بیانیه پایانی گروه ۲۰ در دهلی نو: توافق غلات باید کامل اجرا شود

کد خبر: 1243499

مقامات بهارات (هند) می‌گویند سران گروه ۲۰ با تمام بندهای بیانیه پایانی نشست دهلی‌نو موافقت کردند.

بیانیه پایانی گروه ۲۰ در دهلی نو: توافق غلات باید کامل اجرا شود

به گزارش  اسپوتنیک، «شرپا آمیتا کانت»، نماینده بهارات (هند) در گروه ۲۰ اعلام کرد که سران گروه ۲۰ با تمام ۱۰۰ بند بیانیه پایانی نشست سران گروه ۲۰ در دهلی‌نو موافقت کردند؛ ۸ بند از این بیانیه به مسائل ژئوپلیتیک می‌پردازد.

آن‌گونه که اسپوتنیک گزارش داده در بیانیه پایانی سران گروه ۲۰ آمده است که: همه کشورها باید از تهدید یا استفاده از زور برای تصاحب سرزمینی خودداری کنند. رهبران گروه ۲۰ خواستار اجرای کامل طرح دریای سیاه (توافق صادرات امن غلات) از جمله تضمین تامین کودهای شیمیایی روسیه هستند.

در بخشی دیگری از این بیانیه تأکید شده است که «درباره وضعیت اوکراین، همه کشورها باید مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد عمل کنند. کشورهای گروه ۲۰ تاکید کردند که این اجلاس بستری برای مسائل ژئوپلیتیک نیست، اما می توانند بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارند.

سران گروه ۲۰ در بخشی دیگری از این بیانیه خواستار «اصلاح سازمان تجارت جهانی» شدند. در این بیانیه همچنین آمده است که «عصر کنونی نباید عصر جنگ‌ها باشد.»

عضویت کامل اتحادیه آفریقا در گروه ۲۰ امروز تصویب شد. در بیانیه گروه ۲۰ دراین‌باره آمده است که «ورود اتحادیه آفریقا به گروه ۲۰ به حل مشکلات جهانی زمان ما کمک خواهد کرد. کشورهای در حال توسعه باید در موسسات مالی و اقتصادی بین المللی حضور بهتری داشته باشند.

از دیگر نکات اصلی این بیانیه این است که «رهبران گروه ۲۰ آمادگی خود را برای تسهیل تبادل تجربه در بازسازی زیرساخت‌ها پس از بلایای طبیعی ابراز کردند.کشورهای گروه ۲۰ متعهد شدند که ۳۰ درصد از کل اکوسیستم های تخریب شده را تا سال ۲۰۳۰ احیا کنند. کشورهای گروه ۲۰ متعهد به تقویت امنیت غذایی جهانی شده اند.»

دیروز جمعه و پیش از آغاز روز اول نشست سران گروه ۲۰، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که سران گروه ۲۰ درباره تدوین بندهایی از بیانیه پایانی اختلاف‌نظر دارند. پیش از این «نارندا مودی»، نخست‌وزیر بهارات (هند) اعلام کرد که سران کشورهای گروه ۲۰ در نهایت در تدوین بیانیه نهایی نشست دو روزه سران گروه ۲۰ به توافق رسیدند. مودی گفت: به لطف سخت‌کوشی تیم ما، اجماع بر سر اعلام نشست سران گروه ۲۰ در دهلی نو حاصل شده است. من پذیرش این بیانیه (بیانیه پایانی) را اعلام می‌کنم و به همه سران و وزرایی که سخت کار کردند تا این بیانیه حاصل شود، تبریک می‌گویم.

رسانه‌های هندی چهارشنبه گذشته اعلام کردند دولت این کشور در حال آماده‌سازی تغییر نام این کشور از هند به «بهارات» است؛ نارندرا مودی امروز در نشست سران گروه ۲۰، با عنوان «نخست‌وزیر بهارات» سخنرانی کرد. (جزئیات بیشتر)

نشست سران گروه ۲۰ امروز شنبه در دهلی‌نو آغاز شد و به مدت ۲ روز ادامه خواهد داشت؛ قرار است طی آن برخی مسائل اختلافی مانند جنگ اوکراین، کنارگذاشتن تدریجی سوخت‌های فسیلی و بازسازی ساختار بدهکاری کشورهای جهان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؛ موضوعاتی که صدور بیانیه پایانی را دشوار خواهند ساخت.

کشورهای عضو گروه- ۲۰، ۸۵ درصد از تولید ناخالص جهان و ۷۵ درصد از دادوستد بین‌المللی را در اختیار دارند و دوسوم جمعیت جهان نیز در این کشورها زندگی می‌کنند.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها