اعلام آمادگی باکو برای مذاکرات سه‌جانبه با ارمنستان و اتحادیه اروپا

کد خبر: 1248301

مشاور رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفته است که باکو آمادگی دارد در آینده‌ای نزدیک با نمایندگان ارمنستان و اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کند.

 اعلام آمادگی باکو برای مذاکرات سه‌جانبه با ارمنستان و اتحادیه اروپا

پس از آن‌که «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، حضور در نشست پنج جانبه «گرانادا» اسپانیا در خصوص صلح با ارمنستان را رد کرد، مشاور وی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که باکو آماده مذاکرات سه‌جانبه با ارمنستان و اتحادیه اروپا است.

خبرگزاری ترند گزارش کرد، «حکمت حاجی‌اف» دستیار «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز (پنجشنبه) تصریح کرد که جممهوری آذربایجان آمادگی دارد تا نشست‌های سه‌جانبه‌ای را در بروکسل در آینده‌ای نزدیک با ارمنستان و اتحادیه اروپا برگزار کند.

 وی در این خصوص گفت: «آذربایجان از روند سه‌جانبه بروکسل و دستورکار صلح منطقه‌ای در قالب اتحادیه اروپا، آذربایجان و ارمنستان که چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا تسهیل‌کننده آن است، حمایت می‌کند و در این راستا، آذربایجان نویسنده بسیاری از ابتکارعمل‌های صلح از جمله پیمان صلح است».

حاجی‌اف از اظهارنظرات اخیر مقام‌های فرانسه در خصوص ارسال تسلیحات به ارمنستان انتقاد کرد و گفت که به واسطه اقدامات جانبدارانه فرانسه و سیاست تسلیحاتی کردن که به شدت صلح و ثبات منطقه‌ای در منطقه قفقاز جنوبی را تضعیف می‌کند و سیاست کلی اتحادیه اروپا در قبال منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد و عدم توافق با حضور ترکیه بعنوان یک کشور منطقه‌ای علی‌رغم اصرارهای باکو، جمهوری آذربایجان تصمیم گرفت که در نشست گرانادا شرکت نکند.

مشاور علی‌اف ادامه داد: «ما همچنین از حضور اسپانیا بعنوان کشور میزبان در این قالب حمایت کردیم. در برخی منابع رسانه‌ای بین‌المللی، به نادرستی عنوان شد که جمهوری آذربایجان از گفت‌وگو با ارمنستان امتناع می‌کند. آذربایجان برای نشست‌های سه‌جانبه در بروکسل به زودی در قالب اتحادیه اروپا، آذربایجان و ارمنستان آمادگی دارد».

وی در خصوص آمادگی باکو برای مذاکرات دوجانبه با ایروان توضیح داد: «در عین حال، آذربایجان از گفت‌وگوهای مستقیم و دوجانبه و مذاکرات در خصوص روند عادی‌سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات در خصوص پیمان صلح حمایت می‌کند. من از این فرصت برای تبریک به همکاران و دوستان اسپانیایی خود برای سازماندهی موفقیت‌آمیز نشست جامعه سیاسی اروپا در گرانادا تبریک می‌گویم و از آن‌ها برای ایفای نقش در گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان بعنوان کشور میزبان قدردانی می‌کنم».

روز گذشته (چهارشنبه)، خبرگزاری روسی «ریانووستی» گزارش کرد که «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نشست پنجم اکتبر (۱۳ مهر ماه) در شهر «گرانادا» اسپانیا با حضور «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و رؤسای کشورهای فرانسه، آلمان و نمایندگانی از اتحادیه اروپا شرکت نخواهد کرد.

امتناع علی‌اف برای حضور در نشست گرانادا پس از آن صورت گرفت که «کاترین کولنا» وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «آرارات میرزویان»، همتای ارمنستانی خود اظهار کرد: «فرانسه با انعقاد قراردادهایی با ارمنستان در آینده که تحویل تجهیزات نظامی به ارمنستان را میسر و این کشور را قادر به تضمین دفاع از خود کنند موافقت کرده است.»

فرانسه از حامیان ارمنستان است و بارها به جمهوری آذربایجان نسبت به نقض تمامیت ارضی ارمنستان هشدار داده است.

در دور جدید تنش‌ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان اخیراً یک عملیات برق آسای در قره باغ کوهستانی انجام داد که آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

 این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتجیه ملموسی نداشته است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها