استقبال سازمان ملل از گفتگوهای آمریکا و عراق

کد خبر: 1270954

سخنگوی سازمان ملل از توافق آمریکا و عراق برای گفتگو درباره تدوین جدول زمانیِ پایان حضور ائتلاف خارجی از جمله آمریکا در عراق استقبال کرد.

استقبال سازمان ملل از گفتگوهای آمریکا و عراق

سخنگوی سازمان ملل از توافق آمریکا و عراق برای گفتگو درباره تدوین جدول زمانیِ پایان حضور ائتلاف خارجی از جمله آمریکا در عراق  استقبال کرد.

مقامات آمریکایی و عراقی روز پنجشنبه اعلام کردند که آمریکا و عراق به زودی مذاکرات رسمی برای پایان دادن به ماموریت نظامی ائتلاف آمریکا به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق مذاکره خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات عراق و آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق گفت: اینکه در مورد اینگونه مسایل گفتگو می شود امر خوبی است اما این مساله دوجانبه است و سازمان ملل در آن حضور ندارد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا درپی اعلام توافق واشنگتن و بغداد برای خروج تدریجی نیروهای ائتلاف آمریکایی اعلام کرد آمریکا با عراق درباره حرکت به سوی مشارکت امنیتی دوجانبه پایدار میان دو کشور گفتگو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای گفت: این گفتگوها به عنوان بخشی از یک کمیسیون نظامی که تابستان گذشته بر سر آن توافق شد، انجام خواهد شد و در مورد حرکت به سمت به یک مشارکت امنیتی دوجانبه پایدار بین عراق و آمریکا گفتگو خواهد شد.

واشنگتن و بغداد به زودی برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی آمریکا در عراق گفتگو خواهند کرد.

یک مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت آمریکا و عراق "ماه هاست که در مورد این موضوع بحث می کنند و "زمان بندی مربوط به حملات اخیر (به پایگاه های آمریکایی)نیست." وی گفت که واشنگتن در طول این مذاکرات"حق دفاع از خود" را به طور کامل حفظ خواهد کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، حتی اگر نیروهای آمریکایی پایگاه‌های خود را در عراق ترک کنند، حضور نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم کردستان که روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، ادامه خواهد یافت.

وزارت خارجه عراق امروز از توافق با آمریکا برای تدوین جدول زمانی جهت پایان تدریجی حضور مستشاران ائتلاف خارجی در خاک عراق و پایان ماموریت نظامی آنها خبر داد و اعلام کرد برای تدوین این جدول زمانی یک کمیته عالی مشترک بین بغداد و واشنگتن تشکیل شده است.

وزارت خارجه عراق افزود: پس از انجام مذاکرات شش ماهه از آگوست ۲۰۲۳، دولت آمریکا موافقت کرد که نیروهای ائتلاف ضد داعش را به تدریج از عراق خارج کند و بر اساس این توافق صورت گرفته، آنچه که مأموریت ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش خوانده شده است، به پایان می‌رسد.

درباره نامه عراق به دبیرکل سازمان ملل

سخنگوی سازمان ملل همچنین در خصوص ارسال نامه عراق به دبیرکل سازمان ملل در خصوص حمله اخیر ایران به مواضعی در اقلیم کردستان گفت که درحال حاضر اطلاعی ندارم و باید با مقامات مربوطه صحبت کنم.

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دی ماه از انهدام محل های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات اخیر تروریستی کرمان و راسک در سوریه و همچنین مقر جاسوسی رژیم اسرائیل در اقلیم کردستان با موشک‌های بالستیک در بخشی از عملیات موشکی خبر داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها