افشاگری نیوزویک درباره زلنسکی

کد خبر: 1231565

نشریه نیوزویک نوشت که دولت آمریکا در خصوص کنترل ولودیمیر زلنسکی بر همه نیروهای اوکراینی تردید دارد.

افشاگری نیوزویک درباره زلنسکی

یک مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی آمریکا بدون ذکر نام خود به نشریه نیوزویک گفت که واشنگتن در خصوص کنترل ولودیمیر زلنسکی بر همه نیروهای اوکراینی تردید دارد.

این نشریه به نقل از این مقام ناشناس اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی. ی.ای) به دنبال حمله‌ای که پل کریمه را در اکتبر ۲۰۲۲ هدف قرار داد، مشکوک شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، کنترل کامل نیروهای کی یف را در اختیار ندارد.

وی افزود: «حمله به پل کریمه به سیا نشان داد که زلنسکی یا کنترل نیروهای خود را از دست داده یا برخی جزئیات در این خصوص به اطلاع او نرسیده است».

به گفته وی، سیا هیچ اطلاع قبلی از حمله به پل کریمه یا حمله بعدی به پایگاه هوایی «انگلس» نداشت.

در هشت اکتبر ۲۰۲۲ (پنجم دی ۱۴۰۱) ساعت ۶:۰۷ صبح، انفجار در پل کریمه منجر به یک آتش‌سوزی شد که در بخش جاده‌ای پل، خطوط غربی که از روسیه به کرچ در کریمه می‌رفت رخ داد. آتش‌سوزی به سمت بخش راه‌آهنی پل نیز گسترش یافت که باعث فروپاشی بخش‌هایی از پل و ریختن آن درون آب شد. چهار نفر در اثر این انفجار کشته شدند.

همان روز وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوکراین با یک حمله پهپادی فرودگاه نظامی انگلس در شهر ساراتوف روسیه را هدف قرار داده است.

سخن این مقام اطلاعاتی آمریکایی از عدم توانایی زلنسکی در کنترل همه نیروهای نظامی اوکراین در شرایطی است که این کشور از چند ماه پیش دست به ضد حمله علیه مواضع روسیه زده است، با یان حال در هیچ یک از حملات نتوانسته موفقیت چشمگیری حاصل کند.

زلنسکی اما با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است اما با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند./فارس

 لندن: آموزش 20 خلبان اوکراینی از ماه آینده آغاز می‌شود

معاون وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که این کشور از ماه آینده میلادی آموزش دست کم 20 خلبان اوکراینی را آغاز خواهد کرد.

«جیمز هیبی» معاون وزیر دفاع انگلیس روز چهارشنبه گفت که انگلیس از ماه آگوست (ماه آینده) آموزش خلبانان اوکراینی را آغاز خواهد کرد و طی آن دست کم ۲۰ خلبان آموزش خواهند دید.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت دفاع انگلیس منتشر کرده، هیبی در پاسخ به سوالی درباره تعداد خلبانان اوکراینی که نیروهای مسلح انگلیس از فوریه ۲۰۲۲ آموزش داده‌اند، گفت: «انگلیس آموزش اساسی ۲۰ خلبان اوکراینی را از ماه آگوست آغاز خواهد کرد».

انگلیس پیشتر آمادگی خود را برای آموزش خلبانان اوکراینی و همکاری با دیگر کشورها برای تامین جنگنده‌های اف-16 برای کی‌یف خبر داده بود.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند. با این حال ولودیمیر زلنسکی همچنان متقاضی دریافت کمک‌ها و تسلیحات بیشتری است و در اواخر خرداد ماه در مصاحبه‌ ‌ای با شبکه «ان.بی.سی نیوز» مدعی شد، ادامه یافتن جنگ با روسیه به نفع آمریکا و ناتو است.

زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با همتایان لهستانی و لیتوانیایی خواستار دریافت تضمین‌های امنیتی در اجلاس سران ناتو با موضوع محافظت از اوکراین تا زمان پذیرفته شدن در ائتلاف ناتو شد.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد.

اروپایی ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت نشان دادن علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایتهای همه جانبه ای را از اوکراین به عمل آورده اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها