یک پلیس رئیس‌جمهور شد

کد خبر: 1292711

پارلمان ویتنام امروز (چهارشنبه) «تو لام» وزیر پلیس این کشور را به عنوان رئیس جمهور منصوب کرد.


یک پلیس رئیس‌جمهور شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد، انتخاب «تو لام» به عنوان رئیس جمهور ویتنام پس از آن انجام شد که مجلس ملی این کشور روز دوشنبه تران تان من معاون سابق را به عنوان رئیس جدید این پارلمان منصوب کرد.

این اقدام احتمالا به شکل موقت تشدید دو ماهه تلاطم‌های سیاسی را پایان می‌دهد. این تلاطم‌ها منجر به اخراج سه نفر از پنج مقام ارشد این کشور به دلیل تخلفات نامشخص شد.

در راستای رویه‌های معمول این کشور که تحت کنترل شدید تنها یک حزب است، قانون‌گذاران با اجماع به قطعنامه‌ای رای دادند که انتخاب لام را پس از برگزاری رای‌گیری مخفی درباره او تایید می‌کرد. این درحالی است که وی تنها نامزد این پست بود. حزب کمونیست حاکم هفته گذشته وی را نامزد این رای‌گیری کرد.

لام ۶۶ ساله به عنوان رئیس وزارت امنیت عمومی، شخصیتی مهم در یک کمپین ضد فساد به نام «کوره فروزان» با هدف ریشه‌کنی فساد گسترده بوده است. اما منتقدان این کمپین را ابزاری برای کنار زدن مخالفان در جنگ‌های داخلی سیاسی می‌دانند.

این به نوبه خود جذابیت ویتنام را در میان سرمایه گذاران خارجی کاهش داده است و بیشتر آنها دارایی‌های اوراق بهادار خود را با انتشار اخبار سیاسی منفی در ماه‌های اخیر کاهش داده‌اند. همچنین میلیارد‌ها دلار کمک خارجی و اوراق بهادار عمومی‌مصرف نشده، مدیریت دولتی را فلج خواهد کرد.

لام پس از انتخاب خود به قانونگذاران این کشور گفت که «با قاطعیت و مصرانه به مبارزه با فساد ادامه می‌دهد.»

رئیس‌جمهور کشور ویتنام عمدتا نقشی تشریفاتی است، اما یکی از چهار منصب سیاسی اصلی ویتنام موسوم به «چهار ستون» محسوب می‌شود. سایر این منصب‌ها شامل رئیس حزب، نخست وزیر و رئیس مجلس است.

کارل تایر، استاد بازنشسته و کارشناس ویتنام از آکادمی نیروی دفاعی استرالیا در کانبرا، گفت که انتظار می‌رود پس از انتخاب شدن لام درگیری‌های سیاسی به طور موقت فروکش کند.

اما این نبرد سخت همچنان پابرجا است، زیرا سومین دوره پنج ساله ریاست نگوین فو ترونگ رئیس سالخورده این حزب سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد.

تایر با اشاره به سمت ریاست حزب گفت: «تو لام» می‌تواند سمت خود به عنوان یکی از «چهار ستون» را به سکوی پرتابی برای رسیدن به مقام دبیرکل حزب کمونیست تبدیل کند.

فلوریان فایرابند، نماینده ویتنام برای «بنیاد کنراد آدناور آلمان» که یک اندیشکده است، با اشاره به این‌که این سمت می‌تواند «سکوی پرتابی» برای بدست آوردن مقام ریاست حزب باشد، گفت: با ارتقا و رسیدن به دفتر ریاست جمهوری، مشخص می‌شود که جاه طلبی لام بیشتر از صرف بازنشستگی است.

به گزارش رسانه‌های دولتی ویتنام، پارلمان این کشور امروز چهارشنبه به برکناری لام از سمت خود به عنوان وزیر پلیس نیز رای داد. این اقدام در اصل جزو برنامه کاری این پارلمان نبود.

روزنامه آنلاین «ویتنام نت» به نقل از یک تصمیم دولت نوشت: فام مین چین نخست وزیر ویتنام، تران کوک تو ۶۲ ساله، معاون وزیر امنیت عمومی، را به طور موقت به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرده است.

رشد و ترقی لام بدون حاشیه و جنجال نبوده است.

سال ۲۰۲۱، نصرت گوکچه سرآشپز مشهور و معروف به «سالت بائه» ویدئویی از رستوران لندن خود منتشر کرد که در آن، در زمان قرنطینگی ویتنام در همه‌گیری کرونا، لام را به یک استیک با روکش طلا مهمان کرده بود. این ویدیو پیش از آنکه این سرآشپز ترکیه‌ای آن را حذف کند در فضای مجازی به سرعت پخش شد.

یک نودل فروش که بعدا از آن ویدئویی به تقلید از «سالت بائه» منتشر کرد، به جرم «تبلیغات ضد دولت» به پنج سال زندان محکوم شد.

لام سال ۲۰۱۷ زمانی که سرویس‌های امنیتی ویتنام بنا به گفته‌ها، یک مدیر اجرایی تجاری ویتنامی را از آلمان و از طریق اسلواکی به شکل غیرمعمول بازگرداندند، سرپرست وزارت امنیت عمومی بود. این پرونده روابط دو کشور را متشنج کرد./باشگاه خبرنگاران

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها