاف در روسیه رخ دهد و از مردم محافظت خواهد شد.

پوتین خبر داد که دیشب با فرماندهان نظامی تمامی رده ها گفت و گو کرده و «ارتش شجاعانه می جنگد» و خواهان آن شد که هر گونه اختلاف در جریان «عملیات نظامی ویژه» کنار گذاشته شود.

وی با بیان اینکه جاه طلبی مفرط به خیانت به روسیه منجر شد،گفت: تمامی افرادی که مسئول اقدام به شورش هستند با مجازات روبرو شده و در برابر مردم و قانون پاسخگو خواهند بود و ما از کشورمان در برابر خیانت داخلی دفاع خواهیم کرد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها