رسانه عبری: روند اوضاع در دست سنوار است

کد خبر: 1284502

یک رسانه عبری زبان اعلام کرد تمام تلاش فعلی واشنگتن برای نجات اسرائیل از شکست است، اما تصمیم نهایی روند اوضاع در دست سنوار است.

 رسانه عبری: روند اوضاع در دست سنوار است

یک رسانه عبری زبان اعلام کرد تمام تلاش فعلی واشنگتن برای نجات اسرائیل از شکست است، اما تصمیم نهایی روند اوضاع در دست سنوار است.

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: ایالات متحده تمامی مرکز ثقل فعالیت‌های خود را برای نجات متحد راهبردی خود از باتلاق غزه به کار گرفته است.

به نوشته این رسانه عبری زبان، امروز ایالات متحده و به شکل ویژه‌ای دولت رئیس جمهور جو باید، تمامی تلاش خود را بر روی نجات متحد راهبردی خود اسرائیل از باتلاقی که در غزه در آن گرفتار شده، متمرکز کرده است بخصوص که تا به امروز تل‌آویو به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا نکرده است.

ایتمار آیخنر خبرنگار مسایل سیاسی روزنامه یدیعوت آحارانوت در این رابطه نوشت: آمریکا طرحی از چهار بند را برای تحقق این امر در دستور کار خود قرار داده است.

اولین بند آن امضای توافق مبادله اسرا بین حماس و اسرائیل است، واشنگتن در این چارچوب از مصر و قطر خواسته‌اند تا فشارهایی را تا حد تهدید علیه حماس وارد کند تا شاید بتوان مواضع این جنبش را در مورد شروط مبادله اسرا تلطیف کرد.

بند دوم این طرح در رابطه با آتش بس بین اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین است.

بند سوم آن بر اهمیت دستیابی به توافق عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی متمرکز است.

و بند چهارم و آخر این طرح نیز به دنبال یافتن راه حلی دیپلماتیک برای اختلاف بین اسرائیل و حزب الله و پایان داده به درگیری بین این دو است که از 7 اکتبر گذشته تا به امروز ادامه دارد.

منابع آگاه اسرائیلی به این رسانه عبری زبان خبر دادند که دولت آمریکا تکاپوی شدیدی را برای تحقق این امر انجام می‌دهد اما به گفته منابع آگاه امنیتی مطلع در تل‌آویو، با وجود احترامی که به اقدامات و فشارهای آمریکا قایل هستند اما معتقدند که در رابطه با توافق مبادله اسرا فقط نظر یحیی السنوار رهبر جنبش حماس در غزه راهگشا بوده و او تا به امروز تصمیمی برای پذیرش این پیشنهاد نگرفته است.

 روزنامه اسرائیلی: فرصتی برای تحقق پیروزی وجود ندارد

به اعتقاد یک رسانه عبری زبان، هیچ فرصتی برای دستیابی به پیروزی وجود ندارد در حالی که برای توافق مبادله اسرا هم هزینه زیادی باید پرداخت و از اینرو هیچ دلیلی برای جشن گرفتن وجود ندارد.

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، به اعتقاد روزنامه یدیعوت آحارانوت، اسرائیل هزینه سنگین و گزافی را برای توافق مبادله اسرائ باید بپردازد، توافقی که می‌تواند نتایج وحشتناکی برای اسرائیل به همراه آورد.

این رسانه عبری زبان با اشاره به نشست شامگاه سه شنبه کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرد، باوجود آن اسرائیل مجبور است که شروط این توافق را بررسی و به تصویب برساند.

آحارانوت در ادامه نوشت: اسرائیل حتی پیش از امضای این توافق هم بهای سنگینی را پرداخته است، در یک روز 1200 کشته داده و 300 نظامی‌اش هم در درگیری‌های مختلف در نوار غزه از پای در آمده‌اند، این در حالی است که هیچ شانسی برای دستیابی به پیروزی قاطع هم وجود ندارد.

بن درور تحلیل‌گر سیاسی این رسانه عبری زبان در ادامه نوشتار خود افزود: از این پس دیگر هیچ چیز پیروزی محسوب نمی‌شود، پس چند هفته یا چند ماه درگیری اضافی نمی‌تواند در اصل نتایج این مسئله تغییر ریشه‌ای به وجود آورد و شاید فقط امید به آزادی اسرا بتواند در این رابطه کمی التیام بخش باشد.

در بخش دیگری از این نوشتار آمده است، تصمیم‌های نتانیاهو نه تنها اسرائیل را قدرتمند نکرده بلکه آن را به شدت تضعیف کرده است و تقریبا هیچ اشتباه راهبردی نبود که نتانیاهو آن را طی این مدت انجام نداده باشد، چنین رویکردی به شدت عصبانی کننده است زیرا فرد باید کور باشد که نبیند افکار عمومی جامعه جهانی در مقابل خرابی و ویرانی‌های انجام گرفته در نوار غزه بی تفاوت باقی خواهد ماند.

آحارانوت همچنین اعتراف کرد: اسرائیل در نتوانست حماس را مسئول ویرانی‌‌هایی به وجود آمده در نوار غزه معرفی کند، امروز افکار عمومی جهانی اسرائیل را متهم به انجام چنین امری می‌کند نه حماس را و تنها یک نابینا می‌تواند که تاثیر این مسایل را در مواضع دولت آمریکا مشاهده نکند.

بعد از آن به ادامه انتقاد از نتانیاهو پرداخته و می‌نویسد: نتانیاهو دو گوش دارد که نمی‌شنود، دو چشم دارد که حاضر نیست با آن چیزی را ببیند و مغزی دارد که حاضر به درک و فهم نیست، امروز نقش‌ها عوض شده‌اند تا چندی پیش گفته می‌شد که همسایگان ما جز زبان زور چیزی نمی‌فهمند اما امروز شاهد آن هستیم که این نتانیاهو است که به جز زبان فشار هیچ زبانی را متوجه نمی‌شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها