سایه سنگین جنایات اسرائیل در غزه بر نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا

کد خبر: 1275805

نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در حالی آغاز به کار کرد که تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه و احتمال بمباران شهر مرزی رفح، باعث نگرانی شدید دیپلمات‌های اروپایی درباره تشدید بحران انسانی در این باریکه شده است.

سایه سنگین جنایات اسرائیل در غزه بر نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا

نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در حالی آغاز به کار کرد که تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه و احتمال بمباران شهر مرزی رفح، باعث نگرانی شدید دیپلمات‌های اروپایی درباره تشدید بحران انسانی در این باریکه شده است.

 جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد: اگر اسرائیل به این شهر حمله کند شمار تلفات غیرنظامیان افزایش خواهد یافت و این مساله خلاف قوانین بشردوستانه است.

وی افزود: ما همچنین درباره شرایط کرانه باختری هشدار داده‌ایم و من به اعضا پیشنهاد کرده‌ام که شهرک نشینان افراطی (اسرائیلی) را تحریم کنند، کسانی که اقدامات تروریستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری صورت می‌دهند. اما ما همچنان به این مرحله نرسیده‌ایم و همه کشورهای عضو موافق نیستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما به فشارها ادامه می‌دهیم؛ چراکه اگر بخواهیم اعتبار خود را حفظ کنیم باید تحولات کرانه را محکوم کنیم. اوضاع در این منطقه به نقطه جوش رسیده است.

وی تاکید کرد: اگر اسرائیل مانع عبادت فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی در ایام رمضان شود، اوضاع وخیم‌تر می‌شود.

بورل در ادامه نسبت به بحران انسانی در غزه ابراز نگرانی کرد و گفت: ما در این رابطه بیانیه‌ صادر کردیم که متاسفانه مورد موافقت قریب به اتفاق اعضا قرار نگرفت. بنابراین من این بیانیه را از جانب خودم و به نمایندگی از بیشتر کشورهای عضو اتحادیه صادر و از اسرائیل خواستم که علیه رفح حمله نظامی نکند.

باید از حمله اسرائیل به رفح جلوگیری شود

وزیر امور خارجه ایرلند هم به خبرنگاران گفت که جهان از جهنم غزه شوکه شده است. مایکل مارتین درباره حمله اسرائیل به رفح هشدار داد و گفت: ما به طور شفاف گفته‌ایم که همه گروگان‌ها (اسرا) باید آزاد شوند. ما همچنین این نظر را داریم که تهاجم به رفح یا حمله به رفح باعث خواهد شد که وضع فاجعه بار انسانی کنونی در غزه وخیم تر از قبل شود و این اقدامی افراطی است.

وی ادامه داد: «نظر ایرلند این است که ما در اتحادیه اروپا باید هر کار ممکنی را بکنیم و به اسرائیل فشار بیاوریم تا وارد رفح نشود. من روایت دست اولی را از مقام‌های امدادی سازمان ملل و آنروا درباره وضع ناگوار آنجا دریافت کردم، رنج شدید و ناگواری که خانواده‌ها در آنجا دارند، بیش از یک میلیون نفر وارد یک منطقه بسیار کوچک در گوشه‌ای از غزه شده‌اند، آنها نگرانند، هیچ جای دیگری ندارند که بروند، هزاران کودک چندین ماه است که مدرسه نرفته‌اند، رنجی که کودکان متحمل شده‌اند، فوق العاده (شدید) است. چگونه کسی می‌تواند اضافه کردن به این رنج را شاهد باشد، چنین کاری یک اقدام غیرانسانی است و یک اقدام غیرانسانی خواهد بود».

وزیر امور خارجه ایرلند در عین حال خواستار آزادی اسرای اسرائیلی شد و گفت: «حماس باید سلاح‌هایش را زمین بگذارد. کاری که حماس می‌کند واقعا غیرقابل قبول است و ما از ابتدا هم اقدامات حماس را محکوم کرده‌ایم».

به گفته این مقام اروپایی، «جهان از سطح غیرانسانی اتفاقاتی که همین الان در غزه دارد می افتد، شوکه شده‌ است».

مارتین از اتحادیه اروپا خواست که کمک مالی به آنروا (آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) را احیا کند؛ کمکی که به دنبال ادعاهای اسرائیل علیه این نهاد امدادی سازمان ملل متوقف شد.

وی افزود: «آنروا نه تنها برای اقدامات انسان دوستانه حیاتی است بلکه اگر ما واقعا درباره اتفاقات پس از جنگ جدی باشیم، همه ما درباره آتش بس حرف می‌زنیم اما بعد از آتش بس، هر حکومت جدید در غزه به آنروا نیاز خواهد داشت تا نیازهای ابتدایی غزه را برطرف کند. آنروا تنها سازمانی است که می‌تواند چنین کاری بکند».

در همین حال وزیر امور خارجه آلمان از سفر اخیرش به فلسطین اشغالی گفت و تاکید کرد: اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه فلسطینی‌هایی که در رفح زندگی می‌کنند نمی‌توانند ناگهان در هوا دود شوند، افزود: آن‌ها باید بتوانند به خانه‌های خود در شمال غزه بازگردند و به همین خاطر ما به آتش‌بس بشردوستانه نیاز داریم.

آنالنا بائربوک ادعا کرد که آلمان برای تحقق آتش‌بس در غزه تلاش می‌کند.

حمله به رفح فاجعه‌بار خواهد بود

حاجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک هم درباره برنامه رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح هشدار داد و گفت که چنین اقدامی برای کل منطقه فاجعه‌بار خواهد بود. وی افزود: افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی در این منطقه ساکن هستند که مکانی برای فرار ندارند. ما خواهان آتش‌بس فوری و دسترسی‌های بشردوستانه برای انتقال کمک‌های امدادی به فلسطینی‌ها هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بلژیک همچنین گفت که این کشور موضوع شناسایی کشور مستقل فلسطین را در دست بررسی دارد. وی افزود: «ما منتظر یک زمان مناسب هستیم که صرفا یک اقدام نمادین صورت نگیرد. زیرا فلسطینی‌ها هم به اقدامی فراتر از شناسایی نمادین این کشور نیاز دارند که اثر گذار باشد.»

اسرائیل با حمله به رفح آخرین حمایت خود را از دست خواهد داد

در همین حال خاویر بتل وزیر خارجه لوکزامبورگ به مقام‌های صهیونیستی گفت که در صورت حمله به رفح، آخرین حمایت خود را از دست خواهند داد. وی به خبرنگاران گفت که با گذشت نزدیک به ۴ ماه از عملیات حماس، توجیه حملات اسرائیل در غزه به عنوان "دفاع مشروع" دشوار است.

این دیپلمات اروپایی عنوان کرد که در تماس با مقام‌های صهیونیستی، به آن‌ها یادآور شده است که نزدیک به ۷۰ درصد از کسانی که در غزه کشته‌ شده‌اند زنان، کودکان و غیرنظامیان هستند، «بنابراین نمی‌توان گفت که حملات آنها هدفمند بوده است.» وی افزود: «سعی کردم به آنها توضیح دهم که اگر نمی‌خواهند آخرین حمایتی را که دارند از دست بدهند، باید از انجام کارهایی که پشیمان خواهند شد اجتناب کنند.»

به گزارش ایرنا، نشست ماهانه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در بروکسل آغاز به‌کار کرد. وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده نسبت به تشدید بحران انسانی در غزه ابراز نگرانی کرده و خواستار برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در این باریکه شدند.

این درحالیست که رژیم صهیونیستی با حمایت غرب و برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ نیروهای مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. این رژیم پس از کوچاندن مردم غزه از شمال به جنوب این باریکه و شهادت نزدیک به ۲۹ هزار فلسطینی، حملات جدیدی را در شهر مرزی رفح آغاز کرده است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها