بالا گرفتن انتقادها به جوزف بورل

کد خبر: 1241409

یک رسانه غربی با اشاره به وعده‌های تو خالی و اظهارات احساسی و عجولانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بخصوص در جریان جنگ اوکراین به بالا گرفتن انتقادها از وی و افزایش شک و تردیدها نسبت به او در بروکسل پرداخت.

بالا گرفتن انتقادها به جوزف بورل

یک رسانه غربی با اشاره به وعده‌های تو خالی و اظهارات احساسی و عجولانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بخصوص در جریان جنگ اوکراین به بالا گرفتن انتقادها از وی و افزایش شک و تردیدها نسبت به او در بروکسل پرداخت.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ در مطلبی به بالا گرفتن انتقادها به جوزف بورل، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: وعده های توخالی به اوکراین، سخنان عجیب در مورد جام جهانی فوتبال زنان - بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بارها درباره این مسائل سر خود را تکان می دهد و در اینجا این پرسش مطرح است که آیا او زیادی به روز است؟

در ادامه این مطلب آمده است: شاید "جوزف بورل" به سادگی از زمان خود جلوتر است. شاید او فردی رویایی باشد که همیشه در حال گفتن کلمه پایانی یک بحث است، در حالی که دیگران هنوز در مه بحث به دنبال نتیجه هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان فوریه 2022 با اطمینان اعلام کرد: ما همچنین برای اوکراین هواپیماهای جنگنده عرضه خواهیم کرد. چند روز بعد، بورل مجبور شد با عجله از این اظهارات عقب نشینی کند چرا که حدود یک سال و نیم پیش، هیچ کس در اتحادیه اروپا علاقه ای به صحبت با صدای بلند و علنی در مورد این نوع کمک های تسلیحاتی به کی یف نداشت.

اما امروز شرایط متفاوت به نظر می رسد. هلند، دانمارک و نروژ آماده تحویل جت های اف 16 به اوکراین و آموزش خلبانان هستند. پس حق با بورل بود؟ آیا او آنقدر شجاع بود که حرف‌هایی بزند که دولت‌های ترسوی اتحادیه اروپا جرات گفتن آن را نداشتند؟

ما می توانیم این گونه استدلال کنیم. با این حال، این ایده در بروکسل رایج نیست. یک دیپلمات اروپایی می گوید: من ترجیح می دهم بگویم که بورل در این مورد مانند یک ساعت مرده عمل و احساس می کند. "برای یک ثانیه دو بار در روز درست است، اما بقیه زمان اشتباه است."

این دیپلمات اروپایی می گوید: در واقع، تا آنجا که به اظهارات عمومی بورل مربوط می شود، از لحظه روشن شدن مسائل در فوریه 2022، بورل عمدتاً در حوزه ای بوده است که می توان آن را به عنوان "بقیه زمان" توصیف کرد. وی افزود: این سوسیال دموکرات 76 ساله اسپانیایی هنگامی که در بروکسل جلوی میکروفون ها می رود دو واکنش را با نظم آزاردهنده ای از خود نشان می دهد یا تکان دادن سر یا چرخاندن چشمانش. این دیپلمات می گوید: بورل به عنوان نماینده سیاست خارجی، که نماینده اروپا در جهان و معاون کمیسیون اتحادیه اروپا است، عنصری کاملا اشتباهی است.

در ادامه این مطلب آمده است: لیست اشتباهات بورل طولانی است. در هر صورت، آنقدر طولانی است که مجله اینترنتی پولیتیکو به راحتی رتبه بندی پنج اشتباه شرم آور را به وی اختصاص داده است. صحبت های زودهنگام در مورد جت های جنگنده ای که "ما" ظاهراً به اوکراین تحویل می دهیم یکی از این موارد است. به همین ترتیب، سخنرانی خشمگینانه‌ای است که در آن بورل دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا را که او ریاست آن را بر عهده دارد، متهم کرد که «بیش از حد کند» بوده و از آنچه در جهان رخ می دهد غافل است.

یک مورد دیگر استعاره باغ-جنگل است که اکتبر گذشته توسط بورل ابداع شد. در آن زمان، بورل اروپا را به عنوان باغ جهان، شکوفا و صلح آمیز ستود که تقریباً همه چیز در اطراف آن جنگل وحش است که جنگل می تواند باغ را تحت تاثیر قرار دهد. عده‌ای این تقسیم بندی جهانی را مستکبرانه و نژادپرستانه دانستند، به ویژه اینکه در کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین، اروپا منافعی دارد - و مواد خام آنها مورد خواست این اتحادیه است و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، طبق شرح وظایف خود، نباید آنها را مورد توجه قرار داده و به آن ها توهین کند.

بورل حتی در دام هایی که بسیار فراتر از مسئولیت های وی هستند، هم با اطمینان قدم می گذارد. چند روز پیش، تنها چیزی که برای قهرمانی تیم ملی زنان اسپانیا در جام جهانی به ذهنش می‌رسید، تمجید عجیب و غریبی بود مبنی بر اینکه زنان بالاخره یاد گرفتند مثل مردان بازی کنند، که به گفته وی باعث خوشحالی بود. هیچ حرفی از رسوایی پیرامون رئیس فدراسیون اسپانیا که در مراسم اهدای جایزه یک بازیکن را برخلاف میل وی بوسید، زده نشد.

در ادامه این مطلب آمده است: رزومه "بورل" در واقع به خوبی با شغل فعلی او مطابقت دارد. وی در گذشته عضو پارلمان اروپا و رئیس آن بود، بورل در مادرید مسئولیت های اصلی در اپوزیسیون و دولت از جمله وزیر خارجه اسپانیا را بر عهده داشت. با این حال، افرادی در بروکسل در این باره مشکوکند که پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، در زمان معرفی بورل برای پست مسئولیت سیاست خارجی در سال 2019، لزوماً بهترین مهره خود را به آنها داده است.

در آن زمان، طبق محاسبات پرسنل اتحادیه اروپا، برای این سمت یک سوسیال دموکرات تحت تعقیب بود، زیرا محافظه کاران رئیس کمیسیون و لیبرال ها رئیس شورا بودند. اما برخی از ناظران بر این عقیده‌اند که سانچز به دلیل اختلافات احتمالاً فقط می خواست از شر بورل خلاص شود.

شاید جدی ترین شکست نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا به امروز ناتوانی وی در اجرای وعده بروکسل در ماه مارس برای ارسال یک میلیون گلوله توپ سنگین به اوکراین در مدت یک سال باشد. کی یف نیاز فوری به این مهمات دارد. با این حال، بورل چنان طرح تأمین مالی و تحویل پیچیده ای طراحی کرده است که تاکنون تنها بخشی از وعده ها عملی شده است. به گفته دیپلمات ها، این واقعیت که او به طور برجسته درگیر خواسته های دو نهاد اتحادیه اروپا است که به او گزارش می دهند - تاسیسات صلح اروپا و آژانس دفاع اروپا - یک مانع بزرگ است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها