اعضای ناتو می‌خواهند استولتنبرگ رئیس بماند

کد خبر: 1230148

یک نشریه نروژی امروز (چهارشنبه) به نقل از منابع گزارش داد، کشورهای عضو ائتلاف ناتو قصد دارند از ینس استولتنبرگ، دبیر کل این ائتلاف بخواهند برای مدت یک سال دیگر در همین سمت به کارش ادامه دهد.


اعضای ناتو می‌خواهند استولتنبرگ رئیس بماند

یک نشریه نروژی امروز (چهارشنبه) به نقل از منابع گزارش داد، کشورهای عضو ائتلاف ناتو قصد دارند از ینس استولتنبرگ، دبیر کل این ائتلاف بخواهند برای مدت یک سال دیگر در همین سمت به کارش ادامه دهد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نشریه نروژی "وی.جی" به نقل از منابعی گزارش کرد، کشورهای عضو ائتلاف ناتو برنامه دارند تا از ینس استولتنبرگ بخواهند برای یک سال دیگر همچنان در سمت دبیر کلی ناتو به کارش ادامه دهد.

استولتنبرگ هنوز  رضایت رسمی خود را با تمدید حکم دبیر کلی‌اش در ائتلاف ناتو که در اول اکتبر منقضی می‌شود اعلام نکرده است. او پیش از این اعلام کرده بود، برنامه‌ای برای ادامه دادن به کارش در این سمت نداشته و قصد درخواست برای تمدید حکمش را ندارد.

به نوشته این نشریه نروژی انتظار می‌رود در چند روز آینده تصمیم رسمی اعضای ناتو برای تمدید این حکم برای یک سال دیگر مطرح شود و به احتمال زیاد استولتنبرگ تا تابستان سال ۲۰۲۴ همچنان در سمت دبیر کلی ناتو باقی خواهد ماند.

نشریه وی.جی اعلام کرد، مقر ناتو در انتظار است تا خود استولتنبرگ در اجلاس تاریخ ۱۱-۱۲ ژوئیه این ائتلاف در شهر ویلنیوس این درخواست را تایید کند.

استولتنبرگ ابتدا قرار بود در اول اکتبر ۲۰۲۲ از سمت دبیر کلی ناتو استعفا دهد اما در ماه مارس همان سال رهبران این ائتلاف حکم دبیر کلی او را تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ تمدید کردند. پیشتر نشریه پلیتیکو گزارش داده بود، مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک توسط اعضای ائتلاف ناتو "به طور جدی" به عنوان گزینه دبیر کل بعدی ناتو در نظر گرفته شده است اما او در ماه آوریل گفت، قصد نامزد شدن برای این سمت را ندارد. از جمله دیگر نامهای مطرح شده به عنوان نامزد دبیر کلی بعدی ناتو عبارتند از مارک روته، نخست وزیر دانمارک، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس و کایا کالاس، نخست وزیر استونی./ایسنا

بنا به گزارش‌های رسانه‌ای، ائتلاف نظامی ناتو هنوز نتوانسته دبیر کل جدید این ائتلاف را انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کشورهای عضو ناتو در انتخاب دبیر کل جدید برای این ائتلاف نظامی با دشواری روبرو هستند.

برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که کشورهای عضو ائتلاف ناتو تصمیم دارند از «ینس استولتنبرگ» دبیر کل این ائتلاف بخواهند تا یک سال دیگر ریاست ناتو را بر عهده بگیرد.

بنا به این گزارش‌ها، علت این تصمیم آن است که کشورهای عضو ناتو هنوز نتوانسته‌اند جانشین استولتنبرگ را انتخاب کنند. خالی ماندن مقام دبیر کلی ناتو در بحبوحه جنگ اوکراین نمی تواند رخداد خوبی برای کشورهای غربی عضو این ائتلاف باشد و می‌تواند عملکرد آنها در قبال اوکراین را با دشواری مواجه کند.

این درحالی است که دبیر کل استولتنبرگ در ماه سپتامبر به پایان می رسد وبرخی چهره های سیاسی غربی برای جانشینی وی نامزد هستند.

استولتنبرگ از سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو بوده و دبیرکلی وی تاکنون سه بار تمدید شده است.

استولتنبرگ غالباً به واسطه مهارتش به عنوان میانجی بین ۳۰ عضو ناتو به ویژه در جریان مناقشات بر سر بودجه دفاعی در دوران تصدی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، شناخته می‌شود. او همچنین در هماهنگ کردن واکنش ناتو به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نقشی اساسی ایفا کرده است.

از جمله نامزدهای احتمالی برای جانشینی استولتنبرگ می‌توان به ماریو دراگی، نخست وزیر پیشین ایتالیا و کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی اشاره کرد. تصمیم نهایی درباره این موضوع، در اجلاس ماه جولای ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی گرفته خواهد شد و اجماع هر ۳۰ کشور عضو این ائتلاف الزامی است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها