درخواست روسیه برای جلسه فوری شورای حکام

کد خبر: 1284340

روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل حملات اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شده و از جامعه جهانی خواسته این اقدام خطرناک را محکوم کند، رافائل گروسی نیز گفت: نیروگاه زاپروژیا به یک حادثه هسته‌ای "بسیار نزدیک" شد.

درخواست روسیه برای جلسه فوری شورای حکام

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرد که این کشور  پس از حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در این خصوص شده است.

این دیپلمات شب گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت: «بر اساس ماده 11 (بی) آیین‌نامه داخلی موقت شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روسیه خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام در رابطه با حملات و تحریکات اخیر نیروهای مسلح اوکراین علیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شده است.»

درخواست مسکو از جامعه جهانی و حامیان کی‌یف برای محکومیت حمله به نیروگاه زاپروژیا

به نوبه خود، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که حامیان غربی کی‌یف باید مسئولیت اقدامات بی پروای مقامات اوکراینی را بر عهده بگیرند. به گفته او، مسکو  از جامعه بین‌المللی می خواهد تا گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا توسط نیروهای اوکراینی را محکوم کند.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: ما از جامعه جهانی می خواهیم که این اقدامات غیرمسئولانه و بسیار خطرناک را محکوم کند. حامیان غربی کی‌یف به جای سرپوش گذاشتن بر جنایات طرف اوکراینی و ادامه تامین اسلحه و مهمات، باید پاسخگوی اقدامات بی پروای مقامات سیاسی و نظامی این کشور باشند.

نبنزیا همچنین تاکید کرد که روسیه موضوع حمله اخیر ارتش اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را در یکی از نشست‌های آتی شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین مطرح خواهد کرد.

هشدار گروسی درباره نزدیکی بسیار زیاد نیروگاه زاپروژیا به یک حادثه هسته‌ای

آژانس خبری بلومبرگ نیز گزارش داده که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) معتقد است که نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پس از حمله پهپادی در روز  7 آوریل، به یک حادثه هسته‌ای "بسیار نزدیک" شده است. او گفت: «هدف ما در اینجا جلوگیری از بروز یک فاجعه هسته‌ای است. هر بار که این موقعیت‌ها اتفاق می‌افتد، ما به چنین وضعیتی نزدیکتر می‌شویم، بنابراین این یک سناریوی ساختگی یا دور از ذهن نیست.»

این آژانس همچنین یادآور شده که گروسی قصد دارد در شورای امنیت سازمان ملل بحث مربوط به آنچه اتفاق افتاده را مطرح کند.

وزیر خارجه اسلوونی حمله به نیروگاه زاپروژیا را تهدیدی برای امنیت هسته‌ای جهان خواند

علاوه بر این، تانیا فایون، وزیر امور خارجه اسلوونی و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در مورد حمله پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفتگو کرده و نگرانی عمیق خود در رابطه با اینکه این حادثه تهدیدی جدی برای امنیت هسته‌ای جهانی است را ابراز کردند.

وزارت خارجه اسلوونی یادآور شد، مقامات این کشور از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل و یک جلسه توجیهی آژانس در مورد این حادثه حمایت می‌کنند.

در این رابطه وزارت امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، از جامعه جهانی خواست فرصت حمله به تاسیسات هسته‌ای را از طرف اوکراینی سلب کند. در این سند آمده است: «اوکراین با اقدامات جنایتکارانه خود که مسلماً با حمایت ایالات متحده و اقمار غربی آن انجام می‌دهد، آشکارا در مسیر تروریسم هسته‌ای قدم گذاشته است. وظیفه جامعه جهانی و همچنین سازمان‌های بین‌المللی و در وهله نخست، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محروم کردن کی‌یف از توانایی انجام حملات تروریستی به تاسیسات هسته‌ای است.»

روز یکشنبه، هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی چندین بار به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا  حمله کردند. پرواز یکی از آنها به سمت منطقه سالن غذاخوری و دومی در منطقه بارگیری بندری این تاسیسات وسط بازرسان آژانس ثبت شده است. در نتیجه این حملات سه نفر مجروح شدند و یک کامیون در حال تخلیه مواد غذایی آسیب دید. 20 دقیقه قبل از این حادثه کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این منطقه بازدید کرده بودند.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها