گلوگاه دریایی اسرائیل زیر پای ارتش یمن

کد خبر: 1258399

فقط ساعاتی قبل از شروع آتش‌بس در غزه، یک کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند با یک فروند پهپاد هدف قرار گرفت تا میزان ناامنی دریایی برای اسرائیلی‌ها به بالاترین سطح برسد. بعد از کنترل کشتی «گلوریس لیدر» در عملیات ویژه ارتش یمن، این نخستین کشتی اسرائیلی است که ظرف حدود پنج روز هدف قرار می‌گیرد. تاکنون هیچ‌کس، مسئولیت حمله به کشتی کانتینری CMA CGM Symy را نپذیرفته است. همزمان، مقام‌های دریایی انگلیس مدعی شدند که یک کشتی انگلیسی بنا به دستور یمنی‌ها مجبور به تغییر مسیر شده است. در آخرین ساعات دیشب نیز ارتش یمن بر کشتی صهیونیستی ZIM مسلط شد

گلوگاه دریایی اسرائیل زیر پای ارتش یمن

 فقط ساعاتی قبل از شروع آتش‌بس در غزه، یک کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند با یک فروند پهپاد هدف قرار گرفت تا میزان ناامنی دریایی برای اسرائیلی‌ها به بالاترین سطح برسد. بعد از کنترل کشتی «گلوریس لیدر» در عملیات ویژه ارتش یمن، این نخستین کشتی اسرائیلی است که ظرف حدود پنج روز هدف قرار می‌گیرد. تاکنون هیچ‌کس، مسئولیت حمله به کشتی کانتینری CMA CGM Symy را نپذیرفته است. همزمان، مقام‌های دریایی انگلیسی مدعی شدند که یک کشتی انگلیسی بنا به دستور یمنی‌ها مجبور به تغییر مسیر شده است. در آخرین ساعات دیشب نیز ارتش یمن بر کشتی صهیونیستی MIZ مسلط شد.

یک کشتی باری اسرائیلی به نام «CMA CGM Symy» پنج‌شنبه شب، ساعاتی قبل از اجرایی شدن آتش‌بس در نوار غزه هدف حمله قرار گرفت. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرده که این کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند هدف یک پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ قرار گرفته که منجر به آتش‌سوزی در آن شده است. مالک این کشتی که تحت پرچم کشور مالت حرکت می‌کرده، عیدان عوفر، میلیاردر اسرائیلی است که کشتی‌های او تاکنون چندین بار هدف حمله قرار گرفته است. هنوز هیچ‌کس مسئولیت حمله به کشتی رژیم صهیونیستی را قبول نکرده ولی یک عضو دفتر سیاسی انصارالله عصر با انتشار یک توئیت تأمل‌برانگیز نوشت: «برای کشتی Symy متعلق به شرکت کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی و متعلق به تاجر صهیونیست عیدان عوفر در اقیانوس هند چه اتفاقی افتاده؟» آسوشیتدپرس خبر هدف قرار گرفتن کشتی کانتینری متعلق به عوفر اسرائیلی در اقیانوس هند را تأیید کرده ولی با متوجه کردن نوک پیکان اتهام به سمت ایران از قول یک مقام دفاعی امریکایی نقل کرده که این کشتی هدف یک پهپاد ایرانی قرار گرفته است. این مقام دفاعی که خواسته نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفته که کشتی با پرچم مالت مظنون است که در آب‌های بین‌المللی هدف یک هواپیمای بدون سرنشین مثلثی شکل و حامل بمب شاهد ۱۳۶ قرار گرفته باشد: «این پهپاد منفجر شد و به کشتی آسیب وارد کرد، اما هیچ یک از خدمه آن مجروح نشد.». «CMA CGM» که یک شرکت حمل‌ونقل بزرگ مستقر در مارسی فرانسه است به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی پاسخ نداده است.

 ردیاب‌ها خاموش!

یک‌شنبه هفته قبل هم ارتش یمن در کشاکش جنگ در غزه، کشتی تجاری «گلوریس لیدر» وابسته به رژیم صهیونیستی را با انجام یک عملیات ویژه، در آب‌های دریایی سرخ به کنترل خود درآورد، حادثه‌ای که تنش در خطوط دریایی اسرائیل را به بی‌سابقه‌ترین وضعیت خود رسانده است. شرکت اطلاعات خصوصی آمبری به آسوشیتدپرس گفته که کشتی کانتینری Symy احتمالاً به دلیل وابستگی به اسرائیل از طریق کشتیرانی شرق اقیانوس آرام هدف قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده‌های MarineTraffic. com نشان داده که این کشتی، از سه‌شنبه قبل که بندر «جبل‌علی» دبی را ترک کرده، ردیاب سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش کرده است، وضعیتی که کشتی‌های اسرائیلی، از زمان هشدار یمنی‌ها درباره هدف قرار دادن آن‌ها به طور دائمی با آن روبه‌رو بوده‌اند. منابع مطلع به «جوان» گفته‌اند که کشتی‌های تجاری حامل محموله‌های شرکت‌ها در اسرائیل، قبل از رسیدن به باب‌المندب، سفر خود را متوقف کرده و به سمت بنادری بازگشته‌اند که از آنجا حرکت کرده‌اند. به گفته این منبع، برخی دیگر از این کشتی‌ها قبل از رسیدن به باب‌المندب در مکان خود توقف کرده و دستگاه‌های ردیاب خود را درست قبل از تغییر مسیر جدید کشتیرانی، خاموش کرده‌اند در حالی که کشتی‌هایی که قرار بوده از بنادر کشور‌های آسیایی، محموله‌های تجاری مختلف را برای واردات به اسرائیل حمل کنند، هنوز حرکت نکرده‌اند.

 صنعا: کاری به آتش‌بس نداریم

هرچند یمنی‌ها حمله سحرگاه جمعه به کشتی اسرائیلی Symy را به عهده نگرفته‌اند ولی نگرانی تل‌آویو از وضعیت ناوگان دریایی به بیشترین حد خود طی دهه‌های اخیر رسیده است. رویترز چند روز قبل به نقل از اطلاعات دریانوردی گزارش داد که دو کشتی متعلق به همان مجموعه دریانوردی که کشتی آن‌ها از سوی انصارالله توقیف شده است، بعد از این اتفاق مسیر خود را تغییر داده‌اند. به نظر می‌رسد آتش‌بس چهارروزه در غزه نیز نتوانسته نگرانی مقام‌های رژیم صهیونیستی از ناوگان دریایی خود را کاهش دهد، به خصوص که معاون نخست‌وزیر صنعا در امور دفاعی و امنیتی دیروز گفت که موضع یمن به وضوح به صورت رسمی و مردمی اعلام شد و دیگر زبان دیپلماتیک وجود ندارد. این مقام یمنی هشدار داده که ایستادگی ما در کنار فلسطین یک وظیفه ملی، عربی، میهنی و اخلاقی است، تصمیم ما برای بستن دریای سرخ به روی دشمن همچنان پابرجاست. دیروز عصر، همزمان با انتشار خبر هدف قرار گرفتن کشتی کانتینری Symy گزارش‌هایی هم از هشدار به یک کشتی انگلیسی منتشر شد. سازمان امنیت دریایی انگلیس اعلام کرده که یک کشتی آن گزارش داده است که گروهی که خود را به عنوان مقامات یمنی معرفی می‌کنند به آن دستور داده‌اند که مسیر خود را تغییر دهد. کشتی ما هم مسیر خود را به ناچار عوض کرده است. نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد: «در رابطه با این اخطار یمن به کشتی‌های دیگر خود توصیه می‌کنیم احتیاط کنند و هرگونه فعالیت مشکوک را سریعاً گزارش دهند.»

 فشرده شدن گلوی تل آویو

استراتژی اسرائیل در دریای سرخ بر پایه‌های خاصی استوار است. اول، ضرورت امنیت اسرائیل که مستلزم کنترل تنگه‌ها و آبراه‌های دریای سرخ یا ممانعت از کنترل هر یک از دشمنان آن است. ثانیاً، دریای سرخ برای رفاه اقتصادی اسرائیل حیاتی است زیرا یک مسیر دریایی به سمت دریای مدیترانه و اقیانوس هند است و آن را به بازار‌های تجاری آسیا و آفریقا مرتبط می‌کند. اسرائیلی‌ها حتی اهداف خود را در رابطه با منطقه دریای سرخ تعیین کردند که عبارتند از ۱- تأمین امنیت کشتیرانی آزاد در دریای سرخ. ۲- دستیابی به عمق استراتژیک در دریای سرخ، که اسرائیل را قادر می‌سازد بر فعالیت‌های نظامی اعراب در این منطقه نظارت کند. ۳- شکستن محاصره اعراب در هر یک از تنگه‌های دریای سرخ، آبراه‌ها یا کشتی‌های اسرائیلی. ۴- تضمین و ایمن‌سازی خطوط غیرنظامی و نظامی در دریای سرخ که از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه یا از طریق تنگه باب‌المندب به اقیانوس هند هدایت می‌شود. اختلالات احتمالی در مسیر دریای سرخ، حدود ۱۴ درصد تجارت جهانی به‌ویژه هیدروکربن‌ها را دچار اخلال می‌کند. یک‌چهارم تجارت دریایی اسرائیل در بندر ایلات در خلیج عقبه، ورودی دریای سرخ انجام می‌شود. ایلات در واقع در پشتی اسرائیل است که در صورت تهدید سواحل مدیترانه برایش حیاتی است. فریا المسلمی، محقق خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم‌هاوس، به دویچه‌وله گفته است: «دریای سرخ جدیدترین، اما مشخصاً حیاتی‌ترین خط مقدم «محور مقاومت» علیه اسرائیل و ایالات متحده در خاورمیانه است»

کنترل یمنی‌ها بر کشتی شرکت صهیونیستی ZIM

عصر دیروز در حالی که بحث‌ها درباره حمله به یک کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند جریان داشت، منابع خبری از کنترل نیرو‌های یمنی بر یک کشتی باربری رژیم صهیونیستی متعلق به شرکت زیم حیفا خبر دادند. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن با انتشار پستی در شبکه ایکس سه حرف انگلیسی ZIM را منتشر کرد. ZIM یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی برای محموله‌های اسرائیلی در اسرائیل و مقر آن در حیفا است. همچنین دفتر مرکزی امریکای شمالی خود را در نورفولک، ویرجینیا دارد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها