حزب‌الله قابلیت «گنبدآهنین» را زیر سوال برد

کد خبر: 1263730

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که هدف قرار دادن یک سامانه از سوی حزب‌الله لبنان که رژیم صهیونیستی آن سامانه را شکست‌ناپذیر می‌داند، تحولی جدید است و قابلیت‌های این سامانه زیرسوال برده است.

حزب‌الله قابلیت «گنبدآهنین» را زیر سوال برد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که هدف قرار دادن یک سامانه از سوی حزب‌الله لبنان که رژیم صهیونیستی آن سامانه را شکست‌ناپذیر می‌داند، تحولی جدید است و قابلیت‌های این سامانه زیرسوال برده است.

روزنامه آمریکایی «میلیتاری واچ» در گزارشی نوشت: با گذشت دو ماه از درگیری‌ها میان نیروهای صهیونیستی و حزب‌الله لبنان که در پی عملیات زمینی اسرائیل به نوار غزه آغاز شد، داده‌ها بیانگر این است که حزب‌الله عملا هدف قرار دادن تجهیزات پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که در حملات ۱۸ دسامبر برای اولین بار دو آتشبار موشک‌های زمین به هوای سامانه گنبدآهنین مورد هدف قرار گرفت. سامانه گنبدآهنین پایین‌ترین سطح شبکه پدافند هوایی چند سطحی رژیم صهیونیستی است و کارایی آن مقابله با موشک‌های کوتاه‌برد و کم ارتفاع و نسبتا کم‌هزینه مانند راکت‌ها، گلوله‌های توپخانه‌ای و پهپادها است، برخلاف سامانه‌های «باراک ۸» و «فلاخن داوود» که برای هدف قرار دادن تجهیزات نظامی مانند جنگنده و موشک‌های بالستیک طراحی شده است.

این روزنامه می‌نویسد: علی‌رغم اینکه هم حزب‌الله و هم گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه به تجهیزات توپخانه‌ای و راکتی برای حمله به اهداف صهیونیستی متکی هستند، فرسایش قابلیت‌های سامانه «گنبد آهنین» می‌تواند نیروی مضاعفی برای حملات آتی آنها علیه اسرائیل باشد. علاوه بر این، حزب‌الله در حملات خود به طیف وسیعی از پهپادها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک متکی است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: کارایی سامانه گنبدآهنین با توجه به درگیری‌های قبلی اغلب مورد شک و تردید بوده است، ذخایر محدود این سامانه و همچنین هزینه بالای شلیک هر گلوله بحث‌هایی را در مورد میزان قابلیت آن به ویژه در برابر زرادخانه‌های حزب الله ایجاد کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: آتشبارهای گنبدآهنین که گفته می‌شود مورد هدف قرار گرفته‌اند در منطقه «کابری» واقع در نزدیکی مرزهای لبنان نصب شده‌اند، در گزارش‌ها آمده است که این آتشبارها از طرف نامعلومی با شلیک توپخانه‌ای هدف قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این اهداف با استفاده از ماهواره و یا پهپاد به‌طور دقیق شناسایی شده‌ بودند. بعد از این حملات آژیرهای خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین دیشون، مالکیه، یفتاح و راموت نفتالی به صدا درآمدند.

در پایان این گزارش آمده است: قدرت نظامی حزب‌الله در طول ۱۷ سال گذشته چالشی بزرگ و منحصر به‌فرد برای امنیت اسرائیل بوده است؛ زیرا گفته می‌شود که حزب‌الله لبنان تنها طرفی است که توانست رژیم صهیونیستی را در سال ۲۰۰۶ شکست نظامی دهد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها