اروپا هم از گرداب اسرائیلی امریکا گریخت

کد خبر: 1264044

در شرایطی که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا سه‌شنبه هفته گذشته در زمان اعلام تشکیل ائتلاف دریایی به منظور تضمین امنیت دریانوردی علیه یمن، از فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم به عنوان اعضای ائتلاف یاد کرد، رویترز دیروز گزارش کرد که برخی کشور‌ها مشارکت در ائتلاف «عملیات نگهبان رفاه» را تأیید نکرده‌اند.

اروپا هم از گرداب اسرائیلی امریکا گریخت

امریکایی‌ها اخیراً با تبلیغ روی تشکیل ائتلاف دریایی سعی داشتند نشان دهند که جهان در مقابله با یمنی‌ها با آن‌ها همسو است. با این حال سه کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که در ائتلاف مزبور، واشینگتن را همراهی نخواهند کرد و بنابر آنچه یک پایگاه امریکایی نیز به آن اذعان کرده است، نتیجه ائتلاف چیزی جز شکست نخواهد بود.

در شرایطی که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا سه‌شنبه هفته گذشته در زمان اعلام تشکیل ائتلاف دریایی به منظور تضمین امنیت دریانوردی علیه یمن، از فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم به عنوان اعضای ائتلاف یاد کرد، رویترز دیروز گزارش کرد که برخی کشور‌ها مشارکت در ائتلاف «عملیات نگهبان رفاه» را تأیید نکرده‌اند. طبق آنچه آستین گفته بود، ۱۰ کشور امریکا، انگلیس، کانادا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و بحرین عضو این ائتلاف بودند. پنتاگون متعاقباً بر این نکته تأکید کرد که بیش از ۲۰کشور با الحاق به این ائتلاف موافقت کردند. آستین پیش از این هم مدعی شده بود که حداقل هشت کشور در حال مشارکت با ائتلاف هستند، اما خواستار آن شدند که نام‌شان به طور علنی منتشر نشود. با همه این‌ها تازه‌ترین موضع‌گیری وزارت دفاع فرانسه نشان می‌دهد که پاریس به ائتلاف امریکا ملحق نشده است. این وزارتخانه اعلام کرد که اگرچه از تلاش‌ها برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ حمایت می‌کند، اما ناو‌های فرانسوی تحت فرماندهی فرانسه این کار را انجام خواهند داد. به گفته وزارت دفاع ایتالیا، این کشور عضو ائتلاف امریکا نیست و برای حفاظت از منافع ملی خود در دریای سرخ به درخواست‌های خاص کشتی‌های ایتالیایی جواب خواهد داد. وزارت دفاع اسپانیا هم با رد درخواست امریکا اعلام کرد که تنها در مأموریت‌های به رهبری ناتو یا اتحادیه اروپا مشارکت می‌کند و به طور یکجانبه در عملیات در دریای سرخ مشارکتی نخواهد کرد. روزنامه انگلیسی دیلی‌اکسپرس با اشاره به وضعیت موجود نوشت: «فرانسه، اسپانیا و ایتالیا خروج خود را از عملیات «نگهبانان سعادت» تحت فرماندهی امریکا اعلام کرده و افزودند که آن‌ها فقط عملیات دریایی اضافی را ذیل فرماندهی ناتو یا اتحادیه اروپا انجام می‌دهند نه امریکا.» دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه تلگراف سعی کرد توپ ناامنی در دریای سرخ را به زمین ایران بیندازد و تهدید کرد: «ما باید با متحدان همکاری کنیم تا مجموعه‌ای از اقدامات بازدارنده علیه تهران را ایجاد کنیم. باید پیام روشنی به ایران ارسال شود که حملات به کشتی‌ها تحمل نخواهد شد.» وزیر خارجه انگلیس در ادامه ادعا‌های بی‌اساس خود همچنین افزود: «حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله عوامل ایران هستند و ثبات را در سراسر جهان تضعیف می‌کنند.» شبکه الجزیره به نقل از یک مسئول ایرانی پاسخ اظهاراتی از این دست را منعکس کرد: «هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی که امنیت ملی ما را در آبراهه‌های بین‌المللی تهدید کند با پاسخی همراه خواهد بود که انتظار آن را ندارند.» وی افزود: «ایده ایجاد ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ و باب‌المندب اوضاع را پیچیده‌تر و بی‌ثباتی را عمیق‌تر خواهد کرد. عملیات انصارالله یمن در باب‌المندب نتیجه موضع امریکا در حمایت کامل از رژیم صهیونیستی است ما به صراحت به واشینگتن اعلام کردیم برای هم‌پیمانان خود در محور مقاومت دستور صادر نمی‌کنیم.»

تشکیل ائتلاف چندملیتی آسان نیست

محمد علی الحوثی، عضو شورای سیاسی عالی یمن هشدار داده که اگر امریکا یا کشور دیگری به یمن حمله کند، هر کشوری که در این تجاوز شرکت داشته باشد، متضرر خواهد شد. پایگاه امریکایی

«The War Zone» نوشت: «عملیات «نگهبانان رفاه» به رهبری امریکا در دریای سرخ دچار شکاف‌های گسترده و متعددی است و حمله‌های پهپادی کشتی‌ها را در دریای هند به دور از سواحل یمن هدف قرار داده است.» در این گزارش آمده است: «تعدادی از کشور‌هایی که برای پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند تنها چند تن از نیرو‌های خود را اعزام خواهند کرد و این مسئله به ویژه در شرایط کنونی مشکل‌ساز شده است.» این سایت تصریح کرد: «ایجاد هرگونه ائتلاف چندملیتی برای اجرای چنین عملیاتی به هیچ عنوان کار آسانی نیست و این مخالفت‌ها در حالی که دامنه تهدیدات علیه کشتیرانی از تنگه باب‌المندب و اطراف آن فراتر رفته است، قطعاً شکست و ناکامی به شمار می‌رود.»

بدون امریکا نمی‌توانیم از خودمان دفاع کنیم

صهیونیست‌ها فقط در مقابله با یمنی‌ها به چالش کشیده نشده‌اند. در پی تشدید حملات مقاومت لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی، مقامات رژیم صهیونیستی از ساکنان شهرک «لیمان» در سه کیلومتری مرز‌های لبنان خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر این شهرک را تخلیه کنند. رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که چند جاده در منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی مسدود شد. یائیر گولان، نایب‌رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی دیروز در گفتگو با روزنامه اسرائیلی «معاریو» با اشاره به کوچ شهرک‌نشینان از مناطق شمالی به دنبال حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله گفت: «ما واقعیت را به شهروندان‌مان نمی‌گوییم و حزب‌الله را از بین نخواهیم برد. دروغگویی یعنی ما در سرزمینی زندگی خواهیم کرد که در معرض تهدید است. در پیش گرفتن این شیوه یعنی شهروندان ما به خانه‌های‌شان در مرز‌ها باز نخواهند گشت.» یائیر گولان ادامه داد: «ما باید یک ساختار صهیونیستی شکوفا در اینجا بنا کنیم، اما بعد از این اتفاقات که در جریان است، چطور چنین کاری ممکن است؟! حماس در حالی وارد جنگ شد که می‌دانست سناریوی نابود کردن ضاحیه جنوبی محتمل است. آن‌ها زمانی که به اسرائیل گفتند این من هستم که جنگ را مدیریت می‌کنم، یک هدف راهبردی را محقق کردند.» وی اذعان کرد: «حرف‌های گالانت درباره سنوار یک تبلیغات جنگی بی‌معناست. به‌رغم ویرانی‌های به‌بارآمده در غزه ما مانند طرفی ضعیف ظاهر شدیم که تنها با کمک امریکا می‌تواند از خود دفاع کند.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها