نقره داغ نظامی آمریکا؛ دوراهی سخت بایدن

کد خبر: 1271723

حمله به نیروهای آمریکایی در اردن که به کشته و زخمی شدن ده‎ها نفر منجر شد، تاوان سیاست‌های اشتباه کاخ سفید است که به هشدار گروه های مقاومت توجهی نکرده و با حمایت از صهیونیست‌ها، آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور کردند. پاسخ کاخ سفید چه می تواند باشد؟

نقره داغ نظامی آمریکا؛ دوراهی سخت بایدن

درحالی که آتش جنگ در غزه با ضربات کوبنده مقاومت حماس بر ارتش صهیونیستی دنبال می‌شود، در جبهه‌های خارج از سرزمین‌های اشغالی نیز روز به روز گروه‌های مقاومت با عملیات‌های متعدد متحدان غربی تل‌آویو را عاصی کرده‌اند. در همین ارتباط همزمان با عملیات موشکی انصارا... یمن به کشتی‌های صهیونیستی و اعضای ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ، حملات به پایگاه‌های این کشور در منطقه هم ابعاد جدیدی به خود گرفته است. پس از انجام ده‌ها حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه  توسط گروه‎های مقاومت عراق در سه ماه اخیر، نظامیان این کشور در سایر مناطق هم مورد هدف قرار گرفته‌اند. در این زمینه، یک‎شنبه شب «برج ۲۲» که یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن در نزدیکی مرز سوریه است، هدف قرار گرفت. یک مقام آمریکایی گفت که یک پهپاد بزرگ پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن را هدف قرار داده که طی آن دست‎کم 3 نظامی آمریکایی کشته و 34 نظامی دیگر نیز مجروح شدند که حال ۸ نفر از زخمی‌ها وخیم است. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه ای اعلام کرد که حدود 350 سرباز از نیروهای زمینی و هوایی آمریکا در این پایگاه مستقر هستند و تعدادی از ماموریت‌های پشتیبانی اساسی از جمله حمایت از نیروهای ائتلاف علیه داعش و ارائه مشاوره و کمک به نیروهای اردنی را انجام می‌دهند. روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از یک مقام در پنتاگون اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوایی برای مقابله با پهپاد بوده است.  در زمان حمله پهپادی، سامانه پدافندی آمریکا واکنشی از خود نشان نداده است و احتمال هک شدن آن وجود دارد. یک مقام نظامی آمریکایی نیز به شبکه الجزیره گفت که آمریکا همچنان در حال تحقیق درباره مکانی است که حمله از آن‎جا علیه نیروهای آمریکایی در اردن صورت گرفته است.البته هر چند آمریکایی‌ها تایید کردند که این حمله در خاک اردن انجام شده است اما تلویزیون اردن به نقل از سخنگوی دولت این کشور ادعا کرد که حمله‌ای به نیروهای آمریکایی در داخل خاک این کشور انجام نشده و پایگاه «التنف» در خاک سوریه که در مرز اردن قرار دارد، مورد هدف قرار گرفته است. مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که این نخستین بار پس از آغاز جنگ غزه است که نظامیان آمریکایی بر اثر شلیک آتش دشمن در غرب آسیا کشته می‌شوند.

 هرج و مرج در کاخ سفید

 حمله پهپادی مرگبار به نیروهای آمریکایی، مقامات کاخ سفید را دچار وحشت کرده است. جو بایدن، در بیانیه‌ای هلاکت نظامیان آمریکایی در اردن بر اثر حمله پهپادی را تایید کرد. در بیانیه بایدن در این خصوص ادعا شده است:«همه مسببان این حمله را در زمان مناسب و به شیوه‌ای که ما انتخاب می‌کنیم، پاسخگو خواهیم کرد. در حال جمع‌‌آوری اطلاعات درباره این حمله هستیم و می‌‌دانیم که این حمله توسط گروه‌‌های مورد حمایت ایران صورت گرفته است». بایدن اضافه کرد:«قلب آمریکا با کشته شدن ۳ نظامی آکنده از غم و اندوه شده است. ما تعهد خود را نسبت به خانواده‌‌های قربانیان و مبارزه با تروریسم حفظ خواهیم کرد».کامالا هریس، معاون بایدن هم در واکنش به حمله پهپادی به پایگاه نظامیان این کشور در اردن اعلام کرد: در غم از دست دادن ۳ نظامی آمریکایی در اردن، عزادار هستیم. هریس هم مدعی شد:«حمله به نیروهای ما در شمال شرقی اردن توسط گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران انجام شد». پنتاگون هم در بیانیه‌ای تاکید کرد:«آن‎چه نیروهای ما در اردن در معرض آن قرار گرفتند، تشدید خطرناک تنش‌هاست».لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم با بیان این‎که از این حمله خشمگین و متاسف است، مدعی شد:رئیس جمهور و من حملات به نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد و ما تمام اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده، نیروهای خود و منافع خود انجام خواهیم داد. ازسوی دیگر،سناتور جمهوری‎خواه لیندسی گراهام نوشت : از مدت ها پیش اعتمادم را به تیم بایدن برای مقابله با ایران از دست داده‎ام و اگر سیاست هایشان را تغییر ندهند، شمار بیشتری از نیروهایمان تاوان خواهند داد. باید هم اکنون و به شدت به ایران حمله کنید.حتی ترامپ هم کشته شدن سه سرباز آمریکایی  را یکی از پیامدهای ضعف جو بایدن در قبال ایران خواند.

 مقاومت عراق مسئول حمله به برج 22

 مقاومت اسلامی عراق اما  با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله به نیروهای آمریکایی در اردن را برعهده گرفت. در این بیانیه، مقاومت اسلامی عراق گفته است:«ما مسئولیت خود را در قبال حمله‌ای که نیروهای آمریکایی را در اردن هدف قرار داد، اعلام می‌کنیم». یک مقام مقاومت اسلامی عراق هم اعلام کرده است که اگر آمریکا به حمایت از اسرائیل ادامه دهد، این حملات تشدید خواهد شد. به گفته این مقام مقاومت اسلامی عراق، تمام منافع آمریکا در منطقه اهداف مشروع است. مقاومت اسلامی عراق همچنین افزوده است در ۱۰۰ روز گذشته ۱۷۸ حمله با پهپاد و موشک در عراق، سوریه و سرزمین‌های اشغالی انجام دادیم.برج 22، یکی از ده‌ها پایگاه آمریکایی در منطقه است که از آن‎ها برای رصد تحرکات گروه‌های مقاومت به ویژه در سوریه و عراق استفاده می‎شود. به گزارش راشا تودی، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، «برج 22» در داخل خاک اردن و نزدیک به اردوگاه آوارگان سوری رکبان و پایگاه التنف قرار دارد. از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در هفتم اکتبر، پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه با حملات پهپادی و موشکی مواجه شده‌اند و به اذعان مقامات واشنگتن تاکنون بیش از 150 حمله به مواضع آمریکایی‌ها در عراق و سوریه انجام شده است و گروه‌‎های مقاومت عراق مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته‌اند اما هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در اردن در چند ماه اخیر نخستین بار است که اتفاق می‌افتد. این حمله نتیجه سیاست‌های اشتباه و نادرست دولت آمریکاست که با حمایت گسترده از رژیم صهیونیستی نه تنها شریک جرم اشغالگران در غزه شده، بلکه با ماجراجویی در دریای سرخ دامنه جنگ در منطقه را گسترش داده است. گروه‌های مقاومت همیشه اعلام کرده‌اند که حمایت‌های آمریکا از اسرائیل بدون پاسخ نخواهد ماند و مادامی که جنایات صهیونیست‌ها در غزه ادامه دارد، عملیات خود را متوقف نخواهند کرد. ایران نیز که به طور مداوم از سوی مقامات آمریکایی و غربی متهم به حمایت از اقدامات گروه‌های مقاومت می‌شد، بارها با رد این ادعا اعلام کرده که عامل اصلی تنش تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است و اگر غربی‌ها به دنبال گسترش جنگ و ناامنی در منطقه نیستند، باید صهیونیست‌ها را وادار به توقف حملات علیه غزه کنند.

آمریکا بر سر دوراهی

 اکنون پرسش اصلی این است که آمریکا چگونه جواب خواهد داد؟پاسخ دادن به این پرسش برای آمریکایی ها سخت تر از ناظرانی است که از دور رخدادها را تحلیل می کنند. دست‎کم از هفتم اکتبر که حملات پراکنده گروه های مقاومت در سوریه و عراق افزایش یافته، کاخ سفید بر سر یک دوراهی قرار داشته است: اگر جواب ندهد، حمل بر ضعف و دودلی می شود و بازدارندگی آمریکا را به تدریج فرسوده می کند. اگر هم مستقیما پاسخ دهد، باید با مخاطره گسترش تنش و درگیری غزه به جهات دیگر منطقه آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2024 دست و پنجه نرم کند.تبدیل جنگ غزه به یک درگیری منطقه‎ای فراگیر، آخرین چیزی است که کاخ سفید که سخت درگیر جنگ اوکراین و مهار چین است، به دنبال آن است.از این رو دولت بایدن برای فرار از این دوراهی یک خط قرمز فرضی تعیین کرد: نباید هیچ آمریکایی کشته شود! اما اکنون سه سرباز آمریکایی کشته شده و جهان منتظر واکنش آمریکاست. هم جو بایدن و هم وزیر دفاع و سایر مقامات آمریکایی، انگشت اتهام را به سوی «گروه های مورد حمایت ایران» نشانه رفته‎اند.همزمان گفته شده که آن ها مشغول تعیین دقیق گروه مسئول حمله هستند. با این حال،رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده تأکید کرد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست. «چارلز براون» در عین حال گفت که چنان‎چه درگیری گسترده‌تری با ایران رخ دهد، پاسخ خواهیم داد. همزمان، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران ضمن این که از توسعه درگیری در منطقه استقبال نمی کند، اما در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

خبر مرتبط

حمله تنف و چند نکته!

در حالی که آمریکایی‌ها مکان وقوع حمله اخیر را در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه اعلام کرده‌اند، اما دولت اردن تاکید می‌کند که این حمله علیه پایگاه التنف و در خارج از خاک اردن و داخل سوریه رخ داده است. در عین  اهمیت روشن شدن دقیق مکان حمله به ویژه اگر داخل اردن اتفاق افتاده باشد، آن‎چه فعلا مهم‌تر به نظر می‌رسد، نوع واکنش آمریکا به آن است؛ به ویژه که از زمان شروع جنگ غزه این اولین بار است که دولت آمریکا اعلام می‌کند که تعدادی از نیروهایش در منطقه کشته می‌شوند.  دولت آمریکا کلا نسبت به کشته شدن نیروهای خود حساس است؛ به ویژه اگر این اتفاق در شرایطی رخ دهد که آمریکا مثل دوران حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان در حالت جنگی مستقیم نباشد. بایدن در بیانیه خود آشکارا از ایران نام برده و گفته که این حمله از طرف گروه‌های تحت حمایت  ایران انجام شده و تاکید کرده است که همه طرف‌های مسئول حمله مجازات خواهند شد.در  کنار آن هم برخی سناتورهای آمریکایی خواستار انجام حملاتی علیه تهران شده‌اند.

اما چند نکته:

1ـ  آن‎چه مسلم است، این که آمریکا به این حمله واکنش نشان خواهد داد.

2ـ احتمالا دولت بایدن تحت فشار جمهوری‌خواهان و این فضای انتخاباتی تلاش کند که واکنشی نشان دهد که حمل بر ضعف و متهم به بی‌عملی در مقابل تهران نشود.  

3ـ  اما دولت آمریکا به دنبال خروج اوضاع منطقه از کنترل و  گسترش جنگ در منطقه نیست و علی رغم تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه در  سه ماه اخیر، ولی به گونه‌ای نیست که منعکس کننده تمایل و یا پیش‌بینی و نگرانی جدی آمریکا نسبت به وقوع جنگی بزرگ در  منطقه در امتداد جنگ غزه باشد.  

از این رو، نوع واکنش هم هر چند شاید شدید باشد، اما احتمالا در چارچوب همین سیاست باشد و به نحوی نباشد که اوضاع را از  کنترل خارج کند.

4ـ بنا به آن‎چه گفته شد، بعید است که آمریکا در پی رویارویی نظامی مستقیم با ایران باشد و انجام حمله یا حملاتی مشخص به داخل ایران نیز فعلا دور از  ذهن است، از این جهت که ممکن است به کنش واکنش‌ها و تشدید بحران در منطقه بینجامد که احتمال خروج اوضاع از کنترل و همان رویارویی مستقیم را گریزناپذیر کند؛ مگر این که آمریکا قبل از هر حمله‌ای این اطمینان خاطر را داشته باشد که با  واکنش قوی منجر به جنگی از طرف تهران مواجه نخواهد شد. در کل، انجام حمله‌ای مستقیم به ایران در این شرایط چندان محتمل نیست.

5ـ آن‎چه بیشتر محتمل است انجام حملاتی هماهنگ و نسبتا شدید علیه نیروهای همسو با ایران در عراق و  سوریه و منطقه و چه بسا حملاتی به مراکز نظامی ایران در سوریه است.

6ـ  در  کنار آن، بعید نیست که آمریکا در چارچوب این تنش فزاینده دست به اقدامات ایذایی غیرمستقیمی در ایران از جمله برخی خرابکاری‌ها در آینده بزند. همچنین احتمالا سختگیری‌ها در  اعمال تحریم‌ها را تشدید و حتی از  دسترسی ایران به منابع آزاد شده خود جلوگیری کند. از این جهت که این مسئله و هر نوع تعاملی با تهران در این شرایط تنش، دولت بایدن را در داخل در تنگنا قرار خواهد داد.  

7ـ  بعد از انجام حملاتی هماهنگ و نسبتا شدید در منطقه، بعید نیست که آمریکا برای کنترل وضعیت کنونی و جلوگیری از شکل‌گیری وضعیتی ناخواسته در جهت گسترش جنگ به سمت ایجاد راه حلی برای پایان جنگ غزه حرکت کند و تشدید تقابل غیرمستقیم با تهران را به بعد از آن موکول کند.

در اهمیت مثلث مرزی

1-اردن کشوری است دارای امنیت بسیار عالی که هم با رژیم صهیونیستی همکاری دارد و هم دارای روابط نزدیک با آمریکا و انگلیس است.2-پایگاه آمریکایی الرُکبان در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن در نزدیکی التنف است. 3- برای اولین بار است که پایگاه آمریکا در اردن هدف حمله مقاومت عراق قرار گرفته و سامانه های پدافندی پیشرفته نیز نتوانسته اند مانع از اصابت  شوند.4- هر چه که از جنگ در غزه می گذرد، محور مقاومت برگه های جدیدی را علیه آمریکا و اسرائیل رو می کند و در حال افزایش تدریجی فشارها به عامل و حامی اصلی جنایت در آن باریکه است.5- این حمله نشان داد آمریکا به طور جدی دچار بن بست راهبردی شده است و نمی تواند با تهدیدات نامتقارن محور مقاومت در یمن، سوریه ، عراق و اردن مقابله کند.6- پهپادهای تهاجمی به عنوان یک عامل و متغیر جدید در تحولات منطقه نقش پررنگی دارند و نکته مهم این است که محور مقاومت با به دست آوردن فناوری های پیشرفته، توانسته آمریکا را به شدت دچار استیصال نماید.7- این حمله نشان داد ، آمریکا هزینه های جنایات اسرائیل را پرداخت خواهد کرد و بایدن اگر خواستار پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری است، باید جنایات صهیونیست ها در غزه را کنترل کرده و پایان دهد.8- مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن برای آمریکا اهمیت ژئوپلیتیکی دارد و اتفاقا محور مقاومت قصد دارد ایالات متحده را از این نقطه بیرون کند تا بتواند کریدور تهران-بغداد-دمشق-بیروت را از نزدیک‎ترین مسیر راه اندازی نماید.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها