عصبانیت نتانیاهو از عملکرد جنجالی «الی کوهن»

کد خبر: 1242507

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه کابینه خود را به دلیل افشای دیدار محرمانه‌اش با وزیر خارجه برکنار شده لیبی سرزنش کرد

عصبانیت نتانیاهو از عملکرد جنجالی «الی کوهن»

به گزارش خبرگزاری رسانه های فلسطینی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از سفر امروز یکشنبه خود به قبرس از عملکرد «الی کوهن» وزیر خارجه این رژیم به دلیل افشای دیدارش با «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه برکنار شده لیبی انتقاد کرد و گفت: اتفاقی که رخ داد، یک اتفاق غیر معمول بود و قطعا به روابط کمک نمی‌کند و به همین دلیل دستورالعمل‌هایی را صادر کردم تا قبل از افشای دیدارهای محرمانه، دفتر من مجوز آن را صادر کند.

نتانیاهو برای بازارگرمی درباره روند به بن بست رسیده سازش در سایه تغییر معادلات منطقه ای و القای ادامه دار بودن این روند، ادعای "برگزاری جلسات محرمانه زیاد مقامات تل آویو با مقامات جهان عرب و اسلام" را مطرح کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این جلسات که آنها را فاش نمی‌کنم، در قبرس انجام شده است. دولت قبرس میزبانی کرده و کمک کرد تا این موضوع محرمانه نگه داشته شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز به مانع در روند برقراری روابط با عربستان سعودی اذعان کرد و گفت: موانعی در این زمینه وجود دارد که باید کنار گذاشته شوند.

در پی افشای دیدار منقوش وزیر خارجه لیبی با الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در رم ایتالیا، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی دوشنبه گذشته منقوش را از کار تعلیق و سپس برکنار کرد.

این در حالی است که یک مسئول بلندپایه رژیم صهیونیستی مدعی شد که دیدار منقوش با کوهن با اطلاع نخست وزیر لیبی بوده و مسئولان رژیم اسرائیل پس از افشای این خبر، از فرار المنقوش از لیبی به ترکیه با یک هواپیمای شخصی اطلاع داشتند.

در همین حال، رسانه لیبیایی «الوسط» به نقل از یک منبع آگاه پیشتر اعلام کرد که المنقوش که به استانبول ترکیه فرار کرده بود، این کشور را به مقصد لندن ترک کرد.

گروه‌ها، شخصیت‌ها و مردم لیبی هفته گذشته در واکنش به دیدار وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، بار دیگر مخالفت خود را با هرگونه روابط با این رژیم اعلام کرده و تظاهرات کنندگان لیبیایی نیز پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زدند.

رئیس حزب کار و از اعضای کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به دیدار کوهن با المنقوش گفت که وی به خاطر اعلام شتاب زده این دیدار باید استعفا دهد و سیاست‌های حزب حاکم لیکود به روابط خارجی رژیم صهیونیستی آسیب‌های شدیدی وارد می‌کند.

«میراف میخائیلی» در اظهاراتی گفت که وزیر خارجه این رژیم باید منصب خود را ترک و استعفا دهد.

وی افزود: آسیبی که کوهن وارد کرد بی‌سابقه است، اعلام شتابزده وی درمورد یک دیدار، زندگی یک وزیر لیبیایی را نابود تا جایی که وی را مجبور به فرار به ترکیه کرد../ایرنا

دستور نتانیاهو به اعضای کابینه پس از علنی شدن دیدار کوهن و المنقوش

در پی علنی شدن دیدار میان وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی در ایتالیا که جنجال‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت، نخست وزیر این رژیم به اعضای کابینه خود دستور جدیدی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربیه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: به اعضای کابینه دستور داده‌ام قبل از موافقت با من، دیدارهایی مثل دیدار رم را علنی نکنند.

نتانیاهو گفت که افشای دیدار رم میان الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی اقدام مفیدی نبود.

الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای از دیدارش با المنقوش در ایتالیا خبر داد.

کوهن اولین دیدار با همتای لیبیایی خود را «تاریخی» خواند و مدعی شد که «این گام اول در مسیر روابط میان اسرائیل و لیبی است.»

این در حالی است که وزارت خارجه دولت وحدت ملی لیبی در بیانیه‌ای به پایبندی کامل خود به اصول ملی در مورد مسایل امت‌های عربی و اسلامی و در راس آنها مساله فلسطین و قدس به عنوان پایتخت ابدی فلسطین تاکید و اعلام کرد: این موضعگیری جدی و بی‌بازگشت ما است.

در پی افشای ملاقات محرمانه دو وزیر در ایتالیا تنش در لیبی به صورت تدریجی افزایش یافته است و واکنش‌هایی در مخالفت با سازش با رژیم صهیونیستی به همراه داشته است تا جایی که عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت موقت لیبی در اولین حضور علنی پس از این بحران تاکید کرد که دولتش با این سازش مخالف است.

براساس قانون لیبی، کسی که با رژیم صهیونیستی تعامل داشته باشد به سه تا ۹ سال حبس محکوم می‌شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها