درخواست آمریکا از چین درباره ایران و جنگ غزه

کد خبر: 1252638

آمریکا از چین خواسته با استفاده از روابط خود با ایران و دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا، از گسترش دامنه درگیری‌ها در این منطقه در نتیجه جنگ غزه جلوگیری کند.

 درخواست آمریکا از چین درباره ایران و جنگ غزه

یک رسانه غربی از درخواست کمک دولت جو بایدن از وزیر خارجه چین در جریان سفر اخیر او به واشنگتن برای ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه غرب آسیا خبر داد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین اخیرا یک سفر سه روزه به پایتخت آمریکا داشت و ضمن دیدار با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، در کاخ سفید با جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور هم دیدار کرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» روز شنبه (امروز) در یک گزارش خبر داد که واشنگتن از پکن درباره جنگ میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین درخواست کمک کرده است.

طبق روایت این رسانه انگلیسی، آمریکا از چین خواسته است تا از روابط خود با ایران و دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا به منظور تاکید بر آرامش و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به غزه استفاده کند.

گفته می‌رود که مقام‌های آمریکایی این درخواست را در جریان سفر وانگ یی به واشنگتن مطرح کردند؛ سفری که طی آن وزیر خارجه چین با رئیس‌جمهور آمریکا هم دیدار داشت.

فایننشال تایمز نوشت: «ایالات متحده درباره اقدام نظامی احتمالی ایران در حمایت از حماس یا حزب الله که ممکن است باعث یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه بشود، نگران است».

یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده، به این روزنامه گفت: «ما به چین فشار آوردیم تا یک رویکرد سازنده‌تر اتخاذ کند که این رویکرد مراودات آنها با ایرانی‌ها برای تاکید بر حفظ آرامش را شامل خواهد شد».

این مقام واشنگتن افزود: «واضح است که چین روابطی در منطقه (غرب اسیا) دارد...ما فکر می‌کنیم (چین) باید از ارتباطاتش برای تاکید بر حفظ آرامش از سوی همه طرف‌ها استفاده کند و فکر می‌کنم برخی از اظهارات علنی آنها فقط روی یک جهت متمرکز بوده است».

به روایت فایننشال تایمز، رژیم صهیونیستی از چین به دلیل اینکه بعد از حمله هفتم اکتبر (15 مهر روز آغاز طوفان الاقصی)  رویکرد انتقادی از حماس در پیش نگرفته است، انتقاد کرده است.

 وانگ یی وزیر خارجه چین در رایزنی تلفنی با فیصل بن فرحان همتای عربستان سعودی خود درباره حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی گفته بود که این حملات، «فراتر از دفاع از خود بوده است».

روزنامه فایننشال تایمز درباره سفر اخیر وانگ یی به آمریکا نوشت: «در اولین سفر وزیر خارجه چین به واشنگتن از سال ۲۰۱۸، وانگ یی ۱۰ ساعت دیدار با بایدن، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید داشت».

این رسانه غربی ادامه داد: «وانگ و مقام‌های ایالات متحده درباره دیدار احتمالی بین بایدن و شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست ماه آینده مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو صحبت کردند».

مقام آمریکایی که با فایننشال تایمز حرف زده، از بیان اینکه آیا توافقیبین واشنگتن و پکن برای دیدار سران دو کشور  حاصل شده است خودداری کرد، اما گفت که دولت ایالات متحده "در حال آماده سازی برای چنین نشستی» است.

آخرین باری که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار کرد به اواخر سال ۲۰۲۲ (سال گذشته میلادی) بر می‌گردد؛ دیداری که تنها ملاقات دوجانبه بایدن با شی از زمان آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها