تحولات اوکراین| پوتین: کی‌یف بدون کمک غرب یک هفته هم دوام نخواهد آورد

کد خبر: 1248412

تلفات بیش از ۹۰ هزار نفری ارتش اوکراین، گسترش ناتو تهدیدی امنیتی برای روسیه، ۷ میلیارد دلار باقی مانده پنتاگون برای کمک به کی‌یف، تایید ۲۶ هزار نفر مفقودالاثر در اوکراین و ادعای حمایت اطلاعاتی چین از روسیه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

 تحولات اوکراین| پوتین: کی‌یف بدون کمک غرب یک هفته هم دوام نخواهد آورد

تلفات بیش از ۹۰ هزار نفری ارتش اوکراین، گسترش ناتو تهدیدی امنیتی برای روسیه، ۷ میلیارد دلار باقی مانده پنتاگون برای کمک به کی‌یف، تایید ۲۶ هزار نفر مفقودالاثر در اوکراین و ادعای حمایت اطلاعاتی چین از روسیه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شب گذشته در نشست مباحثه عمومی در باشگاه گفتگوی بین المللی "والدای" اعلام کرد که از آغاز ضد حمله، ارتش اوکراین بیش از 90 هزار نیروی خود را از دست داده که خسارتی جبران ناپذیر  است. علاوه بر این، 557 دستگاه تانک و تقریبا یک هزار و 900 انواع خودروی زرهی آنها نابود شده است.

به گفته وی، روسیه با آرامش به سمت دستیابی به اهداف نظامی خود حرکت می‌کند و تمام وظایف محوله به نیروهای مسلح اجرا خواهد شد.

پوتین تاکید کرد که اگر تامین تسلیحاتی غرب به اوکراین متوقف شود، کی‌یف یک هفته هم دوام نخواهد آورد. رئیس جمهور روسیه یادآور شد که بودجه دولت اوکراین اکنون متعادل به نظر می‌رسد و شاخص‌های اقتصادی از نظر ظاهری همسو هستند. اما این نتیجه تزریق چند میلیارد دلاری ماهانه است که طبق محاسبات او، ماهانه تقریباً 4 تا 5 میلیون دلار از مجاری مختلف مثل وام و کمک بلاعوض وارد این کشور می‌شود.

پوتین افزود، مهمات کشورهای غربی نیز رو به اتمام است. بر اساس محاسبات وی، آمریکا 14 هزار گلوله کالیبر 155 تولید می‌کند و ارتش اوکراین روزانه تا 5 هزار گلوله مصرف می‌کند. ضمن اینکه ایالات متحده در تلاش است تا پایان سال آینده تولید مهمات را به 75 هزار برساند.

به گفته وی، ذخایر تسلیحاتی در اروپا نیز تقریباً وضعیت مشابهی دارد، جایی که خود سیاستمداران می‌گویند تمام وسایل نقلیه زرهی و مهمات را که می‌توانستند به اوکراین ارائه کرده‌اند.

پوتین ادامه داد: «این حرف من نیست آنها خودشان بطور علنی ​​گفتند که همه چیز لازم را تامین کردند، وسایل نقلیه زرهی، مهمات. وی افزود اکنون اوضاع به اوکراین بستگی دارد، بگذارید ضد حمله کنند. و بعد در حاشیه اضافه می‌کنند: به هر قیمتی. به من اعتماد کنید، من می‌دانم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم. بنابراین آنها [نیروهای مسلح اوکراین] این کار را انجام داده و سعی می‌کنند به هر قیمتی ضد حمله را پیش ببرند.»

رئیس جمهور روسیه، در پاسخ به این سئوال که عملیات ویژه نظامی در کجا متوقف خواهد شد، گفت: «موضوع بر سر سرزمین نیست، بلکه در مورد تضمین امنیت مردم و کشور روسیه است. این موضوع پیچیده‌تر از برخی سرزمین‌ها است. صحبت بر سر امنیت افرادی است که روسیه را سرزمین خود می‌دانند و ما هم آنها را مردم سرزمین خود می‌دانیم.»

ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود نیز تاکید کرد که روسیه هیچ هدفی برای فتح سرزمین‌های اوکراین ندارد. به عقیده وی، بحران اوکراین یک مناقشه ارضی نیست و حتی برای برقراری تعادل ژئوپلیتیک منطقه‌ای هم نیست. وی توضیح داد: روسیه بزرگترین کشور جهان است و به هیچ وجه به سرزمین خارجی نیاز ندارد، زیرا حتی در داخل کشور خود نیز لازم است مناطقی مانند سیبری، سیبری شرقی و خاور دور را توسعه دهد. مسئله بسیار گسترده‌تر و اساسی‌تر است. صحبت بر سر اصولی است که نظم نوین جهانی بر آن استوار خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد: «عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس به منظور پایان دادن به جنگی در اوکراین آغاز شد که در سال 2014 به راه افتاده بود و اکنون در دهمین سال خود قرار دارد. من بیش از یک بار گفته‌ام که ما به اصطلاح "جنگ اوکراین" را شروع نکردیم. برعکس، ما سعی داریم تا آن را به پایان برسانیم. این ما نبودیم که در سال 2014  در کی‌یف یک کودتای خونین و خلاف قانون اساسی اوکراین انجام دادیم.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و نودمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پوتین: گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه تهدیدی برای امنیت کشور ماست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست مباحثه عمومی باشگاه گفتگوی بین المللی والدای تاکید کرد که مسکو مخالف ورود اوکراین به ناتو بوده و این موضع گیری دلایل جدی خاصی دارد، زیرا گسترش ائتلاف آتلانتیک شمالی تا مرزهای روسیه مستقیماً امنیت این کشور را تهدید می‌کند.

وی یادآور شد: ولی روسیه هرگز با ورود اوکراین به جامعه اقتصادی اروپا مخالفت نکرده، زیرا این موضوع را یک تهدید نظامی نمی‌بیند و این موضوع به خود اوکراین و کشورهای اروپایی مربوط است. اگر اتحادیه اروپا آماده پذیرش اقتصادی مانند اقتصاد اوکراین است، بفرمایید: "پرچم را در دست بگیرید و به پیش بروید".

پوتین حفظ نیروهای روسیه در شرق اروپا را بی‌معنا خواند

رئیس جمهور روسیه ابراز عقیده کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هیچ فایده‌ای برای نگه داشتن نیروهای روسیه در شرق اروپا وجود نداشت.

ولادیمیر پوتین گفت: «در مورد خروج نیروهای ما از شرق اروپا، من عمیقاً معتقدم که استفاده از توان نظامی برای سرکوب گرایش‌های داخلی در یک کشور خاص، برای دستیابی به اهدافی دارای اولویت خود، فایده‌ای ندارد. این امر هم در خصوص کشورهای اروپایی و هم کشورهای اروپای شرقی صدق می‌کند. اگر مردم این کشورها نمی خواستند نیروهای روس را در خاک خود ببینند، ماندن آنها در آنجا فایده‌ای نداشت.»

وی افزود که سازماندهی خروج نیروها سؤالاتی را ایجاد می کند، برای اینکه نه شوروی و نه رهبری روسیه هیچ تعهد یا عواقب قانونی این اقدام را بیان نکرده بودند و شرکای غربی هم اصلاً تعهدی نداشتند، فقط باعث شد که آنها به موضوع گسترش یا عدم گسترش ناتو به شرق بازگردند. به عقیده پوتین، هنگام خروج نیروها از اروپای شرقی، باید روی یک سیستم امنیتی جدید توافق می‌شد که منجر به بحران کنونی نشود.

پوتین: روسیه خود را به اروپا تحمیل نخواهد کرد

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا روسیه به طور کامل به اروپا پشت خواهد کرد یا خیر، تاکید کرد که روسیه اگر نخواهد خود را به اروپا تحمیل نخواهد کرد.  

رهبر روسیه یادآور شد که این اروپاست که خود را از روسیه دور کرده و در مقابل آن حصار کشیده و پرده آهنین جدیدی ایجاد می‌کند که این کار تنها به ضرر خود آنهاست. وی افزود: «ما از همکاری امتناع نمی‌کنیم. این ما نیستیم که درهای ارتباط مشترک را میخ می‌کوبیم».

وی به این واقعیت اشاره کرد که اقتصاد آمریکا در حال رشد است، در حالی که اقتصاد اروپا وارد رکود شده است. و بسیاری از سیاستمداران اعتراف می‌کنند که رونق اروپا متکی بر مواد معدنی ارزان روسیه و بازار پرسود چین است. پوتین افزود: ولی با این وجود، اروپا مجبور شد به تبعیت از حاکمیت آمریکا، روسیه را تحریم کند و در حال حاضر تمام منابع انرژی که بخش قابل توجهی از این منابع انرژی است با 30 درصد گران‌تر از آمریکا خریداری می‌شود.

پوتین دیدار خود با نخست وزیر عراق را تایید کرد

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال یک خبرنگار،  دیدار آتی خود با محمد السودانی، نخست وزیر عراق در مسکو را تایید کرد و یادآور شد: ما روابط بسیار خوبی با عراق داریم و از سفر نخست وزیر به روسیه استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوعات زیادی از جمله در حوزه انرژی و لجستیک مورد توجه دو طرف است و قرار است در مورد مسائل امنیتی عراق نیز گفتگو شود، افزود: مطمئن هستم که این دیدار بسیار سازنده و به موقع خواهد بود.

خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد که نخست وزیر عراق قصد دارد روزهای 10 و 11 اکتبر (19-18 مهر ماه) برای دیدار با پوتین به پایتخت روسیه سفر کند و قرار است همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور مورد بررسی طرفین قرار گیرد.

توضیح پوتین درباره غیبت شخصی خود در نشست‌های بریکس و گروه 20

به گفته رئیس جمهوری روسیه، او از این دو سفر امتناع کرد زیرا حضور خود در داخل کشور را مهم‌تر می‌دانست و همچنین مایل نبود "مشکلاتی برای دوستانش ایجاد کند". پوتین گفت: ما علاقه مندیم که نشست سران بریکس و G20 هر دو در سطح مناسبی برگزار شوند، ولی در خانه کارهای زیادی برای انجام دادن وجود داشت که باید به آنها رسیدگی میشد.

وی افزود: اگر در اجلاس گروه 20 شرکت می‌کرد، "حملات سیاسی" مختلفی در آنجا آغاز می‌شد و این رویداد را مختل می‌کرد. ولی در نهایت این نشست "هماهنگ و با نتیجه" پشت سر گذاشته است.

پنتاگون: هنوز 7 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین باقی مانده است

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که مجموع بودجه‌ای که می تواند توسط ایالات متحده برای ارائه کمک نظامی به اوکراین استفاده شود، حدود 7 میلیارد دلار است.

او گفت: "ما به لطف محاسبه مجدد بودجه تخصیص یافته برای کمک به اوکراین کمی بیش از 5.4 میلیارد دلار در اختیار داشته و حدود 1.6 میلیارد دلار هم برای بازگرداندن هزینه های صرف شده داریم."

رایدر افزود که نمی تواند بگوید که آیا این بودجه برای تامین موشک‌های تاکتیکی ATACMS به اوکراین کافی است یا خیر، زیرا هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده است. او همچنین مشخص نکرد که این پول چقدر دوام خواهد داشت و اشاره کرد که بستگی به نیازهای خاص ارتش اوکراین دارد.

به گفته رایدر، پنتاگون همچنان قصد دارد به همکاری با کنگره برای تخصیص پول اضافی برای ارائه کمک نظامی به کی‌یف ادامه دهد.

گفتگوی زلنسکی و سوناک درباره اقداماتی برای تضمین امنیت اوکراین در دریای سیاه

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در دیداری در حاشیه اجلاس جامعه سیاسی اروپا در گرانادا، درباره اتخاذ تدابیر مشخصی به منظور تقویت امنیت اوکراین گفتگو کردند.

طبق گزارش دولت انگلیس، رهبران دو کشور درباره کمک‌های نظامی بین المللی بیشتر به اوکراین از جمله امنیت دریایی و دفاع هوایی و همچنین حمایت از توسعه تولید دفاع داخلی در اوکراین تبادل نظر کردند.

همچنین اشاره شده که سوناک "متعهد به حفظ مسیرهای ایمن برای ارسال غلات اوکراینی به کشورهای نیازمند است." بر اساس این گزارش، نخست وزیر انگلیس همچنین برنامه ادامه حمایت از اوکراین در ماه‌های آینده را برای زلنسکی تشریح کرد.

واشنگتن: چین از روسیه در فضای اطلاعاتی درگیری در اوکراین حمایت می‌کند

جیمز روبین، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی اعلام کرد، ایالات متحده بر این باور است که چین در جریان درگیری نظامی در اوکراین نه تنها از نظر دیپلماتیک و اقتصادی، بلکه در فضای اطلاعاتی نیز از روسیه حمایت می‌کند.

وی گفت: در حالی که مقامات پکن سعی دارند موضع گیری خود در این جنگ (درگیری در اوکراین) را بی طرف جلوه دهند، واقعیت‌ها خلاف این را ثابت می کند. روسیه و چین کاملاً هماهنگ هستند.

این دیپلمات افزود: بدین ترتیب ایالات متحده و متحدانش باید در برابر «تهاجم» روسیه و چین در عرصه فضای اطلاعاتی خود مقاومت کنند.

وزارت دفاع روسیه: یک قایق ارتش اوکراین در دریای سیاه منهدم شد

وزارت دفاع روسیه شب گذشته گزارش داد که در آبهای شمال غربی دریای سیاه، نیروهای ناوگان دریای سیاه یک قایق بدون سرنشین نیروهای مسلح اوکراین را شناسایی و منهدم کردند.

علاوه بر این، میخائیل رازوژایف، فرماندار سواستوپل نیز صبح امروز، جمعه، اعلام کرد که نیروهای ناوگان دریای سیاه روسیه حمله دو قایق دریایی بدون سرنشین ارتش اوکراین را دفع کردند.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته نیز گزارش داد که هواپیماهای نیروی هوا- فضای این کشور تلاش یک گروه هوابرد ارتش اوکراین برای نفوذ به شبه جزیره کریمه را خنثی کردند. این گروه با یک قایق نظامی پرسرعت و سه جت اسکی درصدد رسیدن به سواحل کریمه بودند که متوقف شدند.

 تقریباً 15 هزار سرباز نیروهای مسلح اوکراین مفقودالاثر هستند

لئونید تیمچنکو، معاون وزیر امور داخلی اوکراین اعتراف کرد که تقریباً 15 هزار سرباز نیروهای مسلح اوکراین تحت شرایط خاص مفقودالاثر شناخته شده‌اند.  

وی گفت: بطور کلی تاکنون در اوکراین بیش از 26 هزار نفر تحت شرایط خاص تحت تعقیب و مفقود هستند. از این تعداد، حدود 11 هزار نفر غیرنظامی و 15 هزار نفر باقی مانده نظامی هستند.

به گفته این مقام، وزارت امور داخلی اوکراین در این زمینه با پلیس ملی و اداره اطلاعات اصلی همکاری دارد. تیمچنکو یادآور شد که 9 هزار خانواده تاکنون درخواست دریافت اطلاعات درباره سرنوشت عزیزانشان را داده‌اند.

مخالفت رئیس جمهور اسلواکی با ارائه بسته جدید کمک نظامی به اوکراین

زوزانا چاپوتووا، رئیس جمهور اسلواکی، به دلیل پیروزی در انتخابات پارلمانی حزب مخالف به رهبری رابرت فیکو، نخست وزیر سابق، که قول داد از حمایت از اوکراین خودداری کند، با ارائه بسته دیگری از کمک‌های نظامی به کی‌یف مخالفت کرد.

با وجودیکه وزارت دفاع اسلواکی ابتکار عمل در زمینه تخصیص بسته کمک بعدی به کی‌یف به عهده دارد، رئیس جمهور با این اقدام مخالفت کرده و احترام به نتایج رای گیری را ضروری دانست.  چاپوتووا معتقد است که نادیده گرفتن مواضع حزبی که در انتخابات پیروز شده "یک سابقه تاسف بار برای آینده این کشور خواهد بود."

بورل: اتحادیه اروپا قادر به جایگزینی آمریکا در زمینه کمک به اوکراین نیست

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه، پس از ورود به اجلاس جامعه سیاسی اروپا در گرانادا گفت: اتحادیه اروپا حجم کمک به کی‌یف را افزایش خواهد داد، اما قادر به جایگزینی ایالات متحده در این زمینه نیست.

بورل تاکید کرد که تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر عدم گنجاندن کمک به کی‌یف در پیش‌نویس بودجه موقت «خبر چندان خوبی» برای او نبود، با این حال ابراز امیدواری کرد که این تصمیم نهایی نباشد. وی وعده داد: «اوکراین به حمایت اتحادیه اروپا نیاز دارد و ما آن را افزایش خواهیم داد. هرچند اروپا نمی تواند حجم کمک های ارسالی واشنگتن به کی‌یف را جبران کند.»

ژنرال آمریکایی: بایدن در خصوص اوکراین مرتکب دو اشتباه شد

سرهنگ بن هاجس، در مصاحبه‌ای یادآور شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جریان درگیری نظامی در اوکراین مرتکب دو اشتباه شده است.

هاجز گفت: «اول از همه، او هنوز مشخص نکرده که هدف ایالات متحده در این درگیری چیست، چرا ما به اوکراین 50 میلیارد دلار یا بیشتر داده‌ایم. و اشتباه دوم، از اشتباه اول ناشی شده و فقدان یک سیاست منسجم است.»

این مقام نظامی توضیح داد: «از آنجایی که هدف خاصی وجود ندارد، برای ایالات متحده بسیار دشوار است که سیاست منطقی در قبال اوکراین دنبال کند. بنابراین اشتباهات می تواند زنجیره‌ای ادامه یابد.»

هشدار لتونی در خصوص اخراج  3.2 هزار روس از این کشور

اداره امور مهاجرت لتونی به 3 هزار و 255 شهروند روسی مقیم این کشور اخطار مربوط به لزوم خروج آنها از این جمهوری تا تاریخ 30 نوامبر را ارسال کرده است.

طبق اطلاعات رسانه‌ای، شهروندان روسیه که دارای مجوز اقامت در لتونی بودند تا اول سپتامبر فرصت داشتند مدارک لازم را برای دریافت وضعیت اقامت دائم اتحادیه اروپا یا درخواست امتحان به زبان لتونی ارائه دهند. در غیر این صورت، طبق قانون این جمهوری، اعتبار مجوز اقامت آنها در ماه سپتامبر متوقف خواهد شد. در نتیجه، این افراد باید تا 30 نوامبر 2023 خاک جمهوری لتونی را ترک کنند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها