واکنش لاوروف به درخواست ۲کشور برای اضافه شدن به اعضای دائم شورای امنیت

کد خبر: 1240794

وزیر خارجه روسیه گفت آلمان و ژاپن شانسی برای اضافه شدن به اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارند.

واکنش لاوروف به درخواست ۲کشور برای اضافه شدن به اعضای دائم شورای امنیت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت امکان حضور ژاپن و آلمان به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد.

طبق گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وزیر خارجه روسیه گفت: «البته اینکه ژاپن و آلمان بتوانند عضو دائم شورای امنیت شوند منتفی است.»

لاوروف در توضیح گفت که در صورتی که ژاپن و آلمان عضو دائم شورای امنیت شوند نابرابری‌های فعلی تشدید خواهد شد. او همچنین گفت که این دو کشور هیچ چیز جدیدی به بحث‌های شورای امنیت اضافه نخواهند کرد زیرا مثل سایر کشورهای غربی مطیع آمریکا هستند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد کشورش از مدت‌ها پیش خواستار اصلاح ساختار سازمان ملل بوده است. لاوروف گفت این اصلاح «به سازمان ملل کمک خواهد کرد خودش را با تحولات جهان، علم و فناوری وفق بدهد.»

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد اصلی‌ترین مسئله اصلاح به بحث شورای امنیت برمی‌کردد «زیرا این شورا از نگاه بخش زیادی از مردم نماد سازمان ملل است و اختیاراتی مانند تصمیم در خصوص جنگ و صلح و یا مسائل مربوط به تحریم‌ها دارد که طرف‌های دیگر ندارند.»

چند ماه پیش روزنامه واشنگتن‌پست‌  گزارش داده بود دولت آمریکا در حال تدوین طرحی برای تغییر دادن ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این روزنامه با استناد به منابعی که خواسته بود نام آنها فاش نشود نوشته بود که این طرح ممکن است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر ارائه شود.

در آن زمان گزارش شده بود لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل در حال مشورت با کشورهای عضو «برای گرفتن بازخورد آنها در خصوص توسعه احتمالی این شورا است.»

مقام‌های آمریکایی امیدوارند این اقدام «با به رسمیت شناختن نقشه پراکنده قدرت‌های جهان در دنیای امروز باعث احیای اعتماد به این شورای حاکمیتی برجسته شود.»

 شورای امنیت در حال حاضر ۵ عضو دائم، شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا و ۱۰ عضو غیر دائم دارد که توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند.

طبق قوانین فعلی، ۲ کرسی اعضای غیر دائم به آمریکای لاتین، ۵ کرسی به قاره آفریقا و آسیا، یک کرسی به شرق اروپا و ۲ کرسی به غرب اروپا و سایرین تعلق می‌گیرد.

واشنگتن‌پست نوشته بود طرح آمریکا هنوز در حال تکمیل است اما انتظار می‌رود این طرح اضافه کردن ۶ عضو دائم به شورای امنیت بدون حق وتو را شامل شود.

مقام‌های مورد استناد واشنگتن‌پست از آلمان، ژاپن و هند به عنوان نامزدهای احتمالی برای اضافه شدن نام برده‌ بودند. انگلیس و فرانسه خواستار اضافه شدن برزیل و دست‌کم یک کشور آفریقایی هستند.

 «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در ماه سپتامبر پیشنهاد توسعه ساختار شورای امنیت و تبدیل شدن آن به سازمانی با فراگیری بیشتر را داده بود. بایدن همچنین پیشنهاد کرد که استفاده از حق وتو به «موقعیت‌های نادر و اضطراری» محدود شود.

«ولودیمیر زلنسکی»،رئیس‌جمهور اوکراین چند ماه پیش از قدرت‌های جهانی خواسته بود روسیه را به عنوان متجاوز شناخته و آن را از شورای امنیت اخراج کنند. آمریکا معتقد است که این پیشنهاد افراطی است.

روسیه نیز از جمله کشورهایی است که پیش از این بر ضرورت اصلاح شورای امنیت تأکید کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ماه آوریل گفته بود: «وضعیت فعلی که نماینده‌های کشورهای غربی در این ساختار حیاتی سازمان ملل بیشترین نماینده را دارند اصل چندجانبگی را تضعیف می‌کند.»

وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد داده بود شورای امنیت گسترده‌تر شود و نمایندگانی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکایی لاتین در آن حضور داشته باشند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز از جمله رهبرانی در دنیا است که بارها تأکید کرده که لازم است ساختار شورای امنیت اصلاح شود.

با وجود این، واشنگتن‌پست خاطرنشان کرده بود که اصلاح شورای امنیت به تغییر دادن منشور ملل متحد نیاز دارد. انجام این امر نیازمند تأیید دست‌کم ۱۲۸ کشور از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل و همچنین تمامی ۵ عضو دائم شورای امنیت است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها