لوکاشنکو: گسترش بریکس یک گام بسیار قوی به سوی جهان چند قطبی است

کد خبر: 1240876

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفت: هژمونی غرب اکنون به پایان نمی‌رسد اما گسترش بریکس گامی قوی در این مسیر است و پایان هژمونی غرب را نزدیک‌تر می‌کند.

لوکاشنکو: گسترش بریکس یک گام بسیار قوی به سوی جهان چند قطبی است

به گزارش خبرگزاری تاس، لوکاشنکو اظهار کرد: من معتقدم که هژمونی غرب هنوز به پایان نرسیده است اما توسعه بریکس گامی قوی در این مسیر است که نه تنها رسانه‌های غربی بلکه سیاستمداران سطح بالای آنها را نیز عصبی کرده چرا که این امر یک گام بسیار قوی به سوی جهان چند قطبی است.

رئیس جمهور بلاروس با بیان اینکه گسترش بریکس تنها گام اول است، گفت: اگر اوضاع خوب پیش برود، یک واحد ارزی برای جایگزینی دلار معرفی خواهد شد و این همان چیزی است که غربی‎ها و در رأس آنها آمریکا بیش از همه از آن واهمه دارند.

لوکاشنکو با اشاره به اینکه به عقیده او گام‌ها در روند گسترش بریکس باید تعیین‌کننده‌تر باشند، خاطرنشان کرد: در عین حال به دلیل نظرات گوناگون و رویکردهای متفاوت، برداشتن گام‌های تعیین‌کننده‌تر که به طور طبیعی رادیکال‌تر خواهند بود، ممکن است غیرممکن باشد.

رئیس جمهور بلاروس یادآور شد: ما باید در این مسیر حرکت کنیم و اینکه نه چین و نه هند با موضوع گسترش بریکس مخالفت نکردند، افق روشنی در چشم‌انداز این مسیر قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری تاس، بلاروس در ماه مه ۲۰۲۳ به طور رسمی درخواست پیوستن به بریکس را ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای به شمار می‌آید که ساختاربندی جدیدی را برای اقتصاد و سیاست جهانی فراهم کرده است.

برای نخستین بار وزیران خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و اولین اجلاس رسمی سران این کشورها در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد.

سال ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی هم به این شورای تجاری پیوست و نشست سران آن هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.

اعضای بریکس شورای تجاری پنج کشوری است که در ابتدای قرن با سریع‌ترین رشد، اقتصادهای نوظهور بودند و اکنون دست‌ کم یکی از آنها یعنی چین را باید قدرت اقتصادی تثبیت ‌شده دانست تا نوظهور.

درحال حاضر دو کشور عضو بریکس، عضویت دائم شورای امنیت را داشته و سه کشور دیگر داعیه عضویت دائم در شورای امنیت و اصلاح ساختارهای سیاسی و مالی جهانی را دارند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها