ادعاهای علی‌اف علیه ارمنستان در حضور بلینکن

کد خبر: 1235930

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌‌وگو با وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، ادامه حضور نیروهای مسلح ارمنستان در قلمرو حاکمیتی این کشور عامل تنش نظامی در منطقه است.

ادعاهای علی‌اف علیه ارمنستان در حضور بلینکن

 رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در باره آخرین تحولات «قفقاز جنوبی» و تنش باکو با ارمنستان گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه با «الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان تماس تلفنی برقرار کرد. در این گفت‌وگو مذاکرات درباره روند صلح باکو و ایروان و همچنین آخرین وضعیت منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی اف به وزیر خارجه آمریکا گفت که اقدامات تحریک آمیز ارمنستان مانع از روند صلح می‌شود و ادامه حضور غیرقانونی نیروهای مسلح ارمنستان در قلمرو حاکمیتی  این کشورعامل تنش نظامی در منطقه است. رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که باکو مصمم به ادغام مجدد ساکنان ارمنی است.

 بر اساس این گزارش، جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. با این حال درگیری‌های مرزی ادامه داشته و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند.

بلینکن نیز در توییتی نوشت: «من با علی اف صحبت کردم تا نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت شرایط انسانی در قره باغ کوهستانی ابراز کنم. ایالات متحده از همه طرف‌ها می‌خواهد که به گفت‌وگو برای دستیابی به توافق صلح پایدار ادامه دهند.»

ارمنستان مدعی است که باکو به کاروان محموله بشردوستانه این کشور برای ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی مجوز عبور از «کریدور لاچین» را نداده است.

یکی از مهمترین مشکلات باقیمانده بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان پیش از این با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در منطقه است، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در پی تداوم مسدود شدن گذرگاه لاچین کمک خواست./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها