تاکید عربستان، مصر و قطر بر لزوم پایبندی به توافق تهران و واشنگتن
خبرگزاری واس امروز شنبه از تماس تلفنی جداگانه فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان با همتایان مصری و قطری خود خبر داد که در این تماسها آخرین تحولات منطقه و اهمیت پایبندی به توافق ایران و آمریکا مورد رایزنی قرار گرفت.
به دنبال نقض بند یک تفاهمنامه بین تهران و واشنگتن از سوی نظامیان ایالات متحده، وزرای خارجه عربستان، مصر و قطر بر لزوم پایبندی به این توافق تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری واس امروز شنبه از تماس تلفنی جداگانه فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان با همتایان مصری و قطری خود خبر داد که در این تماسها آخرین تحولات منطقه و اهمیت پایبندی به توافق ایران و آمریکا مورد رایزنی قرار گرفت.
طبق اعلام واس، بن فرحان و بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر در یک تماس تلفنی بر اهمیت تشدید تلاشهای مشترک برای کاهش تنشها و بازگشت به مسیر مذاکره، به منظور حفظ صلح و امنیت در منطقه، تاکید کردند.
بر اساس این گزارش، همچنین در تماس تلفنی وزیر خارجه عربستان و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر بر اهمیت پایبندی به توافق آمریکا و ایران و تلاش بیشتر برای تضمین موفقیت روند مذاکرات و دستیابی به راهحلهای جامع که امنیت و ثبات را برای منطقه محقق میکند، تاکید شد.
به گزارش ایرنا، در پی حمله شب گذشته آمریکا به اهدافی در سواحل ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیهای اعلام کرد که در پاسخ به تجاوز، چند نقطه استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است.
در این بیانیه آمده است: به دنبال نقض آتش بس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمانشکن آمریکا نیز مانند همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانههای مختلف از جمله تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز به حمله هوایی به سواحل جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد. ️نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد. بر اساس بند ۵ تفاهم نامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است؛ لکن آمریکا با تحریک جهات مختلف در صدد تخلف از این تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من بعد چنین خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گستردهتر از این خواهد بود.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز شنبه ۶ تیرماه، در بیانیهای حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه مورخ ۶ تیر ماه ۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم و تاکید کرد: این حملات وحشیانه که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است.
در ادامه این بیانیه با اشاره به حملات رژیم اشغالگر و آپارتاید صهیونیستی به لبنان، با هماهنگی آمریکا، آنرا نقض آشکار بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ دانست و ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. وزارت امور خارجه در همین ارتباط، بر ضرورت پایبندی همه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن همجواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بینالملل مبنی بر ممانعت از استفاده طرفهای متجاوز از قلمرو و امکانات آنها جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد.
دیدگاه تان را بنویسید