آیا قانون ریکو ترامپ را به زندان می‌اندازد؟

کد خبر: 1238885

در میان اتهامات مطرح شده علیه دونالد ترامپ در دادگاه جورجیا، نقض قانون ریکو یکی از مهم ترین موارد اتهامی است که دادستان‌ها از آن علیه وی استفاده کرده‌اند.

 آیا قانون ریکو ترامپ را به زندان می‌اندازد؟

در میان اتهامات مطرح شده علیه دونالد ترامپ در دادگاه جورجیا، نقض قانون ریکو یکی از مهم ترین موارد اتهامی است که دادستان‌ها از آن علیه وی استفاده کرده‌اند.

در میان اتهامات مطرح شده در کیفرخواستی علیه دونالد ترامپ در دادگاه جورجیا، نقض قانون ریکو یکی از مهم ترین موارد اتهامی است که دادستان ها از آن علیه وی استفاده کرده اند.

حال باید بگوییم قانون ریکو چیست و چرا دادستان ها از آن در پرونده دونالد ترامپ استفاده کرده‌اند؟

قانون گذاران آمریکایی در سال 1970، قانونی را با نام قانون ریکو، «قانون سازمان های فاسد و تحت تاثیر اخاذی» فدرال به منظور مبارزه با جرایم سازمان یافته به ویژه مافیا تصویب کردند. بسیاری از ایالت ها قوانین مشابهی را با تغییرات متفاوت تصویب کردند.

اصلی ترین مطالبه تحت قانون ریکو، دستکم دو جرم اساسی و شرکت در تشکیلات اقتصادی برای امور جنایی در مدت زمان بسیار زیاد است.

بر این اساس، در قانون ریکوی ایالت جورجیا، بر حضور بلند مدت در تشکیلات اقتصادی برای امور جنایی تاکید نشده و در آن حدود 50 جرم اساسی که به عنوان اخاذی تعریف شده، قرار گرفته است در حالی که 35 مورد جرم در قانون فدرال مشابه آن قرار دارد.

متهمانی که براساس قانون ریکوی ایالت جورجیا گناهکار شناخته شوند به تحمل 5 تا 20 سال زندان محکوم می شوند در حالی که در قوانین فدرال تنها مجازات حداکثری برای این جرم در نظر گرفته شود و مجازات حداقلی تعیین نشده است.

فعالیت مافیا در آمریکا به شکلی گسترده متوقف شده و کاربرد قانون ریکو به دیگر اشکال جرایم سازمان یافته تعمیم یافته است. دادستان ها از این قانون برای تمام انواع گروه ها که به آنها تشکیلات اقتصادی برای امور جنایی می گویند، استفاده کردند از جمله بانک ها و بازرگانان وال استریت که در بازار دستکاری می کنند.

فانی ویلیس دادستان دموکرات منطقه فالتون کانتی یک بار از این قانون برای بازجویی از بیش از دهها معلم و آموزگار استفاده کرد که متهم به تقلب در آزمون های استاندارد در سال 2014 بودند.

براساس این قانون، نیازی نیست که دادستان ها اثبات کنند که متهمان به طور مسقیم در یک فعالیت جنایی دست داشته اند و تنها اینکه متهم بخشی از یک سازمان بزرگتر جنایی باشد کافیست. این بدان معناست که دادستان ها لزوما نباید ثابت کنند که ترامپ شخصا قانون شکنی کرده و دانستن اینکه با دیگران همکاری کرده کافی است.

البته موارد شامل قانون ریکو بسیار پیچیده است زیرا دادستان ها باید ابتدا وجود این تشکیلات اقتصادی برای امور جنایی را ثابت کنند.

هیئت منصفه عالی دادگاه جورجیا در کیفرخواستی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و مشاورانش را به تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و شکست او در مقابل جو بایدن متهم کرد.

براساس این گزارش، این اتهام عصر روز گذشته توسط فانی ویلیس دادستان منطقه فالتون کانتی مطرح شد و پرونده‌ای دیگر به سایر اتهامات ترامپ افزود.

در این کیفرخواست 98 صفحه‌ای، نام 19 متهم و 41 مورد کیفری به چشم می خورد. تمام متهمان به اخاذی و باجگیری متهم شدند. اتهامی که در صورت اثبات ممکن است تا 20 سال حبس برای متهمان به همراه داشته باشد. مارک میدو رئیس سابق کارکنان کاخ سفید، رودی جولیانی و جان ایستمن در میان افراد متهم شده هستند.

فانی ویلیس در یک کنفرانس خبری اظهار کرد متهمان همچنین متهم به تشکیل یک بنگاه اقتصادی برای امور جنایی و اخاذی به منظور تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 در ایالت جورجیا شدند.

وی افزود: ترامپ و دیگر متهمان پرونده تا ظهر روز جمعه 25 اوت (3 شهریور) فرصت دارند تا خود را داوطلبانه تسلیم کنند در غیر این صورت دستگیر می شوند.

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای پیش از انتشار این کیفرخواست، اعلام بی گناهی کرد و کمپین وی، ویلیس را متهم به طرفداری افراطی از دموکرات ها کرد که تلاش می کند حضور دوباره او در انتخابات 2024 را تحت تاثیر قرار دهد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا حدود دو هفته پیش در دادگاه تفهیم اتهام خود در خصوص تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات 2020 اتهامات وارده را رد و ادعای بی‌گناهی کرد.

ترامپ به‌عنوان یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 با اتهاماتی مانند توطئه برای فریب ملت، تلاش برای ممانعت از اقدام کنگره در تأیید پیروزی جو بایدن و سلب حقوق رأی‌‌دهندگان روبه‌رو است.

این سومین پرونده قضایی است که علیه ترامپ در سال جاری تشکیل شده است اما نخستین پرونده‌ای است که تلاش می‌کند او را به‌دلیل تکاپو برای ماندن در قدرت در هفته‌های بین شکست انتخاباتی و حمله به کنگره مسئول بداند.

این در حالی است که براساس نظرسنجی های انجام شده، به رغم طرح اتهامات متعدد کیفری علیه ترامپ، وی همچنان نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات 2024 است. ترامپ تمام تحقیقات انجام شده را تلاشی از سوی دموکرات ها برای تخریب چهره سیاسی وی و تحت تاثیرقرار دادن نامزدی او در انتخابات می داند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها