کدام مناطق افغانستان در کنترل داعش است؟

کد خبر: 496603

برخی مقام‌های افغانستان می‌گویند، داعش در ولایت زابل با تطمیع رسانه‌ها و همکاری برخی مقامات، تأسیسات نظامی و ذخیره‌گاههای تسلیحاتی ایجاد کرده و اینک کنیزگیری را نیز آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: برخی مقام‌های زابل فاش کردند: داعش در این ولایت با تطمیع رسانه‌ها و همکاری برخی مقامات، تأسیسات نظامی و انبارهای تسلیحاتی ایجاد کرده و اینک کنیزگیری را نیز آغاز کرده‌اند.
داعش که بیش از هزاران نیروی نظامی در ولایت زابل داشته و اکثر آنها از افغانستان نیستند، اینک اقدام با جنایات غیرقابل پیش‌بینی، آرامش را از ساکنان زابل ربوده است.
برخی مقام‌های محلی زابل که نخواستند نام آنها در این گزارش ذکر شود، از این ناامنی‌ها و جنایات داعش پرده برداشته و اعلام کردند که روند ربایش مسافران توسط داعش تنها جنایت اولی این گروه بوده است.
اهتزاز پرچم‌های داعش در «شملزی»، «نوبهار» و «اتغر»
این وضعیت همزمان با پیشروی داعش در مناطق مختلف این ولایت بوده است، شبه‌نظامیان این گروه، در روزهای نخست تنها در فرمانداری‌های «ارغنداب» و «خاک افغان» حضور داشتند، اما اکنون چندین منطقه دیگر را نیز تحت اشغال خود قرار داده‌اند.
«فوزیه یونس کاکر» معاون شورای ولایتی و تنها مقام زابل که خواستار افشا نشدن نامش نشد، به خبرنگار ما گفت: وضعیت با گذشت هر روز در زابل ناگوارتر می‌شود.
وی افزود: ضمن تحت تهدید قرار داشتن برخی از فرمانداری‌های زابل، داعش 3 فرمانداری «شملزی»، «اتغر» و «نوبهار» را اشغال کرده و پرچم‌های خود را در آن برافراشته است.
البته بر اساس اظهارات مقام‌های زابل تنها این 3 فرمانداری در اشغال داعش نیست، بلکه مناطق و روستاهای زیادی در تصرف آنها قرار گرفته است.
خانه‌های فرمانداری «دای‌چوپان» انبارهای تسلیحات داعش
اخیراً داعش اقدام به زورآزمایی با مردم نیز دارد و هر کسی طبق خواسته‌های آنها رفتار نکند، محکوم به مرگ است.
«دای چوپان» که یکی دیگر از فرمانداری‌های آسیب‌پذیر و استراتژیک زابل است نیز برخی روستاها و مناطق آن تحت اشغال شبه‌نظامیان داعش قرار گرفته است.
داعش چندین منطقه دای چوپان را که تحت تصرف خود درآورده آن را به تأسیسات نظامی و ذخیره‌گاه تسلیحاتی خود تبدیل کرده است.
زابلی‌ها در جلو خانه‌های خود دفن می‌شوند
هر خانواده زابلی اگر خانه و کاشانه خود را در اختیار نیروهای داعش که خواستار آن شده باشند، قرار ندهند محکوم به مرگ است و طبق سخنان مقام‌های زابل سر این زابلی‌ها در جلو در خانه‌های‌شان بریده شده و در همانجا دفن می‌شود.
با این وجود، این ناامنی‌ها تنها مربوط به فرمانداری‌های «خاک افغان»، «ارغنداب»، «شملزی»، «نوبهار» و «اتغر» نمی‌شود، بلکه داعش آسایش ساکنان شهر زابل را نیز از بین برده است.
آغاز کنیزگیری داعش در زابل
این مقام‌های زابل در گفت‌وگو با خبرنگار ما اذعان داشتند که هرازگاهی زنان و دختران شهر زابل که در بیرون از خانه می‌روند، توسط شبه‌نظامیان این گروه ربوده شده و به کنیزی در می‌آیند.
گرفتن زنان و دختران یکی از شگردهای جذب سرباز برای داعش است، زیرا این گروه سربازان خود را با وعده عملی شدنی حقوق بالا و دادن یک زن جذب می‌کنند و این روند که پیش از این در مناطق مختلف عراق و سوریه جریان داشت، برای نخستین بار در زابل افغانستان گزارش می‌شود.
اکنون زنان زابلی که طی 14 سال گذشته دست‌کم برخی آنها قادر به انجام وظایف دولتی و خصوصی شده بودند نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند، زیرا هر لحظه‌ ممکن است که سربازان داعش آنها را ربوده و به کنیزی بگیرند.
تطمیع رسانه‌ها
این مقام‌ها با اشاره به برخی ناامنی‌های دیگر در زابل، از تطمیع رسانه‌های محلی و مقام‌های دولتی زابل توسط داعش پرده برداشته و تأکید دارند که با وجود این همه نابسامانی‌ها رسانه‌ها وضعیت کنونی را گزارش نمی‌دهند، بلکه خواسته‌های داعش گزارش‌های اصلی این رسانه‌ها است.
در این میان برخی رسانه‌هایی هم هستند که نه به سود داعش و نه به سود دولت فعالیت دارند، بلکه آنها این همه ناامنی و نابسامانی زابل را نادیده می‌گیرند.
همکاری مقام‌های زابل با داعش
سرنوشت رسانه‌ها، مردم و مقامات زابل همه یکسان است، اگر به سود داعش فعالیت کنند، از هرگونه گزند ناامنی و ترور در امان خواهند بود، اما اگر از دولت و یا داعش انتقاد کنند سرنوشت بدی در انتظار آنها است.
این مقام‌های زابل اذعان دارند که اگر ما از کارکردهای دولت یا داعش انتقاد کرده و خواستار ایجاد اصلاحات و نابودی داعش شویم و یا اینکه نام و سمت خود را افشا سازیم، با سرنوشت مرگ روبه‌رو خواهیم شد.
آنها تأکید دارند برخی مقام‌های زابل که چنین کاری کرده‌اند، یا از بین رفته‌اند و یا بر زنان و دختران آنها شب‌هنگام در جلوی چشم‌آنها توسط داعش و با همکاری برخی نیروهای دولتی تجاوز صورت گرفته است.
تجاوز و ترور داعش در کنار شهر زابل، در فرمانداری‌های «شاه‌جوی»، «نوبهار» و «شینکی» صورت می‌گیرد که خود زابلی‌ها را در یک سردرگمی عمیق فرو برده است.
وضعیت در زابل به صورت بی‌سابقه‌ای ناگوار است و در این میان گزارش‌هایی نیز وجود دارد که گویا داعش در تلاش برای کوچ از ولایت‌های مرکزی به ولایت‌های شمالی جهت ناامن‌سازی کشورهای آسیای مرکزی است.
ضرورت دارد دولت کابل علاوه بر سایر فعالیت‌های ستودنی خود، زابل را در مورد توجه قرار داده و ضمن اعزام نیروی نظامی بیشتر، برنامه‌ای برای شکست داعش در این ولایت طراحی کند، در غیر آن صورت بهار آینده نه‌تنها خونین بلکه توأم با شکست دولت در زابل همراه خواهد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها