پاشینیان: دیگر نمی‌توانیم برای حفاظت از ارمنستان به روسیه تکیه کنیم

کد خبر: 1244381

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگویی با پولیتیکو گفت که عملیات نظامی روسیه در اوکراین به معنای آن است که ارمنستان دیگر نمی‌تواند بر روی روسیه به عنوان ضامن امنیت خود حساب کند.

پاشینیان: دیگر نمی‌توانیم برای حفاظت از ارمنستان به روسیه تکیه کنیم

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگویی با پولیتیکو گفت که عملیات نظامی روسیه در اوکراین به معنای آن است که ارمنستان دیگر نمی‌تواند بر روی روسیه به عنوان ضامن امنیت خود حساب کند.

پاشینیان در این گفت‌وگو عنوان کرد: در نتیجه وقایع در اوکراین، توانایی‌های روسیه دست‌خوش تغییراتی شده است. راهبرد ما باید تلاش در جهت کاهش حداکثری  وابستگی ما به دیگران باشد.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم کشوری مستقل و خودمختار داشته باشیم اما باید راهی‌هایی داشته باشیم تا به مرکز درگیری میان غرب و شرق و شمال و جنوب بدل نگردیم. ارمنستان نباید «گروه نیابتی» دیگران شود. چنین چیزی روا نیست.

پاشینیان عنوان کرد: این شیوه که در هنگام به مشکل خوردن با همسایگان‌مان باید از دیگران برای حفاظت از خودمان دعوت کنیم - حالا مهم نیست که این «دیگران» چه کسانی هستند - شیوه آسیب‌پذیری است.

نخست‌وزیر ارمنستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرایط امنیتی با تهاجم به خاک ناگورنو-قره‌باغ به شدت تغییر پیدا کرده است.

وی در این گفت‌وگو عنوان کرد که جمهوری آذربایجان با بستن کریدور لاچین «بحران بشردوستانه‌ای» را رقم زده است.

پاشینیان در این رابطه گفت: تمامی این‌ها قرار بود در حیطه مسئولیت‌های حافظان صلح روس باشد و با توجه به مشکلات کنونی، حافظان صلح روسیه موفق به انجام ماموریت‌شان نشده‌اند؛ البته نمی‌توانم بگویم که اگر حافظان صلح روسیه در ناگورنو-قره‌باغ نبودند، شرایط بهتر می‌شد.

به نوشته پولیتیکو، ناکامی نیروهای روس به کمک‌رسانی به ارمنستان بخشی از دلایل بدتر شدن روابط میان مسکو و ایروان است.

هفته گذشته وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفیر ارمنستان را برای گفت‌وگویی «سخت» بر سر آنچه که مجموعه‌ای اقدامات غیردوستانه خوانده شد، احضار کرده است. این اتفاق پس از تصمیم ایروان مبنی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین برای اولین بار و بازدید رسمی آنا هاکوبیان، همسر پاشینیان از کی‌یف رخ داد. ارمنستان نمایندگان خود را از سازمان پیمان امنیت جمعی تحت رهبری مسکو خارج کرد. ارمنستان که بخشی از این سازمان است، بلوک را به عدم اقدام در رابطه با درخواست حمایت این کشور پس از درگیری با جمهوری آذربایجان در سپتامبر گذشته متهم کرده بود.

ارمنستان پس از آن سربازان آمریکایی دعوت کرد تا مانور مشترکی با آن‌ها داشته باشد. روسیه نیز انتقادی شدید از این تصمیم کرده است.

آنتونی برنتون، سفیر پیشین انگلیس در روسیه روز سه‌شنبه به رویترز گفت که «عملکرد روسیه در اوکراین، کشورهایی همچون ارمنستان - که پیشتر بر روی حمایت روسیه حساب می‌کردند - را وادار کرده تا به دنبال محافظان قابل اتکاتری بگردند».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در همان روز در سخنرانی اعلام کرد که روسیه نمی‌توانسته پس از آنکه ارمنستان سال گذشته قره‌باغ را به عنوان خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخت، کار زیادی انجام دهد.

پولیتیکو در ادامه نوشت که نیروهای ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان پس از درگیری‌های روزهای اخیر در مرز مشترک خود به حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

پاشینیان در این رابطه گفت که «کنار گذاشتن سناریوی تشدید تنش‌ها غیرممکن است» اما عنوان کرد که «نیروهای مجهز شده باید پایگاه‌های خود بازگردند و ارمنستان برای انجام این کار آمادگی دارد».

نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد که این کشور برای بقا باید «گام‌ جدی بردارد و بر روی تلاش‌های جدی برای تثبیت روابط با همسایگان سرمایه‌گذاری کند».

پاشینیان با تاکید بر اینکه دیگر نباید متکی متحد قدیمی خود یعنی روسیه باشند، اذعان کرد که «همچنان مسیر زیادی تا حمایت کامل کشورهای غربی از ارمنستان باقی مانده است».

وی گفت: «شرکا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده زمانی که مسئله اصلاحات دموکراتیک در میان باشد از ما حمایت می‌کنند اما نمی‌توانم بگویم که کمک‌ها و حمایت‌های دریافتی برای رسیدن اهداف‌مان کافی است»./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها