جان کربی: طالبان بخشی از سیستم سیاسی شود

کد خبر: 500144

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر طالبان بخشی از سیستم سیاسی شوند و در صورت امتناع از شرکت در مذاکرات صلح افغانستان، نیروهای آمریکایی و افغان برای جنگ در فصل‌های بهار و تابستان آینده آماده می‌شوند.

خبرگزاری تسنیم: «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: کشورش از درخواست اشرف‌غنی مبنی بر شرکت تمام گروه‌های درگیر در افغانستان به پروسه صلح حمایت می‌کند.
وی افزود: آنها یک انتخاب دارند به جای اینکه جنگ را ادامه دهند باید در روند صلح شرکت کنند و به طور قانونی بخشی از سیستم سیاسی افغانستان شوند.
کربی ادامه داد: اگر مذاکرات صلح با شکست مواجه شود و طالبان در این مذاکرات شرکت نکنند، نیروهای آمریکایی و افغان باید خودشان را برای افزایش احتمالی خشونت در فصل‌های بهار و تابستان آماده کنند.
نشست‌های نمایندگان آمریکا، چین، پاکستان و افغانستان در کابل و اسلام‌آباد برای ترسیم نقشه راه صلح پیش از این برگزار شد و در چهارمین دور این نشست‌ها تصمیم گرفته شد تا مذاکره مستقیم با نمایندگان طالبان در اسلام‌آباد در اوایل ماه جاری میلادی انجام شود.
طالبان افغانستان چند روز پیش اعلام کرد که در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد و رهبر آنها به هیچ‌کس اختیار شرکت در آن را نداده است.
این اظهارات مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش طالبان در بیانیه جدیدخود پس از رد حضور در مذاکرات صلح گفته بود که آمریکا به طور غیرقانونی افغانستان را اشغال کرده است، صدها هزار هموطنان‌مان را شهید، بیش از میلیونها جرایم دیگر مرتکب شده است و این روند همچنان با خشونت بیشتری ادامه دارد.
آمریکا از طرف دیگر انتخابات را از ابتدا تا پایان در حالی کنترل می‌کند که اشرف‌غنی به طور آشکار گفته که آمریکا تدارکات نفت را به مدت یک روز متوقف می‌کند و دولت را سرپا یا سرنگون می‌کند. در نتیجه اگر ادامه جنگ، اشغال، عمر دولت کابل و دیگر تاکتیک‌ها در دستان آمریکا است، پس چرا این کشور جایگاه مشخصی را به عنوان طرف اصلی جنگ در افغانستان در مذاکرات صلح نمی‌پذیرد؟
طالبان افغانستان بر این باورند که آمریکا و دولت افغانستان خواستار برقراری صلح در این کشور نیست و تلاش می‌کند تا آنها پس از ضعیف کردن در میدان جنگ، وادار به صلح کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها