بارزانی: به توافق با ایران پایبندیم

کد خبر: 1244361

رئیس اقلیم کردستان عراق:توافق امضا شده‌ای بین عراق و ایران وجود دارد و ما در اقلیم کردستان به عنوان بخشی از عراق پایبند به این توافق هستیم و نمی‌خواهیم که اقلیم کردستان عراق منبع تهدیدی برای هر کدام از کشورهای همسایه باشد.

بارزانی: به توافق با ایران پایبندیم

رئیس اقلیم کردستان عراق بر پایبندی به توافق‌نامه امضا شده میان بغداد و تهران در خصوص خلع سلاح گروه‌های تروریستی تجزیه طلب تاکید کرد.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که اقلیم به توافق‌نامه امضا شده میان بغداد و تهران در خصوص خلع سلاح گروه‌های تروریستی تجزیه طلب پایبند است.

وی در عین حال مدعی شد که هیچ توجیهی برای آغاز عملیات نظامی علیه این گروه ها وجود ندارد.

بر اساس گزارش میدل ایست نیوز، بارزانی گفت: توافق امضا شده ای بین عراق و ایران وجود دارد و ما در اقلیم کردستان به عنوان بخشی از عراق پایبند به این توافق هستیم و نمی خواهیم که اقلیم کردستان عراق منبع تهدیدی برای هر کدام از کشورهای همسایه باشد.

بارزانی ادامه داد: در همین چارچوب و با همکاری و هماهنگی با بغداد، اقدامات مهمی صورت گرفته و امیدواریم این اقدامات سبب عدم بروز هرگونه مشکلات امنیتی و نظامی باشد.

رئیس اقلیم کردستان عراق ادعا کرد: معتقدم هیچ توجیهی برای آغاز عملیات نظامی از سوی ایران علیه این گروه ها و احزاب حاضر در خاک اقلیم کردستان عراق وجود ندارد.

عراق و ایران در ماه مارس توافق‌نامه‌ای امنیتی امضا کردند که بر اساس آن دو کشور با برنامه ای مشخص با گروه‌هایی تجزیه طلب ضد ایران که تاکنون از اقلیم کردستان دست به اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی می‌زدند، مبارزه کنند.

پیش از این «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق در توضیح اقدامات صورت گرفته پس از توافق امنیتی با ایران گفت: عراق و ایران توافق‌نامه‌ای درباره جلوگیری از تردد افراد مسلح کُرد از عراق به ایران و تحویل دادن افراد تحت تعقیب و خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های آنان امضا کرده‌اند و عراق به تعهدات خود در این باره عمل کرده است.

این اظهاراتی ساعاتی پس از آن مطرح شد که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا 28 شهریور (19 سپتامبر) جاری براساس تفاهم و توافق اولا گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کند و  آنها را به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته منتقل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد 28 شهریور (19 سپتامبر) ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

پس از این اظهارات کنعانی مقامات عراقی بارها تاکید کردند که به تعهد خود در توافق امنیتی با ایران عمل کرده‌اند.

همچنین قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق تاکید کرد که بغداد تلاش های گسترده ای برای اجرای توافق امنیتی با ایران انجام می دهد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها