فایننشال تایمز/ فرانسه، آلمان و انگلیس: رفع تحریم در کار نیست

کد خبر: 1244585

فرانسه، آلمان و انگلیس می گویند محدودیت ها و تحریم‌های ضدایرانی که قرار بود ماه آینده منقضی شود، همچنان ادامه خواهد یافت.

فایننشال تایمز/ فرانسه، آلمان و انگلیس: رفع تحریم در کار نیست

 به نقل از فایننشال تایمز، سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه ادعا کردند که همچنان مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را که قرار بود ماه آینده منقضی شود، حفظ خواهند کرد.

در همین ارتباط نیز، دولت انگلیس روز پنجشنبه مدعی شد که تصمیم سه کشور اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران، پاسخی «مشروع و متناسب» به اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود «فراتر از همه توجیهات غیرنظامی» است.

سه کشور اروپایی امضا کننده برجام در پیامی به «جوزپ بورل»، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی، او را از این تصمیم خود مطلع کردند و مدعی شدند که تهران به تعهدات خود در توافق سال ۲۰۱۵ برای کاهش دامنه فعالیت‌های هسته‌ای در ازای رفع تحریم‌ها عمل نکرده است.

بورل نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: «سه کشور اروپایی نگرانی‌های شأن را مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات خود اعلام کردند. آنها همچنین قصد خود را مبنی بر عدم برداشتن گام‌های مربوط به لغو تحریم‌ها ابراز کردند.»

در زمان امضای توافق برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، مقرر شده بود که طیفی از تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و انگلیس در مدت زمان هشت سال پس از امضای توافق برداشته شوند. این ضرب‌الاجل تا ماه اکتبر یعنی کمتر از یک ماه دیگر پایان می‌یابد. این تحریم‌ها شامل تحریم علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و سایر تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران می‌شود.

با این حال زمانی که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و مجموعه‌ای از تحریم‌های گسترده را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد، توافق هسته‌ای نیز در بن بست گرفتار شد.

وزارت خارجه انگلیس هم اعلام کرده است: «ما و شرکای ما به راه‌حل دیپلماتیک متعهد هستیم، اما ایران اکنون باید گام‌های روشنی برای کاهش تنش بردارد. ما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم.»

مقامات اروپایی با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ اما توافق هسته‌ای ایران را همچنان منحل‌شده نمی‌دانند و احیای آن امیدوارند.

بورل نیز روز پنج‌شنبه، علی‌رغم تصمیم سه کشور اروپایی گفت که به این توافق کاملاً متعهد می‌ماند و از هیچ تلاشی برای احیای برجام و ازسرگیری اجرای کامل توافق دریغ نخواهد کرد.

تصمیم اروپا برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران در حالی اعلام می‌شود که همزمان آمریکا و ایران در حال تکمیل توافق تبادل زندانیان هستند. توافقی که امید می‌رود به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند.

ایالات متحده و ایران همچنین در هفته‌های گذشته به طور غیرمستقیم در مورد اقدامات کاهش تنش برای مهار بحران هسته‌ای، از جمله در مورد تولید اورانیوم غنی شده با غنای بالا گفتگو کردند.

البته تحریم‌های اروپا علیه ایران تازگی ندارد و هفته پیش نیز دولت انگلیس افراد و نهادهایی در ایران و ۶ کشور دیگر را به بهانه و ادعای کمک به روسیه در جنگ اوکراین تحریم کرد. آن‌گونه که رویترز نوشته انگلیس یک سازنده هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی و تعدادی دیگر از شرکت‌های خارجی را تحریم کرد و آنها را متهم کرد که به نیروهای روسیه تسلیحات و قطعات برای استفاده علیه اوکراین می‌دهند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها