بازتاب این عکس «اسماعیل هنیه» در عربستان سعودی

کد خبر: 1229684

برخی از تحلیلگران معتقدند که احیای روابط تهران و ریاض تاثیر مثبتی بر روابط حماس و عربستان سعودی داشته است.

 بازتاب این عکس «اسماعیل هنیه» در عربستان سعودی

پس از اولین سفر رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به عربستان سعودی در آوریل گذشته، تنشی که چند سال بود در روابط این جنبش و ریاض ایجاد شده بود، در هم شکست و روز گذشته یک هیئت از این جنبش به ریاست «اسماعیل هنیه» برای انجام مناسک حج به عربستان سعودی سفر کرد که نشان دهنده تحکیم روابط میان دو طرف است.

به گزارش فلسطین الیوم، یک هیئت از جنبش حماس به ریاست اسماعیل هنیه  به همراه «خالد مشعل»، «صالح العاروری»، «عزت الرشق» و «خلیل الحیه» از دیگر رهبران این جنبش، برای ادای مناسک حج به عربستان سعودی سفر کرد. این سفر پس از سال‌ها تنش در روابط میان دو طرف و با وجود بازداشت شماری از رهبران و اعضای حماس در خاک عربستان در سال های گذشته انجام شد.

 در همین راستا،«مصطفی الصواف» نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطین اعلام کرد که سفر هیئت  حماس به عربستان سعودی برای ادای مناسک حج، تلاشی از سوی حماس و عربستان سعودی برای احیای روابط محسوب می‌شود .

حماس

 وی در ادامه تاکید کرد که روابط دو طرف در مسیر درستی درحال پیشروی است و به نظر می‌رسد این امر درچارچوب  بخشی از تفاهماتی است که علنا ​​اعلام نشده  و بخشی از روابط صمیمی بین آنها است.

مصطفی الصواف در ادامه افزود که احیای  روابط  ایران و عربستان سعودی تاثیر آشکاری در این  زمینه  داشته و به صورت مثبت  بر روی روابط میان عربستان سعودی و حماس  بازتاب داشته است. شواهد آن از جمله  سفر ماه آوریل رهبران حماس به عربستان و ادای مناسک عمره مفرده و آزادی برخی از اعضای حماس  در عربستان سعودی و سپس سفر جدید رهبران این جنبش به عربستان سعودی  است.

این تحلیلگر فلسطینی تاکید کرد که پیش بینی می‌شود در آینده شاهد شگفتی‌هایی در روابط عربستان سعودی و حماس باشیم و دیدارهای مشترک صمیمانه‌تری میان آنها صورت گیرد.

وی درباره روابط جنبش حماس با خارجتصریح کرد که  این جنبش از سیاست کنونی خود فاصله گرفته و شاهد سیاست توسعه‌ یافته‌تری است  و در این زمینه دستاوردهایی نیز کسب کرده است. این دستاوردها در مراحل  ابتدایی هستند و نیازمند تلاش بیشتر برای تقویت روابط با کشورهای عربی و بین المللی است که امید خود را  به سیاست‌های قبلی حماس از دست داده‌اند.

پیش از احیای روابط حماس و ریاض در  آوریل 2023، آخرین سفر جنبش حماس به ریاض  در  سال 2015  بود که  «خالد مشعل»  رئیس دفتر سیاسی وقت حماس با «ملک سلمان بن عبدالعزیز » پادشاه عربستان سعودی  و شماری از مقامات سعودی در شهر مکه  دیدار کرد.

عربستان سعودی در گذشته روابط خوبی با حماس داشت؛ اما  در سال‌های اخیر این روابط دچار تنش شد.در مه 2017، یک نشست سران عربی و اسلامی با حضور آمریکا در ریاض برگزار شد و در آن زمان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، حماس را «تروریستی» اعلام کرد.

سپس در 22 فوریه 2018، «عادل الجبیر» وزیر خارجه وقت عربستان سعودی در مقابل کمیسیون امور خارجی در پارلمان اروپا در بروکسل، حماس را «تروریستی» خواند؛ امری که یک سابقه خطرناک در تاریخ روابط دو طرف محسوب شد.

در سپتامبر 2019، حماس اعلام کرد که مقامات سعودی «محمد الخضری» نماینده این جنبش در ریاض و پسرش «هانی» را به همراه ده‌ها  فلسطینی که دارای تابعیت اردن بودند، بازداشت کرده است. در نهایت در 19 اکتبر 2022، ریاض، الخضری را آزاد کرد و وی را به اردن فرستاد . سپس در فوریه گذشته سایر بازداشت شدگان اردنی‌ها و فلسطینی‌ها را آزاد کرد.

عربستان سعودی، ایران و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

حماس یک جنبش فعال و تأثیرگذار در صحنه فلسطین با وزن سیاسی و نظامی است و پروژه مقاومت در فلسطین را رهبری می‌کند. این جنبش واقعیت‌های سیاسی را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌کند. جنبش حماس ارتباط عمیقی با محور مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران دارد. توافق ریاض و تهران و به دنبال آن تحولات اخیر منطقه موجب تسریع در انجام سفر حماس به عربستان شد تا وضعیت قطع ارتباط میان حماس و عربستان بعد از چند سال به پایان برسد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها