ادامه اختلاف کاخ سفید با جمهوری‌خواهان برای بودجه به اسرائیل و اوکراین

کد خبر: 1272811

در پی ارائه لایحه‌ای از سوی جمهوری خواهان کنگره برای کمک مالی به رژیم صهیونیستی بدون درنظر گرفتن بودجه‌ای برای اوکراین، کاخ سفید این لایحه را یک مانور سیاسی بدبینانه خواند.

ادامه اختلاف کاخ سفید با جمهوری‌خواهان برای بودجه به اسرائیل و اوکراین

در پی ارائه لایحه‌ای از سوی جمهوری خواهان کنگره برای کمک مالی به رژیم صهیونیستی بدون درنظر گرفتن بودجه‌ای برای اوکراین، کاخ سفید این لایحه را یک مانور سیاسی بدبینانه خواند.

در پی ارائه لایحه‌ای از سوی جمهوری خواهان کنگره برای کمک مالی 17/6 میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی بدون درنظر گرفتن بودجه‌ای برای اوکراین، کاخ سفید این لایحه را یک مانور سیاسی بدبینانه خواند.

مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد گروهی از قانون گذاران جمهوری خواه کنگره، لایحه‌ای را ارائه دادند که در آن کمک مالی 17/6 میلیارد دلاری برای اسرائیل بدون هیچ گونه کمک اضافی برای اوکراین در نظر گرفته شده و کنگره قصد دارد هفته آینده درباره این لایحه رای گیری کند.

کمیته اعتبارات کنگره اعلام کرد این کمک مالی برای اسرائیل شامل بودجه‌ای برای کمک به تامین مجدد سیستم های دفاع موشکی اسرائیل، خرید سیستم های تسلیحاتی پیشرفته بیشتر و تولید مهمات توپخانه های و دیگر مهمات مورد نیاز برای ادامه نبرد با حماس در خاورمیانه است.

در این سند، هیچ بودجه‌ای برای کمک به اوکراین در نظر گرفته نشده است در حالی که سنای آمریکا در حال کار بر روی لایحه ای دو حزبی در مورد امنیت مرزها و بسته کمکی است.

در پی ارائه این لایحه، کاخ سفید ضمن انتقاد از جمهوری خواهان کنگره برای ارائه چنین لایحه‌ای، آن را یک مانور سیاسی بدبینانه خواند.  

کارین ژان پییر سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اظهار کرد ماه هاست که دولت با کمیته‌ای دو حزبی از سناتورها درباره توافق امنیت ملی که به طور همزمان امنیت مرزها را تامین کرده و کمک های بیشتری برای اسرائیل و اوکراین نیز اختصاص یابد، در حال گفتگو و رایزنی است. درست هنگامی که یک متن قانونی و مورد توافق در حال آماده شدن است، جمهوری خواهان کنگره آخرین مانور سیاسی بدبینانه خود را ارائه کردند. امنیت اسرائیل باید تامین شود اما این یک بازی سیاسی نیست.

جانسون در نامه‌ای به همکاران جمهوری خواه خود در کنگره نوشت: هفته آینده، ما یک بسته مکمل تمیز و مستقل برای حمایت از اسرائیل را بررسی و تصویب خواهیم کرد.

کاخ سفید بار دیگر از جمهوری خواهان کنگره خواست تا در این زمینه با دولت و سنا همکاری کرده و لایحه‌ای را برای امنیت ملی تصویب کنند که شامل کمک به اوکراین که اولویت رئیس جمهور بایدن است، می شود.

ژان پییر خاطرنشان کرد ما قویا با این اقدام که برای امنیت مرزها و کمک به مردم اوکراین در دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه کاری انجام نشود، و کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند نادیده گرفته شود، مخالف هستیم. جمهوری خواهان کنگره باید در مورد موضوعات مربوط به امنیت ملی، بر روی یک راهکار دو حزبی مانند آنچه که دولت و سنا در حال کار بر روی آن هستند، کار کنند.

حدود 4 ماه پیش، دولت بایدن درخواستی را به کنگره برای اختصاص بودجه اضافی برای سال مالی 2024 که از ابتدای اکتبر 2023 آغاز شده، ارائه کرد. اولویت اول بایدن در این درخواست، کمک بیشتر به اسرائیل و اوکراین و نیز مقابله با چین و روسیه در منطقه آسیا اقیانوسیه بود. به طور کلی، دموکرات‌ها به دنبال اختصاص یافتن بسته کمکی ترکیبی نهایی به ارزش 106 میلیارد دلار هستند.

این در حالی است که آینده این لایحه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تعدادی از جمهوری خواهان کنگره و سنا در مقابل درخواست کمک‌های بیشتر برای اوکراین ایستاده‌اند. جانسون بارها بر مرتبط بودن هر گونه کمک بیشتر به اوکراین با کنترل بیشتر بر مرزهای جنوبی آمریکا با مکزیک به منظور جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی تاکید کرده است. میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا نیز همین اظهارات را بیان کرده است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها