وزیر خارجه اردن: علت درگیری در خاورمیانه اشغالگری است

کد خبر: 1258759

وزیر خارجه اردن در سخنانی اعلام کرد که آغاز درگیری در خاورمیانه هفتم اکتبر و آغاز عملیات طوفان الاقصی نبوده بلکه علت درگیری در خاورمیانه اشغالگری است.

وزیر خارجه اردن: علت درگیری در خاورمیانه اشغالگری است

وزیر خارجه اردن در سخنانی اعلام کرد که آغاز درگیری در خاورمیانه هفتم اکتبر و آغاز عملیات طوفان الاقصی نبوده بلکه علت درگیری در خاورمیانه اشغالگری است.

به نقل از الجزیره، ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن طی سخنانی تاکید کرد که نقطه آغاز درگیری در خاورمیانه زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی نبوده، بلکه این درگیری با حضور اشغالگران در منطقه آغاز شده است.

الصفدی تصریح کرد: تنها راه برقراری صلح در منطقه تعامل عادلانه با فلسطینیان است. اسرائیل مرتکب جنایت جنگی می‌شود و در غزه به نسل‌کشی جمعی دست می‌زند.

وزیر خارجه اردن گفت: ما خواهان صلح همیشگی، فراگیر و پایدار هستیم. راه دستیابی به این صلح راه حل دو دولتی است. اسرائیل به راه حل دو دولتی اعتقادی ندارد، قوانین بین‌المللی را اجرا نمی‌کند و باید برای تحقق صلح به آن فشار آورد.

الصفدی تاکید کرد: صلح به سود فلسطینیان و همچنین اسرائیلی‌هاست و باید این جنگ که امنیت تمام منطقه را تهدید می‌کند متوقف شود. اسرائیل خود را ورای قانون می‌بیند.

وی افزود: این ملت فلسطین است که تعیین می‌کند چه کسی بر آن حکم کند. هرگونه تعاملی با غزه باید در قالب راه حل دو دولتی صورت بگیرد.

وزیر خارجه اردن گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری و ورود کمک‌ها به تمامی مناطق نوار غزه هستیم.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که امروز آخرین روز آتش‌بس موقت در غزه است. کمی پیش‌تر «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس طی سخنانی اعلام کرد که ممکن است در ازای آزادی ۱۰ اسیر صهیونیست دیگر، آتش‌بس موقت در غزه به مدت یک روز تمدید شود.

 اردن: اقدامات اسرائیل، جنایت جنگی و کشتار جمعی است

وزیر خارجه اردن تأکید کرد که کشتار و نابودی که اسرائیل انجام می‌دهد، دفاع از خود نیست، بلکه جنایت جنگی و کشتار جمعی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن گفت که جنگ غزه موسوم به «طوفان الاقصی»، از هفتم اکتبر آغاز نشد و این مسئله، معلول کشتار و اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده است.

الصفدی با تأکید بر لزوم فوری اجرای آتش‌بس فراگیر در غزه، گفت: راه صلح، با راهکار دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از هفت اکتبر، شاهد خونبارترین سال در کرانه باختری بوده‌ایم، تأکید کرد: کشتار و نابودی که اسرائیل انجام می‌دهد، دفاع از خود نیست، بلکه جنایت جنگی و کشتار جمعی است.

«می الکیله» وزیر بهداشت فلسطین هم در این زمینه گفت: به خاطر اتمام سوخت و تجهیزات پزشکی، 25 بیمارستان در نوار غزه، از مدار فعالیت خارج شد.

این وزیر فلسطینی ضمن درخواست توقف فوری و کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، تأکید کرد، به خاطر تخریب منازل در جریان حملات رژیم صهیونیستی، 56 هزار خانواده بدون سر پناه هستند.

وزیر خارجه اردن همچنین گفت: اسرائیل هیچ باوری به راهکار دو دولتی ندارد و حاضر به تمکین در برابر حقوق بین‌الملل نیست. لذا باید به آن فشار وارد کرد تا صلح برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه صلح به سود مردم فلسطین و شهرک‌نشینان صهیونیست است، خاطر نشان کرد: فورا باید جنگی متوقف شود که امنیت سراسر منطقه را تهدید می‌کند.

الصفدی در پایان گفت که اسرائیل خود را یک رژیم فرای قانون می‌داند و همین مسئله باعث شده است حقوق بین‌الملل هم اعتبار خود را از دست بدهد.

کاظم ابوخلف سخنگوی آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای پناهندگان «آنروا» امروز خبر داد که مسئولان اسرائیلی تا کنون اجازه نداده‌اند سوخت وارد شمال نوار غزه شود.

ابوخلف با اشاره به اینکه  دوره آتش‌بس برای گردآوری اطلاعات و تعیین میزان نیازمندیهای نوار غزه به ویژه شمال آن کافی نیست، گفت: تا کنون نتوانسته‌ایم درباره شمال اطلاعاتی جمع کنیم. البته اولویت، ارائه کمکهای انسانی از جمله آب، غذا و دارو به شهروندانی است که از هفت اکتبر از آن محروم بوده‌اند»./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها