یمن: علیه «ائتلاف کثیف» شرافتمندانه می‌جنگیم

کد خبر: 1262904

امریکایی‌ها که زمزمه اقدام نظامی علیه یمنی‌ها را به راه انداخته‌اند می‌کوشند با تشکیل یک ائتلاف بتوانند اقدامات پیاپی ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیست را مهار کنند

یمن: علیه «ائتلاف کثیف» شرافتمندانه می‌جنگیم

امریکایی‌ها که زمزمه اقدام نظامی علیه یمنی‌ها را به راه انداخته‌اند می‌کوشند با تشکیل یک ائتلاف بتوانند اقدامات پیاپی ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیست را مهار کنند. ائتلافی که یمنی‌ها آن را «کثیف‌ترین ائتلاف تاریخ» خوانده و گفته‌اند شرافتمندانه‌ترین نبرد را علیه آن رقم خواهند زد.

با تداوم اقدامات نیرو‌های یمن علیه متجاوزان صهیونیست، ۴۶ کشتی کانتینری به جای دریای سرخ به سمت دماغه امید نیک تغییر مسیر داده‌اند و ۷۸ کشتی دیگر منتظر دستورالعمل هستند. پولیتیکو به تازگی به نقل از مقامات امریکایی اعلام کرده که پنتاگون در واکنش به حملات نیرو‌های یمنی علیه کشتی‌های اسرائیلی دستور اعزام ناو هواپیمابر هسته‌ای «دوایت آیزنهاور» را به دریای سرخ صادر کرده است. دیروز، روزنامه گاردین در راستای همین خط خبری نوشت که واشینگتن به دنبال راه‌اندازی یک نیروی دریایی گسترده با حضور کشور‌های عربی است و قرار است راه‌اندازی این نیروی مشترک را به زودی و در جریان سفر مقامات ارشد امریکایی به منطقه اعلام کند. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا نیز در سفر به منطقه، پیگیری آن را در دستور کار خواهد داشت.

آستین این را هم گفته که در این رابطه با گرانت شاپس، همتای انگلیسی خود در تماس است. با این حال، یک منبع مطلع مصری گفت که این کشور قصد ندارد وارد هیچ ائتلافی علیه نیرو‌های یمنی شود و قاهره همچنان بر موضع خود برای حل تنش‌ها از طریق رایزنی با طرف‌های مختلف پایبند است. وی درباره کانال سوئز هم توضیح داد: «ارتباطات مستمری بین مصر و ایران از یک سو و بین مصر و حوثی‌ها از سوی دیگر برقرار است.» این منبع با تأیید اینکه تاکنون به حرکت ناوبری در کانال سوئز آسیبی وارد نشده است، افزود: «قاهره از طرف‌های وابسته به محور مقاومت پیام‌هایی دریافت کرده است که تأیید‌کننده اطلاعاتی است که تأکید دارد حوثی‌ها فقط کشتی‌های در حال حرکت به سمت بندر ایلات را هدف قرار می‌دهند.» به گفته او مسیری که مختص کانال سوئز است، جزو اهداف نیرو‌های یمنی نیست.

واشینگتن دنبال متقاعدکردن پکن

گفته می‌شود که نیروی دریایی مشترک منطقه ممکن است گسترده‌تر از کشور‌های عربی باشد، به طوری که ایالات متحده به دنبال متقاعد کردن چین برای پیوستن به این نیروی مشترک حفاظت دریایی است؛ موضوعی که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در شبکه اجتماعی ایکس به شدت به این موضوع واکنش نشان داد: «یمن منتظر تشکیل کثیف‌ترین ائتلاف تاریخ است تا شرافتمندانه‌ترین نبرد تاریخ را رقم بزند. جهان هنوز ننگ و عار سکوت در قبال جنایت‌های سابق رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی ملت فلسطین را فراموش نکرده است.» وی این سؤال را مطرح کرد: «به کشور‌هایی که برای حمایت از عاملان نسل‌کشی رژیم صهیونیستی به تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه یمن رو آورده‌اند، چگونه نگریسته خواهد شد؟ در مقابل، دیدگاه‌ها در خصوص یمن که با اراده رسمی و مردمی برای توقف نسل‌کشی رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین حرکت کرد، چگونه خواهد بود؟»

عملیات ویژه علیه ۲ کشتی اسرائیلی

دیروز در پی انتشار این اخبار، همچنان گزارش‌هایی از اقدام یمنی‌ها علیه کشتی‌ها در دریای سرخ منتشر شد. یک منبع کشتیرانی یمن گفت که ارتش این کشور موشکی را به اطراف یک کشتی در جنوب المخا شلیک کرد. رویترز نیز به نقل از مقامات امریکایی گزارش داد، شلیک این موشک برای این بوده تا به این کشتی هشدار دهد که مسیرش را به سمت بندر اراضی اشغالی تغییر دهد. این مقامات امریکایی گفتند: «ناوشکن یواس‌اس کارنی به درخواست کمک این کشتی پاسخ داد و به سمت کشتی مورد هدف قرار گرفته حرکت کرد.» ساعاتی بعد، الجزیره به نقل از منابع یمنی از حمله به دو کشتی در دریای سرخ که راهی بنادر اسرائیل بود خبر داد.

رویترز هم مدعی شد که یک کشتی به نام «اسوان آتلانتیک» در جنوب دریای سرخ هدف حمله قرار گرفته است. به دنبال انتشار این اخبار، انصارالله یمن اعلام کرد عملیات نظامی ویژه‌ای را علیه دو کشتی مرتبط با رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام داده است و به جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر اسرائیلی از طریق دریای سرخ و عرب ادامه می‌دهد. در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده، آمده است: «ممانعت از عزیمت کشتی‌ها به سمت بنادر اسرائیلی تا ورود غذا و دارو برای برادران‌مان در نوار غزه ادامه خواهد داشت. کشتی‌هایی که به سمت مناطقی به جز بنادر اسرائیلی در حرکت هستند، باید سیستم شناسایی خود را روشن نگه دارند.» پیش‌تر، محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن به شبکه المسیره گفته بود: «هر اقدامی که نیرو‌های مسلح یمن انجام می‌دهند مربوط به رفع محاصره و توقف تجاوزات در غزه است. تأکید می‌کنیم که دریای سرخ برای تمامی کشتی‌ها منطقه امنی است، به جز کشتی‌هایی که به نحوی به دشمن اسرائیلی مرتبط هستند.» عبدالسلام تأکید کرد: «هر کسی که خواستار توقف عملیات‌های ماست باید محاصره غزه را از بین برده و غذا و دارو وارد غزه کند.» سرلشکر یوسف حسن المدانی، فرمانده منطقه پنجم نظامی ارتش یمن هم تأکید کرد: «هرگونه تشدید تنش در غزه، تشدید تنش در دریای سرخ را به همراه خواهد داشت. هر کشور یا طرفی که بین ما و فلسطین قرار گیرد، با آن مقابله می‌کنیم.» سرلشکر المدانی ادامه داد: «ما درصدد افزایش آمادگی نیرو‌های مسلح در برابر هرگونه تهدیدی هستیم، چراکه دشمن در کمین یمن است.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها