دبیرکل سازمان ملل: جهان در حال ورود به «عصر هرج و مرج» است

کد خبر: 1273603

گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تل‌آویو قصد دارد تهاجم نظامی خود را در منطقه جنوبی غزه متمرکز کند، دریافت شده است، چنین اقدامی به طور فزاینده آنچه را که در حال حاضر یک کابوس بشردوستانه است، با پیامدهای منطقه‌ای ناگفته افزایش می‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل: جهان در حال ورود به «عصر هرج و مرج» است

دبیرکل سازمان ملل گفت، در حالی که شورای امنیت دچار تفرقه تلاش می‌کند تا خود را با مسائل حیاتی ژئوپلیتیک و بحران‌های جهانی تطبیق دهد، ‌جهان در حال حرکت به سوی «عصر هرج و مرج» است.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی سالانه خود با ارائه اولویت‌هایش برای سال ۲۰۲۴ به شورای امنیت در نیویورک گفت، درگیری‌ها و جنگ‌ها در سراسر جهان یک واقعیت «خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی» را برای غیرنظامیان بی‌گناه ایجاد می‌کند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، دبیرکل سازمان ملل همچنین در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برای میلیون‌ها نفری که در سراسر جهان گرفتار درگیری‌ها هستند، زندگی یک جهنم مرگبار، روزانه و همراه با گرسنگی است. این عصر هرج و مرج همانطور که گفتم در زمانی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل شکاف‌های ژئوپلیتیکی به بن‌بست رسیده، یک آزادی خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی برای همه ایجاد کرده است.

گوترش ادامه داد، از جمله موضوعاتی که سازمان ملل را دچار تفرقه می‌کند، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تل‌آویو قصد دارد تهاجم نظامی خود را در منطقه جنوبی غزه متمرکز کند، دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: چنین اقدامی به طور فزاینده آنچه را که در حال حاضر یک کابوس بشردوستانه است، با پیامدهای منطقه‌ای ناگفته افزایش می‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از کشورهایی که به دنبال تقویت زرادخانه تسلیحات کشتار جمعی خود هستند، انتقاد کرد؛ اقداماتی که به گفته وی، تنها به افزایش ناامنی جهانی و شعله‌ور کردن تنش‌های منطقه‌ای کمک می‌کند.

گوترش ادامه داد: پس از چندین دهه خلع سلاح هسته‌ای، دولت‌ها در حال رقابت هستند تا زرادخانه‌های هسته‌ای خود را سریع‌تر، مخفی‌تر و دقیق‌تر کنند. چنین تسلیحاتی بدون محافظت در حال افزایش و تولید هستند و راه‌هایی را برای کشتار بیشتر فراهم کرده و بشریت را در خود غرق می‌کند.

وی اظهار داشت، شورای امنیت در گذشته دچار تفرقه شده اما اختلافات امروز عمیق‌تر و خطرناک‌تر است. در طول جنگ سرد، مکانیسم‌های کاملا تثبیت شده به مدیریت روابط ابرقدرت‌ها کمک کرد. در دنیای چندقطبی امروزی، چنین مکانیسم‌هایی وجود ندارند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از کشورهای عضو خواست تا با تعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر و تلاش برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی با سیاره زمین صلح کنند و خاطرنشان کرد که انتخاب جنگ بشریت با طبیعت یک جنگ دیوانه‌کننده است.

وی همچنین از سران کشورهای جهان خواست تا در «اجلاس آینده» که در سپتامبر ۲۰۲۴ در نیویورک برگزار می‌شود، شرکت کنند و افزود: این یک فرصت برای سران جهانی است تا چندجانبه‌گرایی را برای سال‌های پیش رو شکل دهند.

ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها