گزارش رسانه عبری از پهپادهای حزب الله

کد خبر: 1292729

«ناگهان آسمان تیره و تاره می‌شود»، این توصیفی است که با آن یک رسانه عبری زبان به پهپادهای حزب الله که مشغول هدف قرار دادن تاسیسات رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی هستند، آغاز کرد.

گزارش رسانه عبری از پهپادهای حزب الله

حانان گرینوود در گزارشی که در شماره امروز روزنامه یسرائیل هیوم منتشر شد، با استناد به گفتگو با شماری از کارشناسان آورده است: یکی از بزرگترین خطراتی که اسرائیل را در جبهه شمالی تهدید می‌کند، هواپیماهای بدون سرنشین حزب الله است.

هواپیماهایی کوچک که در ارتفاعی پایین پرواز کرده و رهگیری آن هم دشوار است، بی شک جنگ با حزب الله در آینده نزدیک امری غیر قابل گریز است در این بین ارتش اسرائیل دچار چالش درونی شدیدی شده است چون کارشناسان هشدار می‌دهند، حزب الله از این ابزار استفاده کرده و در بسیاری از موارد هم در کار خود موفق خواهد شد.

نویسنده در این رابطه می‌افزاید: پهپادهای حزب الله ابزارهای کوچک مستقلی هستند که در ارتفاع بسیار پایین به پرواز در آمده و همین امر باعث می‌شود تا تشخیص موقعیت و به تبع آن رهگیری آنها امری بسیار دشوار باشد.

مرکز پژوهش‌های چالش‌های امنیتی جبهه شمالی "آلما" افزایش گسترده حملات انجام گرفته در شمال را طی ماه‌های اخیر از این طریق رصد کرده اند، به نحوی که در مارس 24 مورد، در آوریل 42 مورد تهاجم پهپادی به ثبت رسید اما در ماه مه جاری و تا زمان تهیه این نوشتار بیش از 50 مورد حمله با هواپیمای بدون سرنشین به ثبت رسیده است.

نویسنده معتقد است، این حملات صرفا یک پیش غذا محسوب می‌شود و به رغم درگیری‌های جاری بین حزب الله و ارتش اسرائیل هنوز جنگ واقعی را ما پیش روی خود داریم و حتی اگر شاهد حمله زمینی در جنگ شمال نباشیم اما بی شک از وقوع جنگ گسترده بین حزب الله و اسرائیل در جبهه شمال نمی‌توان گریخت.

این جنگ در آینده نزدیک و یا طی سال‌های کوتاه پیش رو به وقوع خواهد پیوست و هر دو طرف خود را برای آن روز چه در بعد توان آتش و چه در زمینه ساختار پدافندی آماده می‌کنند.

در ادامه این نوشتار آمده است: حزب الله برای اولین بار در جنگ دوم لبنان (جنگ 33 روزه) از هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری از نوع ابابیل که ساخت ایران است استفاده کرد، این هواپیما امروز نیز در درگیری‌های فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که در آوریل 2012 حزب الله هواپیمای بدون سرنشینی از نوع ایوب را از طریق دریای مدیترانه به سمت نوار غزه ارسال و از آنجا به داخل نقب و بر فراز منطقه تاسیسات دیمونا ارسال کرد که در آنجا به وسیله یک جنگنده سرنگون شد.

بی تردید جهان نیز به خوبی اذعان دارد که در جنگ‌های آینده هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی نقش بسزایی را ایفا خواهند کرد، هم‌اکنون نیز نقش آفرینی این جنگ افزار را در جنگ اوکراین که دو سال پیش آغاز شده می‌بینیم و شاهد حضور پررنگ آن هستیم.

به زعم نویسنده گزارش، روس‌ها هم از هواپیماهای بدون سرنشین با فن‌آوری ایرانی استفاده می‌کنند از اینرو هر نوع توان فن‌آوری که ایران در این زمینه دارد، در اختیار حزب الله هم قرار می‌گیرد.

و بعد از ان نتیجه گیری می‌کند، باید گفت که چالش بزرگ در جنگ بین حزب الله و اسرائیل در حملات پهپادی به سبک و سیاق فعلی نخواهد بود بلکه باید منتظر موج گسترده هواپیماهای بدون سرنشین باشیم که تلاش خواهند کرد توان پدافندی ارتش اسرائیل را سردرگم و فریب دهند.

تال باری مدیر مرکز پژوهش‌های آلما در این رابطه می‌گوید: حزب الله در حال حاضر حداقل 2500 فروند هواپیمای بدن سرنشین دارد که بخش کمی از آنها مورد استفاده قرار گرفته و بخش عمده آنها برای جنگ بزرگ نگه داشته شده است.

امروز حزب الله هواپیماهای بدون سرنشین خود را با هدف ارزیابی توانمندی‌های آن و نیز توان پدافندی اسرائیل به کار می‌گیرد و در حال تجربه اندوزی در راستای آمادگی برای جنگ حقیقی است در وقوع آن کسی شک نداشته و فقط زمان آن مشخص نیست.

این کارشناس در ادامه تاکید می‌کند: ما در جنگ فعلی هیچ شاخصی برتری در تعامل با موج هواپیماهای بدون سرنشین نداریم، هواپیماهایی که به تعداد زیاد پرواز و همزمان موشک‌های خود را شلیک می‌کنند، بر خلاف حمله صورت گرفته توسط ایران ما زمان کافی برای هشدار سریع و نیز فاصله جغرافیایی را نداریم، پس این امر می‌تواند چالش بزرگ ما در جنگ گسترده با حزب الله باشد.

او افزود: حزب الله در حال حاضر تنها از دو نوع پهپاد استفاده می‌کند، یکی مرصاد که نسخه حزب الله هواپیمای ابابیل است و دو نسخه از هواپیمای شاهد ـ شاهد 131 و شاهد 136.

دو نسخه شاهد در واقع هواپیماهایی هستند که با سیستم ناوبری بین المللی جی پی اس هدایت می‌شوند و تهاجمی انتحاری هستند، در حالی که مصراد هواپیمایی است که به وسیله دوربین و دستگاه زمینی هدایت می‌شوند، موشک‌های کوچکی است که کلاهک انفجاری 40 کیلوگرمی دارند.

این در حالی است که حزب الله مجموعه گسترده‌ای از هواپیماهای بدون سرنشین و پیشرفته خود هنوز استفاده نکرده است، این ابزارها بردی چند صد کیلومتری داشته و تمام خاک (فلسطین اشغالی) را بدون هیچ مشکلی پوشش می‌دهند، در حالی که نه تنها قادر به شلیک موشک‌های معمولی هستند بلکه توانمندی شلیک موشک‌های هدایت شونده را هم دارند، حزب الله تا به امروز از تمامی توانمندی‌های خود رونمایی نکرده است اما تصور ما این است که چنین توانمندی‌‌هایی را در اختیار دارد.

یهوشوا کالیسکی یکی از پژوهشگران ارشد مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی (رژیم صهیونیستی) (INSS) معتقد است، این سلاح گرچه معادلات قدرت را تغییر نمی‌دهند اما برای اسرائیل آزار دهنده است، چون ما به کنترل آسمان و حریم هوایی عادت کرده بود اما امروز دیگر آسمان ما همانند قبل ایزوله نیست.

او می‌افزاید: من نمی‌توانم بگویم که آنها هزاران هواپیمای بدن سرنشین دارند اما آنها به طور حتم تعداد زیادی از آن را دارند.

نویسنده گزارش سپس تاکید می‌کند: هفته گذشته بود که یک پهپاد حزب الله بالون تل شمیم را مورد هدف قرار داد، این یک ضربه دردناک برای ساختار و سامانه رصد و هشدار سریع موجود در شمال محسوب می‌شود، چون اکنون به این نتیجه می‌توان رسید که حزب الله به خوبی به ابزارهای راهبردی اسرائیل برای حفاظت از حریم هوایی‌اش و میزان آمادگی ارتش اشراف پیدا کرده است.

باری هم در این زمینه به یسرائیل هیوم گفت: حزب الله شمار قابل توجهی از هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان طعمه ارسال می‌کند، هدف از این اقدام مشخص کردن مسیرهای هوایی امن،  ارتفاع مناسب و نیز سمت و سوی آن است، طبیعی است واکنش اسرائیل نیز در این عملیات سنجیده می‌شود و اطلاعات خوبی در این زمینه به دست حزب الله می‌رسد.

حزب الله به دنبال یافتن شکاف‌ها و نقاط ضعف است، این مسئله از نوع اعلام مسئولیت این حملات توسط حزب الله هویداست، آنها فقط مسئولیت نیمی از عملیات را به عهده می‌گیرند، چون بخشی از آنها برای هدف قرار دادن و نیمی دیگر برای آموزش و کسب تجربه است.

در بخش دیگری از این گزارش هم آمده است، همه می‌دانستیم که حزب الله شمار زیادی از موشک‌های ضد زره خود را مدت‌ها قبل (از جنگ) در منطقه مستقر کرده است، اما شناسایی محل استقرار این موشک‌ها برای ما بسیار دشوار بود، حال در رابطه با هواپیماهای بدون سرنشین هم این امر صدق می‌کند.

استقرار هواپیماهای بدون سرنشین به آن معنی نیست که شما شخصی را می‌بینید که پهپاد به دست در حال حرکت است، بلکه همه آنها در نقاط مختلف شلیک استتار شده‌اند و کافی است که یک یا دو نفر خود را به آنجا برسانند و آن را شلیک کنند.

باری در این رابطه می‌گوید: به طور حتم این یکی از نقاط مشکل زای خطرناک است، بدون شک هواپیماهای بدون سرنشین یکی از بزرگترین چالش‌های ارتش اسرائیل در جنگ گسترده خواهد بود که فعلا قابلیت مقابله با آن را ندارد.

با وجود آنکه هواپیماهایی با سرعت کم و در ارتفاع پایین پروازی هستند و فن‌آوری آنها مربوط به جنگ جهانی دوم است، اما ما آمادگی مقابله با آن را نداریم، ما در قرن 21 زندگی می‌کنیم به مقابله با هواپیماهایی که در ارتفاع 50 هزار پایی پرواز می‌کنند عادت کرده‌ایم که وقتی بر فراز قبرس است به سوی پایتخت موشک شلیک کنند و در این گیر و دار فراموش کردیم که می‌توان از این فن‌آوری جنگ جهانی دوم هم استفاده کرد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها