واکنش کاخ سفید به برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین/خوش بینی کربی به توافق اسرائیل و حماس

کد خبر: 1273754

«جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین از سوی رئیس جمهور این کشور گفت که واشنگتن با هرکسی که مسوول ارتش اوکراین باشد، همکاری خواهد کرد.

واکنش کاخ سفید به برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین/خوش بینی کربی به توافق اسرائیل و حماس

«جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین از سوی رئیس جمهور این کشور گفت که واشنگتن با هرکسی که مسوول ارتش اوکراین باشد، همکاری خواهد کرد.

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد، به دستور ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری، والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح کشور برکنار شد و ژنرال الکساندر سیرسکی جایگزین او می شود.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این برنکنار از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: "ما با هر کسی که مسوول ارتش اوکراین باشد کار خواهیم کرد.ما نگران ثبات اوکراین در نتیجه این موضوع نیستیم. زلنسکی فرمانده کل است."

این سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا معتقد است که حمایت از اوکراین به ویژه در حال حاضر حیاتی است. بر اساس جلساتی که او داشته، او مطمئن است که قانونگذاران در کنگره نیز همین احساس را دارد.

پیش از این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود که دولت بایدن مطمئن است که می‌تواند موافقت کنگره را برای کمک به کی یف جلب کند و به این کمک ها ادامه دهد.

کربی در مورد مصاحبه تاکر کارلسون روزنامه نگار و مجری مشهور آمریکایی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که برای انجام این مصاحبه به مسکو سفر کرده و قرار است این مصاحبه به زودی پخش شود، گفت: "مردم آمریکا می دانند اوکراین برای چه می جنگد." آنها قرار نیست تحت تاثیر یک مصاحبه قرار بگیرند.

سنای آمریکا پس از ماه‌ها اختلاف و مذاکره از یک لایحه دوحزبی ۱۱۸ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، اسرائیل و تقویت امنیت مرزها رونمایی کرد. لایحه جدید ۲۰.۲۳ میلیارد دلار به امنیت مرزهای آمریکا، ۶۰.۰۶ میلیارد دلار کمک به اوکراین و ۱۴.۱ میلیارد کمک نظامی به اسرائیل در نظر گرفته است.

همچنین ۲.۴۴ میلیارد دلار کمک به فرماندهی مرکزی آمریکا و ماموریت آن در دریای سرخ و ۴.۸۳ میلیارد دلار نیز برای کمک به شرکای آمریکا در منطقه هندوپاسیفیک و مقابله آنها با چین اختصاص یافته است. علاوه بر این، ۱۰ میلیارد دلار برای کمک بشردوستانه در غزه در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این لایحه گفت که قویا از آن حمایت می‌کند و از کنگره می‌خواهد که آن را فورا تصویب کند.

وی در ماه اکتبر خواستار بودجه اضافی برای کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان شده بود اما از آنجا که جمهوریخواهان تصویب این درخواست را به مقابله با مهاجران و افزایش امنیت مرزها منوط کرده بودند، درخواست بایدن در کنگره تایید نشد./ایرنا

کاخ سفید: هرگونه عملیات در رفح فاجعه خواهد بود

«جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح «فاجعه» خواهد بود، گفت که واشنگتن به توافق میان اسرائیل و حماس «خوش بین» است.

به گزارش ایرنا، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود: ما معتقدیم که هرگونه عملیات نظامی که امنیت بیش از یک میلیون فلسطینی دررفح را در نظر نگیرد، فاجعه خواهد بود و ما از آن حمایت نخواهیم کرد.

کربی ادامه داد که یک میلیون فلسطینی در رفح حضور دارند و ارتش اسرائیل مسئول حفاظت از غیرنظامیان در این منطقه است.

این سخنگوی کاخ سفید در عین حال مدعی شد: ما هیچ نشانه ای از اینکه اسرائیل قصد انجام عملیات گسترده در رفح را دارد، نمی بینیم

مذاکرات ادامه دارد

کربی همچنین گفت: ما شبانه روز در تلاش هستیم و نسبت به دستیابی به توافق خوشبین هستیم. پاسخ حماس به پیشنهاد توافق بخش های بسیار مثبتی دارد. بخش‌هایی از پاسخ حماس بسیار مثبت بود و به اعتقاد ما بخش دیگری از این پاسخ نیاز به کار بیشتری دارد. مذاکرات در مورد آزادی گروگان ها و توافق آتش بس در غزه ادامه دارد.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی درباره محتوای توافق جدید اسرائیل و حماس بار دیگر تصریح کرد: «ما خوش‌بین هستیم که همچنان بتوانیم به توافقی دست یابیم و ترجیح می‌دهم وارد جزییات توافقی که در حال بحث است، نشوم».

وی افزود: "رئیس جمهور آمریکا معتقد است که این توافق بالقوه میان حماس و اسرائیل امکان واقعی دارد.اینگونه نیست که دو طرف همه گزینه ها را رد کرده اند ، رئیس جمهور خوشبین است که دو طرف می توانند به توافق برسند."

کربی همچنین گفت: «ما اطمینان خواهیم یافت که اسرائیل آنچه را که برای دفاع در برابر حماس نیاز دارد، در اختیار داشته باشد.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، چندی پیش ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای گفتگو در مورد طرحی که شامل آزادی مرحله‌ای تمام اسرای باقی‌مانده در غزه همراه با تعلیق دو ماهه جنگ می‌شود، به پاریس فرستاد و پس از آن آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور، سفری به خاورمیانه داشت.

بر اساس گزارش ها، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر در پاریس بر سر چارچوبی برای آزادی سایر گروگان ها به توافق رسیده اند که شامل آزادی گروگان های آمریکایی و اسرائیلی باقیمانده می شود که به صورت مرحله ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می شوند.

این توافق همچنین شامل توقف های مرحله ای در جنگ و ارسال کمک به غزه و تبادل اسرای فلسطینی است که پیش نویس آن به حماس ارائه شده و حماس نیز پاسخ داده است و اکنون طرفین در حال بررسی پاسخ حماس و ادامه گفتگوها هستند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از هفتم اکتبر شمار شهدای غزه به ۲۷ هزار و ۷۰۸ نفر و مجروحان به ۶۷ هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها