پاشینیان: عادی‌سازی روابط با باکو و آنکارا در دستور کار است

کد خبر: 1253134

نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت: امضای توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان و عادی‌سازی روابط با باکو و آنکارا در دستور کار است.

پاشینیان: عادی‌سازی روابط با باکو و آنکارا در دستور کار است

نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت: امضای توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان و عادی‌سازی روابط با باکو و آنکارا در دستور کار است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی ارمنستان (آرمن‌پرس)، «نیکول پاشینیان» در جلسه رسیدگی به بودجه دولتی ۲۰۲۴ به اعضای پارلمان این کشور گفت: ایروان در نظر دارد در راستای برقراری روابط با جمهوری آذربایجان، توافقنامه صلح با این کشور امضا و روابط خود با ترکیه را عادی کند. با وجود آن که این [اقدام] آسان نخواهد بود اما پیشبرد این برنامه در راستای منافع دولتی ارمنستان است.

وی اظهار داشت: در شرایطی که نظم جهانی در حال نابودی است، تنها ابزار تضمین امنیت ارمنستان، تعیین هویت وطن به وسیله ی دولت، قلمرو آن، مرزهای شناخته شده بین المللی و تمامیت ارضی است.

پاشینیان افزود: مسئله‌ مهم و برگرفته از این دیدگاه، درک موقعیت جغرافیایی کشور و همچنین این موضوع مهم است که ما در منطقه قفقاز جنوبی چهار همسایه داریم که تمام تهدیدهای ممکن و مهم در روابط با آنها پنهان است. در این راستا، تعمیق بیشتر روابط و همکاری دوستانه با گرجستان و ایران نیز حائز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ارمنستان پنجشنبه چهارم آبان نیز در نشست تفلیس پایتخت گرجستان، گفته بود که ارمنستان امیدوار است مرزهایش با ترکیه را به عنوان متحد نزدیک آذربایجان، به روی شهروندان کشورهای ثالث باز کند.

اظهارات وی همزمان با تلاش ها برای تحکیم صلح در منطقه متشنج جنوب قفقاز مطرح شده است. آذربایجان ماه گذشته منطقه جداشده قره‌باغ کوهستانی را طی یک عملیات تحت کنترل خود درآورد و به دنبال آن ۱۲۰ هزار ارمنی‌تبار از قره‌باغ به ارمنستان مهاجرت کردند.

این منطقه در سطح جهانی در حاکمیت آذربایجان به رسمیت شناخته می شد، ولی از دهه ۱۹۹۰ میلادی تحت اداره ارمنی های قومی بود و ارامنه آن را استپاناکرت می‌نامیدند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها