هنری کیسینجر در سفری غیرمنتظره به چین رفت

کد خبر: 1233998

هنری کیسینجر دیپلمات کهنه کار آمریکایی در پکن با وزیر دفاع چین دیدار کرد.

هنری کیسینجر در سفری غیرمنتظره به چین رفت

به نقل از گاردین،  بر اساس گزارش روز سه‌شنبه وزارت دفاع چین، لی شانگ‌فو، وزیر دفاع چین گفت که «ارتباطات دوستانه» بین چین و ایالات متحده از بین رفته است زیرا برخی از مردم آمریکا به چین به عنوان یک شریک برابر نگاه نکردند.

بر اساس این گزارش، کیسینجر خود را "دوست چین" خواند و گفت:. نه ایالات متحده و نه چین نمی‌توانند با یکدیگر به عنوان یک دشمن رفتار کنند.

در بیانیه چینی کیسینجر آمده است: اگر دو کشور وارد جنگ شوند، هیچ نتیجه معناداری برای دو ملت به دنبال نخواهد داشت.

سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه ۱۰۰ ساله سابق ایالات متحده به چین در حالی انجام شده که جان کری، فرستاده آب و هوای ایالات متحده نیز  برای دیدار با مقامات چینی و گفتگو در مورد چگونگی همکاری دو کشور برای مقابله با بحران آب و هوا به پکن رفته است.

پس از سفر ماه ژوئن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به چین، کری آخرین نفر از یک رشته از مقامات ارشد آمریکایی است که تابستان امسال به چین سفر کرده‌اند.

روابط بین دو ابرقدرت ماه‌هاست که رو به نزول بوده است، اما خوش‌بینی محتاطانه در هر دو طرف وجود دارد که از سرگیری گفتگوهای رسمی می‌تواند پایه‌ای برای بهبود روابط بسازد.

دیدار کیسینجر، که علنی نشده بود، خارج از فهرست رسمی جلسات است. تقریباً ۵۲ سال از سفر مخفیانه وی به پکن در ژوئیه ۱۹۷۱ می‌گذرد که راه را برای عادی سازی روابط بین ایالات متحده و چین برای ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده هموار کرد. با گذشت بیش از نیم قرن، بسیاری در پکن، کیسینجر را هنوز به عنوان "دوست چین" می دانند.

در ماه مه، روزنامه دولتی گلوبال تایمز، ذهن «تیز» کیسینجر را ستود. کیسینجر بارها درباره پیامدهای "فاجعه بار" درگیری بین ایالات متحده و چین هشدار داده است.

لی از سال ۲۰۱۸ به دلیل خرید هواپیماهای جنگی از صادرکننده اصلی تسلیحات روسیه که پکن دلیلی برای امتناع از بازگشایی گفت‌وگوهای نظامی به نظامی با واشنگتن می‌داند، تحت تحریم‌های آمریکا بوده است. ماه گذشته، لی از ملاقات همتای آمریکایی خود، لوید آستین، در گفتگوی شانگری-لا در سنگاپور خودداری کرد. وزارت خارجه چین بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها